دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست

No image
سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست چهارمین نشست "زبان فارسی و هویت ملی" عصر دیروز با حضور علی رواقی، علی کریمی و ابراهیم خدایار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر ابراهیم خدایار با اشاره به اینکه برای شکل دادن هویت ملی، زبان همواره بهترین ابزار بوده است گفت: اگر بخواهیم برای زبان نفسی قائل شویم باید بگوییم زبان ما همواره جلوه گاه دین و هویت ملی ما بوده است.
دکتر علی رواقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: پیوند میان هویت ملی و زبان مهمترین مسئله ای است که امروز مطرح می شود. امروز زبان فارسی فرارود با تمام سخت گیریهایی که در پی اعصار وجود داشته و حکام سعی در براندازی آن داشته اند توانسته نهادینه شود. هر چند در قرن اخیر شوروی و به خصوص استالین سعی کردند بر ادبیات ما اثر بگذارند اما موفق نشدند زبان فارسی را در شهرهایی چون سمرقند و بخارا از بین ببرند.
وی افزود: با آمدن اعراب ایرانیان برای نگه داشتن زبان فارسی تلاشهای زیادی کردند؛ هر چند که آزار و اذیتهای موبدان در دوره ساسانی بسیار به ایران لطمه وارد کرد. به هرحال در دوره های اول یعنی بعد از روی کارآمدن حکومت مرکزی، زبان فارسی اندکی به هم ریخت. شاید به این خاطر که حکومتهای ملوک الطوایفی نیز در این جریان سهم داشتند. از سویی ترجمه هایی که از قرآن کریم به وسیله اشخاص به شکل دقیق و با وسواس انجام می شد توانست در حفظ زبان فارسی تاثیر بسیاری داشته باشد.
رواقی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من بر این است که باید نخست داشته های مان را در زبان فارسی معین کنیم و بر اساس این داشته ها به یک شناخت دست یابیم. به هر حال تصور می کنم باید طرح تازه ای برای برنامه های دانشگاهی به خصوص دانشگاههای ادبیات ریخته شود. به عنوان مثال هر دانشجو در طول یک سال هزینه های زیادی برای دولت دارد اما آیا از بین این تعداد، واقعا کارشناسان و افراد با صلاحیتی فارغ التحصیل می شوند؟ بنابراین باید روشهای تدریس را عوض کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: با وجود تحولاتی که در متون ادب فارسی داشته ایم اما هنوز همان قواعد را در دستور زبان فارسی تدریس می کنیم. در حالی که امروز نیازمند دروسی چون دستور، نقد ادبی، تاریخ ادبیات، سبک شناسی و سایر دروس متفاوت در کنار یکدیگر هستیم.
در ادامه این نشست دکتر علی کریمی گفت: ما باید توانایی های غنی زبان فارسی را دریابیم و باور داشته باشیم که علوم از یکدیگر تاثیر می پذیرند، به شکلی که ساختارگرایی در ادبیات و جامعه شناسی و سیاست همواره رواج یافته و موجب نگاهی سیستماتیک شده است. زبان فارسی در گذشته و حال به وسیله مجموعه ای از عوامل اشاعه داده شد و مانند حلقه وصلی به نسلهای کنونی منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر رابطه معناداری بین گسترش زبان و قدرتهای ملی کشف شده است. در مجموعه می توان گفت شکافهای هویتی از پتانسیل بالایی برخوردارند. بنابراین باید سعی کنیم در حفظ زبان فارسی با درنظر گرفتن مجموعه عوامل کوشا باشیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
No image

برای درخشش خانه بخوانید

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
Powered by TayaCMS