دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بازی لوطیان و روسپیان در صحنه کودتای 28مرداد

No image
بازی لوطیان و روسپیان در صحنه کودتای 28مرداد

روزنامه خراسان

چهارشنبه اول شهریور ماه 1396

پس از اشغال ایران از سوی متفقین و فرار پهلوی اول از ایران، نخستین نهادی که دچار تضعیف و شاید نابودی شد، ارتش بود؛ بنابراین در دهه نخست پادشاهی محمدرضاپهلوی، شاهد کمترین حضور نظامیان هم در ساختار سیاسی و هم تصمیم‌گیری های مهم هستیم. در دوران نخست وزیری دکتر مصدق، شرایط برای ارتش و نظامیان سخت‌تر شد، زیرا وی علاوه بر کاهش بودجه ارتش، مانع از دخالت این جریان در مسائل سیاسی نیز شد. از این رو، از چندسال قبل از کودتا، دربار و شخص شاه علاقه داشتند از یک نیروی ضربتی دیگری در کنار نیروی نظامی استفاده کنند و در برخی رویدادها از حمایت این جریان بهره‌مند شوند. بی‌شک این افراد که به لوطیان و لمپن ها معروف بودند، نقش بسیار پررنگی در کودتای 28 مرداد ایفا کردند. سرکردگی این افراد بر عهده شعبان جعفری معروف به شعبان بی‌مخ بود که پس از ایجاد گسست میان دکتر مصدق و نیروهای سنتّی که به وقایع 30 تیر مربوط می‌شد، به سمت دربار و نظامیان روی آوردند. شاید شروع مخالفت این جریان با دولت مصدق به ماجرای تیمسار افشار طوس بازگردد. در اوایل اردیبهشت سال 32، تیمسار افشار طوس، رئیس شهربانی کل کشور ربوده شد. این اتفاق با همکاری یکی از همین لمپن ها به نام «امیر رستمی» معروف به پهلوان کچل صورت گرفت. چند روز بعد از دزدیدن افشار طوس که انتخاب شخص مصدق برای شهربانی کل کشور بود، جسد وی پیدا شد؛ درحالی که علایم شکنجه روی بدن وی مشهود بود. بعد از شکست کودتای 25 مرداد، بسیاری از طرفداران مصدق در خیابان ها حضور داشتند، تا جایی که برخی از آن ها، با پایین کشیدن مجسمه شاه و پدرش، اعلام حکومت جمهوری کردند. اشتباه استراتژیک مصدق در سرکوب کردن این افراد و خالی کردن خیابان ها از آن ها، منجر به این شد که برخلاف تصور، از صبح روز 28 مرداد، گروه‌هایی با سرکردگی همین لمپن ها، به سمت خانه مصدق و مرکز شهر حرکت کنند. این افراد در مسیر خود، با سرکوب جدی مخالفان و آتش زدن برخی از مراکز، در نهایت پس از فتح ساختمان رادیو، خود را به منزل دکتر مصدق رساندند و تمامی اسناد، اموال و مدارک خانه نخست وزیر به وسیله اوباش و نظامیان به غارت رفت. نقش این افراد به حدی برجسته بود که پس از بازگشت شاه به ایران، تا سالیان دراز از امتیازات ویژه‌ای برخوردار بودند و سردسته این افراد یعنی شعبان جعفری لقب «تاج بخش» را از دربار دریافت کرد.

حضور روسپی ها در معرکه

از اواخر دوره قاجار و مقارن با انقلاب مشروطه، در کنار گروه‌های اراذل و اوباش، گروه جدیدی از زنان که در مراکز فحشا و فساد به سر می‌بردند، به ارکان تحرکات سیاسی و نظامی اضافه شدند؛ تا آن جا که حضور این گروه از زنان، در دوره پهلوی دوم که به ساکنانِ شهر نو معروف شده بودند، فعال‌تر و گسترده‌تر شد. این زنان، از طریق برخی واسطه‌ها و رابطان، به برخی عناصر دستگاه حکومت مرتبط و به ابزاری برای آن ها مبدل شدند. از این رو، در کودتای 28 مرداد 1332، این افراد به سرکردگی تعدادی از رؤسای این مراکز همچون «ملکه اعتضادی» و «پری آژدان‌قزی»، با انگیزه کسب منافع اقتصادی و وجاهت و پایگاه اجتماعی، وارد صحنه شدند و نقش مؤثری در راستای اهداف محرکان خود برعهده داشتند. در روز کودتای 28 مرداد، برادران رشیدیان، با پخش پول میان این گروه، آن ها را به شعار دادن علیه مصدق و به طرفداری از شاه تهییج کردند. این افراد با در دست داشتن سلاح سرد، از صبح روز کودتا، در خیابان های تهران، علاوه بر درگیری با مخالفان، افراد بیطرف را به شعاردادن علیه مصدق و به نفع شاه مجبور می‌کردند. مهندس مهدی بازرگان درباره این روز، در کتاب «مدافعات» خود این گونه می‌نویسد: «در آن روز کذا، در منزل آقای دکتر سحابی در خیابان امیریه بودم. در آن جا اتوبوسی را دیدم که از طرف شهرنو می‌آمد و عده‌ای زن های معلوم الحال، شعار به نفع شاه می‌دادند. عمل و حرکت آن زن های روسپی را البته نمی‌توان قیام ملی نامید و به طریق اولی، زن‌های روسپی احساس ملی و قیام سرشان نمی‌شده و مسلماً مزدور و اجیر شده بودند».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.
آیه حجاب

آیه حجاب

در طول تاریخ تفسیر و قرآن پژوهی، برخی از آیات قرآن کریم به سبب ویژگی خاصی که داشتند، شهرت بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته اند، این آیات را آیات نامدار می نامند. در این سلسله مقالات کوتاه، برآنیم تا در هر شماره با نام، مشخصات و نکات مهم یکی از این آیات آشنا می شویم.
Powered by TayaCMS