دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مراحل پایانی تحقیق کتاب کافی در گروه احیا و تصحیح پژوهشکده علوم حدیث

No image
مراحل پایانی تحقیق کتاب کافی در گروه احیا و تصحیح پژوهشکده علوم حدیث محمد حسین درایتی، مدیر گروه احیا و تصحیح پژوهشکده علوم حدیث در قم گفت: کار تحقیق کتاب اصول کافی در مراحل پایانی قرار دارد.
وی تحقیق اصول کافی و تصحیح شروح و حواشی آن را در حال حاضر از محورهای اصلی پژوهش‌های گروه احیا و تصحیح این پژوهشکده عنوان کرد و اظهار داشت: شناسایی نسخه‌های خطی و اولویت‌بندی‌ آنها، مقابله با هشت تا دوازده نسخه خطی، مشابه یابی و جستجوی احادیث کافی در دیگر مصادر روایی مهم شیعه و مقابله با آنها، تصحیح و تحقیق اسناد کافی، تصحیح و استوارسازی متن روایات کافی، ترجمه لغات، شرح‌های توضیحی و رفع اجمال از متن، یکسان سازی پانوشت‌ها، اعراب‌گذاری کامل روایات، ویرایش و نشانه‌گذاری روایات و کنترل نهایی از مراحل احیا و تصحیح این کتاب ارزشمند است.
درایتی از برنامه زمان‌بندی چاپ کتاب‌های کنگره بین‌المللی مرحوم کلینی خبر داد و درباره عناوین، شروح و حواشی کتاب کافی افزود: الشافی فی شرح الکافی، المولی خلیل بن الغازی القزوینی، صافی در شرح کافی، مولا خلیل بن غازی قزوینی، الحاشیه علی اصول الکافی، المولی محمد امین الاسترابادی، الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی، محمد هادی بن محمد معین الدین شیرازی، الهدایا لشیعه ائمه الهدی، شرف الدین محمد بن محمدرضا مجذوب تبریزی، الذریعه الی حافظ الشریعه، رفیع الدین محمد بن محمد مؤمن الجیلانی، تحفه الولیا، محمد علی بن محمد حسن فاضل نحوی اردکانی، شرح فروع الکافی، محمد هادی بن محمد صالح المازندرانی، البضاعه المزجاه، محمد حسین بن قاریاغدی، شرح روضه الکافی، محمد حسین بن یحیی النوری، منهج الیقین، سید علاء الدین محمد بن امیرشاه ابوتراب از جمله این شروح است.
گفتنی است کنگره ثقه الاسلام کلینی، بهار سال 87 به صورت بین‌المللی در ایران برگزار خواهد شد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
No image

برای درخشش خانه بخوانید

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
Powered by TayaCMS