دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود

No image
همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود
همایش «اسلام و بودیسم» برگزار می‌شود
 
 
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد تمهیدی رایزن فرهنگی ایران با پرایون داماسیتو رئیس دانشگاه بودیسم جولالونگارن چهارم مهر ماه دیدار و از برگزاری این همایش خبر داد.
تمهیدی در دیدار با داماسیتو و معاونین دانشگاه دانشگاه بودیسم جولالونگارن با هدف برگزاری مشترک همایش یک روزه اسلام و بودیسم در بانکوک ضمن اشاره به اولین همایش مشترک ایران با این دانشگاه در سال 2002 میلادی، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست کلان فرهنگی کشور مبنی بر تعامل و گفتگو با ادیان و نیز براساس تاکید ریاست محترم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مشاور رئیس جمهور دکتر مصطفوی مبنی بر تعامل اسلام و بودیسم مایل است دومین همایش اسلام و بودیسم را با همکاری دانشگاه بودیسم تایلند و نیز با هدف یافتن وجوه مشترک اسلام و بودیسم و همزیستی مسالمت آمیز مذهبی و تفاهم و احترام متقابل در بانکوک برگزار کند.
تمهیدی با اشاره با ملاقات چند ماه قبل دکتر مصطفوی با پاپ بندیت شانزدهم رهبر کاتولیک های جهان گفت: ادیان الهی و غیر الهی با تعامل و گفتگو می توانند از بروز درگیری ها و اخلافات مذهبی که صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می افکند ،جلوگیری کنند.
پرایون ضمن تشکر از حضور هیات ایرانی در این دانشگاه از برگزاری همایش "اسلام و بودیسم" استقبال کرد و قول داد که کلیه امکانات وتسهیلات این دانشگاه رابرای برگزاری هرچه بهتر و با شکوه تر این همایش مشترک به کار گیرد.
وی با اشاره به چهار صد سال روابط تاریخی و فرهنگی دو کشور که با ورود شیخ احمد قمی به تایلند شروع شده است و همچنین نوادگان شیخ احمد از متنفذان سیاسی و فرهنگی کشور تایلند هستند پیشنهادکرد که همایش "اسلام و بودیسم" با دو موضوع اصلی برنامه ریزی گردد: یکی بررسی روابط تاریخی و فرهنگی ایران و تایلند که این مساله به تجدید و تقویت روابط خوب دو جانبه کمک خواهد کرد و دیگری بررسی وجوه مشترک اسلام و بودیسم و راههای همکاری این دو مذهب .
وی ضمن با اهمیت خواندن گفتگوی مذاهب در سرتاسر جهان بویژه در تایلند گفت:اینگونه همایش ها در اذهان عمومی مردم تاثیر مثبت خواهند گذاشت و مردم را آماده می کنند تا به اعتقادات و مذاهب دیگر احترام بگذارند.
پرایون همچنین پیشنهاد کرد تا مقامات عالی‌رتبه مذهبی از کشور تایلند و ایران در همایش شرکت کنند و با توجه به اینکه دانشگاه الازهر مصر نیز با دانشگاه بودیسم تایلند در زمینه اسلام و بودیسم تعامل دارد شایسته است که از مقامات این دانشگاه نیز برای حضور در همایش بهمن ماه دعوت شود.
وی پنج وعده نماز و عبادت مسلمانان در طول روز را ستود و گفت: آنها در بودیسم نیز همین طور مرتب با یگانه هستی بخش عالم مناجات می کنند و آرامش قلبی بدست می اورند و این وجه مشترک اسلام و بودیسم است.
رئیس دانشگاه بودیسم تایلند همچنین پیشنهاد کرد که ملاقات و دیدار مصطفوی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را با عالیترین مقام مذهبی بودیست در تایلند در ایام هفته فرهنگی ایران پیگیری کند.
وی همچنین دو تن از معاونان خود را مامور پیگیری و برنامه ریزی این همایش مشترک کرد.
در پایان این دیدار هدایایی شامل صنایع دستی و کتاب از سوی رایزن فرهنگی ایران به دکتر پرایون اهداء شد.
رئیس دانشگاه بودیسم نیز هدایایی شامل کتاب به زبان انگلیسی در زمینه بودیسم و فعالیت‌های دینی دانشگاه تقدیم تمهیدی و هیات همراه کرد.
دانشگاه بودیسم تایلند دانشگاهی دولتی است و بالاترین مرجع علمی در زمینه آموزش و تحقیقات بودیسم در کشور تایلند به شمار می‌رود.
این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های مطالعات بودیسم، تطبیق مذاهب، فلسفه، روانشناسی و سایر رشته‌های علوم انسانی فعال است و در حال حاضر حدود 1000 نفر دانشجو دارد.
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

عالم غیب چیست/ منکران و معتقدان عالم غیب کیستند

آیت الله جوادی آملی در تفسیر آیه «یؤمنون بالغیب» در سوره بقره، با تشریح مفهوم و اقسام غیب تأکید می‌کند که اگر کسی به اصول کلّی دین که غیب است، مؤمن و معتقد نباشد، کافر است؛ خواه اصلاً غیبی را قبول نداشته باشد، مثل مادیین؛ یا غیبِ فی ‌الجمله را قبول دارند و نه بالجمله را، مثل مشرکین.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن ʆ)

ظلم و ستم- آثار اعمال در قرآن (6)

در قسمت‌های اول تا پنجم سلسله مقالات «آثار اعمال در قرآن»، مباحث آثار گناه، آثار خودپسندی و تکبر، آثار مکر و حیله، آثار مال حرام و آثار دورویی و نفاق در زندگی انسانها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
6خصوصیت متقین در قرآن کریم

6خصوصیت متقین در قرآن کریم

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به انتشار مطالبی با عنوان «سی روز، سی‌گفتار قرآنی» برگزیده سخنان رهبر معظم انقلاب کرده است که همه روزه در طول ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

«ماشاءالله» و «ان شاءالله» در فرهنگ قرآن

قرآن کتاب زندگی است. آموزه‌های آن به گونه‌ای است که انسان به آسانی می‌تواند با بهره گیری از آن به کمال شایسته خویش دست یابد.
قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآنʇ)

قتل انسان بی گناه- آثار اعمال در قرآن(7)

در شش قسمت گذشته از سلسله مطالب «آثار اعمال در قرآن مجید» مباحث آثار: گناه، خودپسندی و غرور، مکر و حیله، خوردن مال حرام، دورویی و نفاق و ظلم و ستم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

قرآن در حق چه کسانی «مرده باد» گفته است؟

زنده باد و مرده باد از مصادیق دعا و نفرین است.
کرامت انسان از نگاه قرآن

کرامت انسان از نگاه قرآن

از نگاه قرآن، کرامت انسان به عنوان یک اصل آفرینش در نظر گرفته و کرامت در سرشت انسان تنیده شده است.
Powered by TayaCMS