دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ادوار خلافت عباسیان

No image
ادوار خلافت عباسیان

كلمات كليدي : عباسيان، آل بويه، سلجوقيان

دوره اول: نیرومندی،گسترش وشکوفایی (132-232 ق/750 – 847م)

ابوالعباس عبدالله سفاح (132- 136ق / 750 – 754م)

عبدالله ابوجعفر منصور (136- 158ق / 754 - 775م)

ابوعبدالله محمد مهدی (158- 169ق / 775 – 785م)

ابو محمد موسی هادی (169- 170ق / 785 - 786م)

ابوجعفر هارون الرشید (170- 193ق / 786 – 809م)

ابو موسی محمد امین (193- 198ق / 809 - 813م)

ابوجعفر عبدالله مأمون (198- 218ق / 813 – 833م)

ابو اسحاق محمد معتصم (218- 227ق / 833 - 841م)

ابوجعفر هارون واثق (227- 232ق / 841 – 847م)

دوره دوم: نفوذ عنصر ترک (232-334 ق/847 – 946م)

ابوالفضل جعفر متوکل (232- 247ق / 847 – 861م)

ابوجعفر محمد منتصر (267- 248ق / 861 - 862م)

ابوالعباس احمد مستعین (248- 252ق / 862 – 866م)

ابو عبدالله محمد معتز (252- 255ق / 866 - 869م)

ابو اسحاق محمد مهتدی (255- 256ق / 869 – 870م)

احمد معتمد (256- 279ق / 870 - 892م)

ابوالعباس احمد معتضد (279- 289ق / 892 – 902م)

ابو محمد مکتفی (289- 295ق /902 - 908م)

ابوالفضل جعفر مقتدر (295- 320ق / 908 – 932م)

ابو منصور محمد قاهر (320- 322ق / 932 – 934م)

ابوالعباس احمد راضی (322- 329ق / 934 - 940م)

ابو اسحاق جعفر متقی (329- 333ق / 940 – 944م)

ابوالقاسم عبدالله مستکفی (333- 334ق / 944 - 946م)

دوره سوم: نفوذ آل بویۀ ایرانی (334-447 ق/946– 1055م)

ابوالقاسم عبدالله مستکفی (333- 334ق / 944 – 946م)

ابوالقاسم فضل مطیع (334- 363ق / 946 - 974م)

ابوبکر عبدالکریم طائع (363- 381ق / 974 – 991م)

ابوالعباس احمد قادر (381- 422ق / 991 - 1031م)

ابوجعفر عبدالله قائم (422- 467ق / 1031 – 1075م)

دوره چهارم: نفوذ سلجوقیان ترک (447-656 ق/ 1055 – 1258م)

ابوجعفر عبدالله قائم (422- 467ق / 1031 – 1075م)

ابوالقاسم محمد مقتدی (467- 487ق / 1075 - 1094م)

ابوالعباس احمد مستظهر (487- 512ق / 1094 – 1118م)

ابومنصور فضل مسترشد (512- 529ق / 1118 – 1135م)

ابوجعفر منصور راشد (529- 530ق / 1135 – 1136م)

ابوعبدالله محمد مقتفی (530- 555ق / 1136 – 1160م)

ابومظفر یوسف مستنجد (555- 556ق / 1160 – 1170م)

ابومحمد حسن مستضئی (566- 575ق /1170 – 1180م)

ابوالعباس احمد ناصر (575- 622ق / 1180 – 1225م)

ابونصر محمد ظاهر (622- 623ق / 1225 – 1226م)

ابوجعفر منصور مستنصر (623- 640ق / 1226 - 1242م)

ابو احمد عبدالله مستعصم (640- 656ق / 1242 – 1258م)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
No image

برای درخشش خانه بخوانید

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.
Powered by TayaCMS