دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توصیه های آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج

No image
توصیه های آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود در سال تحصیلی جاری خطاب به طلاب گفت: با توجه به شرایط خاص این زمان، از فرصت‌های بدست آمده در جهت تحقیق و مطالعه، کمال استفاده را ببرید.
به گزارش خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی در آخرین جلسه درس خارج فقه خود، در سال تحصیلی حوزه علمیه، خطاب به حوزویان و طلاب گفت: مکرر عرض کرده‌ام که حوزه و طلبه تعطیلی ندارد و همیشه باید در مقام کسب و تحصیل علم باشد، با توجه به شرایط خاص این زمان، از فرصت‌های بدست آمده در جهت تحقیق و مطالعه، کمال استفاده را ببرید.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به قدرت و احاطه علمای سابق بر همه مسائل پیرامون خویش اشاره کرد و افزود: سابقاً علما در هر مجلسی که جمع می‌شدند، به بحث علمی می‌پرداختند و از مطالب متفرقه‌ای که امروزه نُقل مجالس است خبری نبود؛ به همین جهت بود که قوّت علمی آنان زیاد می‌شد و اثر درس بیشتر بود.
مدرس خارج فقه حوزه علمیه اثر بحث و مناظره علمی را بیشتر از درس و مطالعه صرف دانست و بیان داشت: حوزه به گونه ای بود که همه ‌جا سخن از علم بود؛ صحبت از کتاب‌های مختلف و مسائل مختلف علمی پیش‌ می‌آمد و این بحث‌ها طلاب را مجبور می‌کرد تا بیشتر مطالعه و تحقیق کنند.
وی با واجب کفایی خواندن درس و بحث برای حوزویان گفت: فرق نمی‌کند که مدرسه و کلاس باشد یا نباشد، اگر واجب است درس بخوانیم، مدرسه و کلاس هم که نباشد باید درس و مطالعه داشته باشیم و تحقیق کنیم. باید زحمت کشید تا همه سؤالات را پاسخگو باشیم.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به ضرورت‌ آشنایی طلاب در زمینه‌های مختلف علمی اشاره کرد و اظهار داشت: در همه رشته‌ها باید مطالعه و تحقیق شود از جمله در علوم رجال، تاریخ اسلام، کلام، الهیات، و با توجه به این که فرقه های تازه‌ای که هر روز از گوشه و کنار دنیا سر بر می‌آورند، مطالعه و تحقیق لازم شود.
این مرجع تقلید به تبلیغات گسترده و انتشار کتب در ابعاد وسیع توسط فرقه های ضاله وهابیت و سلفی‌ها اشاره کرد و تصریح کرد: مسؤولیت سنگین و خاصی برعهده روحانیت است که در مقابل این هجمه‌ وسیع و نشر اکاذیب و افتراها، ایستادگی کنند؛ حاضر جواب باشند و هر کجا و هر بحثی که پیش آمد، از عهده‌ی جواب آن برآیند.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در بیان احاطه و اشراف علما به محیط پیرامون خود، به خاطره‌ای از حضرت آیت الله بروجردی(ره) اشاره کرد و گفت: مرحوم حضرت آیت الله بروجردی گفته است که دیدم اشخاصی می‌آیند و سؤالات خاصی در باره امام زمان(عج) و رابطه‌ با ایشان مطرح می‌کنند؛ کنجکاو شدم و پس از بررسی متوجه شدم، کسی که خود را بسیار متدین معرفی کرده، آمده است و در میان برنامه‌ دعای ندبه ای که برگزار می‌کند، ایجاد شبهه می‌کند و بدین وسیله افکار و عقاید خود را بین مردم القا می‌کند. ایشان فرمودند که من تکلیف خود دانستم و یک ماه مبارک رمضان فقط به صحبت پیرامون این مطلب پرداختم تا بتوانم مردم را نسبت به موضوعات مطرح شده آگاه کنم.
وی ادامه داد: همان طور که در روایت آمده است، علما چشم دین و اسلام هستند و باید اطراف را ببینند و بدانند چه می‌گذرد؛ قبلاً چه بوده و الان چه شده است و نسبت به مطالب و مسائل حساس باشند و احساس مسؤولیت کنند. اگر عالمی در خانه بنشیند و فقط به عبادت بپردازد، گروه‌های باطلی که پیش آمده‌‌اند، بیشتر می‌شوند و دیگر چیزی نمی‌ماند.
این مرجع تقلید با انتقاد نسبت به شیوه‌ تجلیل از علمای گذشته افزود: می‌بینید که مدام برای علما کرامت نقل می‌کنند. از عالمان گذشته سخن بگویید، ببینید که اینها با چه کسانی مبارزه کردند و در پاسخ‌گویی به شبهات چقدر زحمت کشیدند؛ نقل این مطالب مهم است و این که شیعه و مذهب مردم را حفظ و پاسداری کردند.
این مرجع تقلید ضمن تبیین رسالت‌های حوزه علمیه و علما نسبت به نفوذ گروه های ضاله در بعضی مناطق هشدار داد و گفت: علما باید فتنه ها را خاموش کنند تا آنها نتوانند جوانان ما را گمراه و مردم بی‌اطلاع را منحرف کنند. این که بنشینیم و بگوییم که چیزی نمی‌دانیم، این ادای وظیفه نیست و در این خصوص مسؤولیم؛ به ویژه در این زمان همه موظفیم که مواظب جهات دینی و مذهبی مردم باشیم و آن را کنترل و حفظ کنیم.
این استاد عالی خارج فقه حوزه با اشاره به گستره فضای تبلیغی حوزه‌های علمیه ابراز داشت: دنیا باید زیر نظر علما باشد. در گذشته اگر جنگی در چین می‌شد، تا خبر آن به ایران برسد، جنگ تمام شده بود و به تاریخ می پیوست؛ ولی امروزه اگر اتفاقی در گوشه‌ای از جهان بیفتد در تمام دنیا منعکس می شود پس علما باید در دفاع از دین و مذهب در ساسر جهان بکوشند.
وی با اشاره به مشکلات مادی طلاب در عصر حاضر تصریح کرد: علمای قبل در نهایت فقر زندگی می‌کردند و نان خالی می‌خوردند تا استقلال اقتصادی داشته باشند و آن کسی که می‌خواهد به حوزه بیاید باید بتواند قناعت و صبر پیشه کند.
این مرجع تقلید در پایان با آرزوی توفیق و موفقیت برای طلاب و علمای اسلام بیان کرد: همان طور که در دعای عهد می‌خوانیم، باید در تلاش باشیم انتظارات حضرت ولی عصر(عج) را برآورده کنیم و از انتظارات حضرت همین است که در مقام کسب علم و معارف اهل بیت(ع) تلاش کرده و پاسدار حریم اسلام و مذهب باشیم.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادیان و عرفانهای نوظهور

ادیان و عرفانهای نوظهور

جنبش‌های نوپدید دینی، که مخففاً تحت عنوان (NRMs ) شناخته می‌شوند، دین‌های جایگزین آیین‌ها و کیش‌ها هر یک در ادبیات علوم اجتماعی تعریف فنی خاصی دارند، همچنین گاه از واژه معنویتاستفاده می‌شود.
منجی از منظر تاریخ و ادیان

منجی از منظر تاریخ و ادیان

به باور زرتشتیان، در روزگار پس از زرتشت، در پایان هر هزاره یک منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد کرد
عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

سیر فروکاهشی دین از جمله خطرات این عرفان‌ها و ادیان جدید می‌باشد که نسخه‌های سطحی ادیان سنّتی می‌باشند.
شریعت گریزی عرفان های کاذب

شریعت گریزی عرفان های کاذب

با توجه به برآورد موسسات نظر سنجی در غرب، گرایش به اسلام در غرب بسیار زیاد است، به گونه‌ای که حتی گرویدن به اسلام و مسلمان شدن، نوعی تشخص محسوب شده و مایه افتخار است.
عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

جنگ نرم بحثی است که خصوصاً در دو سال اخیر توجه تمام همه آحاد جامعه را به خود جلب کرده است؛

پر بازدیدترین ها

ماهیت صوفی گری

ماهیت صوفی گری

صوفی‌گری چیست و چه شان و جایگاهی در میان ارزش‌ها و آموزه‌های اسلام ناب دارد؟
نگاهی به عرفان های کاذب

نگاهی به عرفان های کاذب

در دنیای پرهیاهو و آشفته که در آن ارزش‌های اسلامی به شدت رنگ باخته و قدرت و ثروت هدف نهایی جلوه داده می‌شود
عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

سیر فروکاهشی دین از جمله خطرات این عرفان‌ها و ادیان جدید می‌باشد که نسخه‌های سطحی ادیان سنّتی می‌باشند.
عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

جنگ نرم بحثی است که خصوصاً در دو سال اخیر توجه تمام همه آحاد جامعه را به خود جلب کرده است؛
ادیان و عرفانهای نوظهور

ادیان و عرفانهای نوظهور

جنبش‌های نوپدید دینی، که مخففاً تحت عنوان (NRMs ) شناخته می‌شوند، دین‌های جایگزین آیین‌ها و کیش‌ها هر یک در ادبیات علوم اجتماعی تعریف فنی خاصی دارند، همچنین گاه از واژه معنویتاستفاده می‌شود.
Powered by TayaCMS