دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

رسانه های همگانی

No image
رسانه های همگانی

كلمات كليدي : رسانه هاي همگاني، وسائل ارتباط جمعي، خبررساني، تفريح، تبليغ، اندازه تأثير

رسانه‌های همگانی Mass Media

«رسانه‌های همگانی عبارتند از تمام ابزارهای غیر شخصی ارتباط که بدان وسیله پیام‌های بصری و یا سمعی مستقیماً به مخاطبان انتقال می‌یابند. تلوزیون، رادیو، سینما، روزنامه‌ها، مجلات، کتابها و تابلوهای آگهی همه در زمره رسانه‌های همگانی هستند»[1]. روزنامه‌ها، نشریات ادواری و مجلات از پایان قرن هجدهم به بعد در غرب رواج یافتند. گسترش رسانه‌های همگانی متکی بر اسناد چاپی، به زودی با ارتباطات الکترونیکی همراه گردید. با پیدایی رادیو و تلوزیون امروزه جوامعی که از تأثیر رسانه‌های همگانی بر کنار مانده باشند، حتی در میان فرهنگهای سنتی‌تر، بسیار معدودند. همچنین ارتباطات الکترونیکی نظیر دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوتر نیز حتی در دور افتاده‌ترین نواحی کشورهای جهان سوم امری عادی است.

اصطلاح رسانه‌های همگانی مختصر شده کلمه رسانه‌های ارتباط همگانی است که به دلیل دو ویژگی عمده یعنی وسایل فنی ارسال پیام و دیگری مخاطب داشتن، این نام را به خود گرفته است. ج .د . ویب دو خصوصیت و مشخصه اساسی برای رسانه‌های همگانی را یکی هزینه پائین آنها می‌داند بطوری که برای اکثر افراد از لحاظ مادی قابل دسترس است و دیگر آنکه از آنجایی که تعداد زیادی از مردم و یا اکثریت آنها را دربرمی‌گیرد، همگانی تلقی می‌شود. لوئیس ورث نیز معتقد است رسالت رسانه‌های ارتباط همگانی از حد علایق گروههای خاص فراتر رفته و توجهشان به سوی جذب توده‌ها معطوف است.

کارکردهای رسانه‌های همگانی

وسایل ارتباط جمعی یا رسانه‌های همگانی در زمینه‌های متعددی همچون علوم اطلاع‌رسانی و خبررسانی، گذراندن اوقات فراغت، تبلیغات تجاری و سیاسی و... مورد استفاده قرار می‌گیرند اما سه وظیفه عمده آن که مورد بررسی اندیشمندان علوم ارتباطات قرار می‌گیرند عبارتند از:

1- وظائف خبری و آموزشی: جامعه شناسان معتقدند که وسائل ارتباط جمعی با پخش اطلاعات و معلومات جدید به موازات کوشش معلمان و استادان، وظیفه آموزشی انجام می‌دهند و دانستنی‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی مردم را تأمین می‌کنند.

2- وظائف راهنمایی و رهبری: رسانه‌های گروهی با گسترش اندیشه‌های نو، وجدان اجتماعی افراد را بیدار می‌سازند و به این طریق مبارزه با بیسوادی، گسترش رفاه اجتماعی از طریق آگاهی دادن و آماده سازی افراد برای دفاع از حقوق فردی و اجتماعی‌شان، تأثیر بسزایی در توسعه جوامع دارند.

3- وظایف تفریحی و تبلیغی: جامعه‌شناسان معتقدند در دنیای کنونی و معاصر به دلیل فشار کار روزانه و زندگی ماشینی انسانها بیش از پیش نیاز به استراحت دارند از این رو یکی از رسالتهای عمده تلوزیون و سینما و رادیو پخش برنامه‌های شاد و متنوع و...است. روزنامه‌ها و مجلات نیز بخشی از مطالب خود را به صورت داستان، سرگرمی، جداول، حوادث و...برای سرگرم کردن افراد اختصاص می‌دهند. از طرف دیگر وسائل ارتباط جمعی به منافع صاحبان سرمایه نیز کمک می‌کنند و این امر گاه به میزان افراطی جلوه‌گر می‌شود بطوری که وسائل ارتباط جمعی به وسائل تبلیغاتی بدل می‌گردند. زیرا دائماً مردم را به خرید و مصرف هر چه بیشتر کالاهای غیر ضروری ترغیب می‌نمایند. اندیشمندان علوم ارتباطات معتقدند که چون در برخی کشورها وسایل ارتباط جمعی بصورت ابزاری با تأثیر بسیار در دست قدرتهای صنعتی صاحبان سرمایه و گروههای سیاسی قرار می‌گیرد، لزوماً کنترل آن در جهت تأمین منافع عمومی و مطلوب جامعه باید مطمح نظر قرار گیرد.

اندازه تأثیر

در رابطه با اندازه تأثیر رسانه‌های همگانی بر روی مخاطبین نظرات افراطی و تفریطی زیادی مطرح شده است. عده‌ای همچون مک‌لوهان تأثیر را ذاتی تکنولوژی بکار رفته در رسانه می‌دانند. عده دیگری نیز قائل به هیچگونه تأثیر از خود رسانه نبوده و فقط محتوا را دخیل در تأثیر یا عدم تأثیر بر مخاطب عنوان می‌کنند. دنیس مک کوایل در رابطه با اینکه تأثیر رسانه‌ها علی و صد در صدی نیست می‌گوید: « ما نیازمند ترکیبی از تحلیل محتوای برنامه‌های حزبی، شواهد مربوط به تغییر عقیده در طول زمان در میان گروه خاصی از مخاطبین، تحلیل محتوای نشان‌گر توجه رسانه به موضوع‌های مختلف در دوره‌های مرتبط و نشانه‌هایی از استفاده مناسب مخاطبان مورد نظر رسانه‌هاست.»[2]

منابع

1. اسدی، علی؛ مقدمه‌ای بر جامعه شناسی رسانه‌های همگانی، تهران، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، چاپ اول 1358، ص 21 و 22.

2. اینککس، فرد؛ نظریه رسانه‌ها، ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما، چاپ اول 1377.

3. بیرو، آلن؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران، کیهان، چاپ چهارم 1380، ص 219.

4. گولد، جولیوس و کولب، ویلیام ل؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه از کیا و دیگران، تهران، مازیار، چاپ اول 1376، ص436 و ص 437.

5. گیدتر، آنتونی؛ جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نی، چاپ پنجم 1378، ص 472 تا 478.

6. مک کوایل، دنیس؛ وسایل ارتباط جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعه و توسعه رسانه‌ها، 1385، 388.

7. معتمد نژاد، کاظم؛ وسائل ارتباط جمعی، تهران، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، چاپ اول، بی تا، ص 11 تا 19.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
No image

برای درخشش خانه بخوانید

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.
Powered by TayaCMS