دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دوستان چه حقی بر ما دارند

No image
دوستان چه حقی بر ما دارند
دوستان چه حقی بر ما دارند: 1- عیادت در موقع بیماری 2- شرکت در مجالس جشن و شادی او 3- حضور در تشییع جنازه او 4- کمک مالی در موقع احتیاج 5- استفاده از موقعیت و وجاهت خود برای رها نمودن او از گرفتاری ها 6- تحمل برخوردهای ناراحت کننده او 7- نادیده گرفتن لغزش‌های او. 8- گذشت کردن از او در صورتی که کاری را که لازم بود انجام ندهد. امام صادق (ع) می‌فرماید: «از حقوق مسلمان بر برادران ایمانی و دوستانش این است که: 1. چون با او برخورد کند و ملاقاتش نماید سلام کند. 2. چون بیمار شود عیادتش کند. 3. و چون در غیاب او برای او خیرخواهی نماید. 4. و چون عطسه زند به او بگوید یرحمک اله و اوهم در جواب بگوید یهدیکم اله 5. و چون او را به کاری یا به جائی بخواند (و دعوتش کند) بپذیرد. 6. و چون وفات کند تشییعش نماید.»(1) در میان سخن دوستان سخن گفتن و صحبت آنان را قطع کردن نوعی بی‌ادبی است که باعث رنجش خاطر آنان و کم رنگ‌شدن دوستی و صمیمیت خواهد شد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: من عرض لاخیه المسلم فی حدیثه فَکَأَنما خَدَشَ وجهه» «هر کس در میان سخن برادر مسلمانش (که مشغول سخن گفتن است) بدود و سخن او را قطع کند مانند این است که روی او را خراشیده است.»(2) شوخی زیاد و بحث و جدل نیز از استحکام دوستی می‌کاهد و موجب دل‌چرکینی می‌گردد: امام ششم (ع)فرمود: «هر گاه مردی را دوست داشتی پس با او مزاح نکن و ستیزه‌جوئی منما»(3). حضرت علی (ع) نیز فرموده‌اند: مبادا شوخی کنید، چون‌که شوخی کینه می‌آورد، و دشمنی به جای می‌گذارد، و همانند دشنام کوچک است.(4) امامان معصوم در مواقع دوری از دوست هم توصیه‌هایی نموده‌اند چنان‌که امام صادق (ع) می‌فرماید: «پیوند دوستی میان برادران (دینی) آن گاه که پیش هم هستند دیدار و زیارت یکدیگر است و در موقعی که به مسافرت رفتند نامه‌نوشتن به یکدیگر»(5) برگرفته از کتاب آداب النفس 1) کلینی،اصول کافی، ج 1، ص 470، ح 1. 2) همان، ج 4، ص 481، ح 3. 3) همان ، ص 487، ح 9. 4) همان ، ح 12. 5) همان ، ص 495، ح 1
کتاب آداب النفس

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادیان و عرفانهای نوظهور

ادیان و عرفانهای نوظهور

جنبش‌های نوپدید دینی، که مخففاً تحت عنوان (NRMs ) شناخته می‌شوند، دین‌های جایگزین آیین‌ها و کیش‌ها هر یک در ادبیات علوم اجتماعی تعریف فنی خاصی دارند، همچنین گاه از واژه معنویتاستفاده می‌شود.
منجی از منظر تاریخ و ادیان

منجی از منظر تاریخ و ادیان

به باور زرتشتیان، در روزگار پس از زرتشت، در پایان هر هزاره یک منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد کرد
عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

سیر فروکاهشی دین از جمله خطرات این عرفان‌ها و ادیان جدید می‌باشد که نسخه‌های سطحی ادیان سنّتی می‌باشند.
شریعت گریزی عرفان های کاذب

شریعت گریزی عرفان های کاذب

با توجه به برآورد موسسات نظر سنجی در غرب، گرایش به اسلام در غرب بسیار زیاد است، به گونه‌ای که حتی گرویدن به اسلام و مسلمان شدن، نوعی تشخص محسوب شده و مایه افتخار است.
عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

جنگ نرم بحثی است که خصوصاً در دو سال اخیر توجه تمام همه آحاد جامعه را به خود جلب کرده است؛

پر بازدیدترین ها

ماهیت صوفی گری

ماهیت صوفی گری

صوفی‌گری چیست و چه شان و جایگاهی در میان ارزش‌ها و آموزه‌های اسلام ناب دارد؟
منجی از منظر تاریخ و ادیان

منجی از منظر تاریخ و ادیان

به باور زرتشتیان، در روزگار پس از زرتشت، در پایان هر هزاره یک منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد کرد
تاریخ اجمالی بنیان گذاران آیین سیکهـا

تاریخ اجمالی بنیان گذاران آیین سیکهـا

پدیده ی آیین سیکهـا یکی از ادیان شرقی به شمار می آید که اول بار حدود پانصد سال پیش به پیشوایی گورو نانک در منطقه‌ای از پنجاب پیروانی را به خود اختصاص داد.
عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

سیر فروکاهشی دین از جمله خطرات این عرفان‌ها و ادیان جدید می‌باشد که نسخه‌های سطحی ادیان سنّتی می‌باشند.
عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

جنگ نرم بحثی است که خصوصاً در دو سال اخیر توجه تمام همه آحاد جامعه را به خود جلب کرده است؛
Powered by TayaCMS