دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت
راه های سلوك و خودسازی از زبان آيت الله بهجت

آنچه در پي مي آيد برگزيده اي از دستورالعمل هاي عرفاني و اخلاقي در قالب پرسش و پاسخ از آيت الله بهجت(ره) است که براي علاقه مندان به سيروسلوک و تهذيب نفس و رسيدن به مدارج بالاي عرفاني راهگشا خواهد بود. اين مطلب را به نقل از ماهنامه مکتب اسلام شماره 662 تقديم خوانندگان عزيز مي کنيم.

1- اولين مرحله سيروسلوک به سوي خدا چيست؟

ج: اينکه حلال خدا را حلال بدانيم و حرام خدا را حرام.

2- کمال و رشد حقيقی انسان در چيست؟

ج: کمال انسان در عبوديت است و عبوديت؛ ترک معصيت در اعتقاد و عمل است.

3- براي تقرب هرچه بيشتر به خداوند و رسيدن به مقامات عالي معنوي چه بايد کرد؟

ج: ترک معصيت در اعتقادات و عمليات و نماز اول وقت، کافي و وافي است براي وصول به مقامات عاليه، اگرچه هزار سال باشد (اگرچه هزار سال عمر کنی(.

4- جنابعالي به کسي که بخواهد از جهت معنوي به جايي برسد، چه توصيه اي داريد؟

ج: اگر کسي مقيد باشد نماز را اول وقت بخواند به جايي که بايد برسد، خواهد رسيد.

5- چگونه مي توان به عرفان دست يافت و عارف شد؟

ج: اگر به آنچه مي دانيد عمل کنيد و معلومات را زير پا نگذاريد، اين تمام عرفان است. اگر تمام مردم به همين مقدار که مي دانند عمل کنند کار درست مي شود.

6- اگر برايتان امکان دارد، درس اخلاق بگذاريد تا ما از وجود حضرتعالي بهتر بهره مند شويم؟ يا به ما دستورالعملي بفرماييد؟

ج: کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا؟ يک چيزي به شما مي گويم که هرجا برويد اين است و جز اين نيست! برويد، گناه نکنيد.

7- فرد کامل و به اصطلاح مرشد در عصر ما چه کسي است؟ اگر امکان دارد معرفي کنيد؟

ج: فرد، کامل مرشد در اين عصر، ولي عصر(عج) است و طريق رسيدن به ارشاد او ادامه توسلات معلومه است، از قبيل زيارات ماثوره از روي صدق و با عدم ترديد و نمازهاي آن حضرت و همه تحيات به خدا و دوستان او.

8- ما چگونه بدانيم که رضايت امام زمان(عج) در چيست که آن را انجام دهيم؟

ج: ما بايد حضرت امام زمان(عج) را حاضر فرض کنيم. هرجا مي رود برويم، هرچه مي کند بکنيم و هرچه را ترک مي کند ترک کنيم!

و اگر ندانيم، احتياط را که مي دانيم و مي توانيم! ولي گويا ما نمي خواهيم در راه رضاي آن حضرت باشيم! نه اينکه رضاي آن حضرت را نمي دانيم و نمي توانيم آن را تحصيل کنيم.

9- با اين حساب ما که به آن حضرت دسترسي نداريم تا از محضرشان بهره مند شويم بايد چه کار کنيم؟

ج: اگر بفرماييد: به آن حضرت دسترسي نداريم! جواب شما اين است که چرا به انجام واجبات و ترک محرمات ملتزم نيستيد؟ او به همين، از ما راضي است زيرا: «اورع الناس من تورع عن المحرمات» پرهيزکارترين مردم کسي است که از کارهاي حرام بپرهيزد.

10- از برخي از افراد شنيده شده که به ديدار امام زمان(عج) نائل شده ايد، چرا ما آن حضرت را نمي بينيم؟

ج: ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب ديدار ما از آن حضرت است.

11- نماز برايم مانند جريمه دادن است چه کنم؟

ج: زياد بگوييد: «و ربک الغني ذوالرحمه» (انعام/133): يعني پروردگار تو، بي نياز و رحمتگر است.

12- براي ازدياد حب الهي و بالا رفتن مرتبه چه کار کنيم؟

ج: کار آسان و کوچک و مفيد، بعد از ملاحظه واجبات و محرمات، «صلوات فرستادن» است؛ صلوات محبت آور است و محبت، انسان را بالا مي کشد.

13- براي محفوظ ماندن از گزند بلايا و گرفتاري ها چه کار کنيم؟

ج: صبح و شام سه بار گفته شود: «اللهم اجعلني في درعک الحصينه التي تجعل فيها من تريد».

14- براي توفيق نماز شب چه کنيم؟

ج: با قرائت آيه آخر «کهف» و اهتمام به اين امر اگر علاج نشد، تقديم بر نصف مي شود [قبل از نيمه شب به جا آورده شود].

15- در نماز شب و سحرخيزي قدري کسل هستم، لطفاً راهنمايي فرماييد؟

ج: کسالت در نماز شب به اين رفع مي شود که بنا بگذاريد هر شبي که موفق (به خواندن آن) نشديد، قضاي آن را به جا بياوريد. (افق حوزه، شماره 9 به نقل از عرفان در کلام اولياي رباني، گوهرهاي حکيمانه، ذکرهاي نجات بخش، نفس مطمئنه).

روزنامه كيهان، شماره 21802 به تاريخ 5/10/1396، صفحه 6(معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادیان و عرفانهای نوظهور

ادیان و عرفانهای نوظهور

جنبش‌های نوپدید دینی، که مخففاً تحت عنوان (NRMs ) شناخته می‌شوند، دین‌های جایگزین آیین‌ها و کیش‌ها هر یک در ادبیات علوم اجتماعی تعریف فنی خاصی دارند، همچنین گاه از واژه معنویتاستفاده می‌شود.
منجی از منظر تاریخ و ادیان

منجی از منظر تاریخ و ادیان

به باور زرتشتیان، در روزگار پس از زرتشت، در پایان هر هزاره یک منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد کرد
عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

سیر فروکاهشی دین از جمله خطرات این عرفان‌ها و ادیان جدید می‌باشد که نسخه‌های سطحی ادیان سنّتی می‌باشند.
شریعت گریزی عرفان های کاذب

شریعت گریزی عرفان های کاذب

با توجه به برآورد موسسات نظر سنجی در غرب، گرایش به اسلام در غرب بسیار زیاد است، به گونه‌ای که حتی گرویدن به اسلام و مسلمان شدن، نوعی تشخص محسوب شده و مایه افتخار است.
عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

جنگ نرم بحثی است که خصوصاً در دو سال اخیر توجه تمام همه آحاد جامعه را به خود جلب کرده است؛

پر بازدیدترین ها

ماهیت صوفی گری

ماهیت صوفی گری

صوفی‌گری چیست و چه شان و جایگاهی در میان ارزش‌ها و آموزه‌های اسلام ناب دارد؟
عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

عرفان های کاذب و کاهش نقش دین در زندگی

سیر فروکاهشی دین از جمله خطرات این عرفان‌ها و ادیان جدید می‌باشد که نسخه‌های سطحی ادیان سنّتی می‌باشند.
عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

عرفان های کاذب،سراب نیاز معنوی جوان

جنگ نرم بحثی است که خصوصاً در دو سال اخیر توجه تمام همه آحاد جامعه را به خود جلب کرده است؛
منجی از منظر تاریخ و ادیان

منجی از منظر تاریخ و ادیان

به باور زرتشتیان، در روزگار پس از زرتشت، در پایان هر هزاره یک منجی از نسل زرتشت ظهور خواهد کرد
ادیان و عرفانهای نوظهور

ادیان و عرفانهای نوظهور

جنبش‌های نوپدید دینی، که مخففاً تحت عنوان (NRMs ) شناخته می‌شوند، دین‌های جایگزین آیین‌ها و کیش‌ها هر یک در ادبیات علوم اجتماعی تعریف فنی خاصی دارند، همچنین گاه از واژه معنویتاستفاده می‌شود.
Powered by TayaCMS