دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

موصول حرفی

"موصول"، اسم مفعول از ماده‌‌ی "وصل" و در لغت به معنای پیوسته و متصل است."موصول" در علم نحو بر دو گونه است: "موصول حرفی" و "موصول اسمی"
No image
موصول حرفی

نویسنده : اقدس رحيمي

كلمات كليدي : موصول، صله، ادات مصدري، مصدر مسبوك، مصدر مؤول، حروف مصدري، حروف السبك

"موصول"، اسم مفعول از ماده­ی "وصل" و در لغت به معنای پیوسته و متصل است.[1] "موصول" در علم نحو بر دو گونه است: "موصول حرفی" و "موصول اسمی"[2]؛ موصول­های حرفی، ادات مخصوصی هستند که بر صله[3] وارد شده و آن را به مصدر تأویل می­برند و به همین دلیل به آنها "حروف مصدری" نیز گفته می‌شود.[4] ادات مذکور قبل از جمله واقع شده و عبارت‌­اند از : "أنْ"[5]، "أنَّ"، "ما"، "کیْ"، "لوْ" و "همزه­ی تسویه"[6] که در ادامه به انواع موصول حرفی به همراه مثال آنها اشاره خواهد شد.

وجه نامگذاری

معنای لغوی موصول (متصل و پیوسته) در معنای اصطلاحی آن لحاظ شده است؛ به این بیان که به جهت اتصال ادات مخصوص یاد شده به جمله، آنها را موصول نامیده‌اند. [7]

جایگاه "موصول حرفی"

در میان عالمان نحو در تبیین مباحث "موصول حرفی" سه رویکرد مشاهده می‌شود؛ بعضی[8] "موصول حرفی" را در باب معرفه و نکره، مبحث موصول و بعد از مباحث "موصول اسمی" آورده­اند و در مقابل بعضی[9] "موصول حرفی" را در ضمن عنوان کلی "ادات" در کنار سایر ادات، با عنوان "ادات مصدری" مورد بررسی قرار داده‌اند. بعضی دیگر،[10] از مبحث " موصول حرفی" به "حروف مصدری" تعبیر کرده‌ و آن را در باب "حروف معانی" آورده­اند.

ذکر این نکته قابل توجه است که ابن هشام در "مغنی اللبیب" در ضمن بررسی مفردات، حروف مصدری را به صورت جداگانه بیان کرده و به کاربرد آنها اشاره می‌کند.

 انواع "موصول حرفی"

در این بخش در قالب مثال به أنواع "موصول حرفی" اشاره می شود:[11]

1. "ما"؛ به عنوان مثال "ما" در عبارت «أعجبنی ما صنعتَ» موصول حرفی بوده و صله­ی آن جمله­ی فعلیه (صنعتَ) است.

2. "أنْ"؛ به عنوان مثال "أن" در عبارت «أریدُ أن أتعلّمَ» موصول حرفی عامل بوده و صله­ی آن جمله­ی فعلیه (أتعلَّمَ) است.

3. "أنَّ"؛ به عنوان مثال "أنَّ" در عبارت «عَجِبتُ أنَّ زیداً قائمٌ» از ادات مصدری عامل بوده که بر جمله­ی اسمیه وارد شده، "زیداً" را به عنوان اسم خود نصب و "قائمٌ" را به عنوان خبر، رفع داده است.

4. "لو"؛ به عنوان مثال "لو" در عبارت «وَدَدتُ لَو بَرِئتَ» موصول حرفی بوده و صله­ی آن جمله­­ی فعلیه (بَرِئتَ) است.

5. "کَی"؛ به عنوان مثال "کَی" در جمله­ی «جئتُ لِکَی تَتَعَلَّمَ» موصول حرفی بوده و صله­ی آن فعل مضارع (تَتَعَلَّمَ) است.

6. "همزه­ی تسویه"؛ به عنوان مثال لفظ "أ" در آیه شریفه­ی «سَواءٌ عَلَیهِم أ أنذَرتَهُم أم لَم تُنذِرهُم»[12] موصول حرفی بوده و جمله­ی «أنذَرتَهُم» صله‌­ی آن است.

ارتباط میان موصول اسمی و حرفی

موصول اسمی و حرفی در اموری شباهت و در مواردی با هم تفاوت دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

الف. شباهت

1. هر دو قسم موصول باید دارای صله ای باشند که متأخر از آنها است.[13]

2. در هر دو قسم، مقدم شدن صله یا بخشی از آن بر موصول صحیح نیست.[14]

ب. تفاوت

1. موصول­های اسمی به استثنای "أیّ" مبنی بوده و همچون سایر اسم‌های مبنی با توجه به جایگاهشان در جمله، در محل رفع، نصب و یا جرّ هستند به خلاف موصول­های حرفی که همچون سایر حروف، محلّ اعرابی ندارند.[15]

2. صله موصول اسمی بر خلاف موصول حرفی باید شامل عائد (رابط) باشد.[16]

3. موصول حرفی به همراه صله آن به تاویل مصدر رفته[17] که به حسب نیاز جمله معرب می‌شود به خلاف موصول اسمی که این خصوصیت را ندارد.

4. فعل جامد، صله­ی بعضی از موصول­های حرفی همچون "لو" واقع نمی­شود به خلاف صله در موصول اسمی که این محدودیت را ندارد.[18]

5. حذف موصول اسمی به استثنای "أل" موصول با وجود شرایط جایز است، اما حذف موصول حرفی به جز "أن" مصدریه­ای که فعل مضارع را نصب می‌دهد، جایز نیست. [19]

"موصول حرفی" در قرآن و حدیث

1. آیه «قُلْ أُوحِىَ إِلىَ‌َّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجْنّ‌ِ»[20]، (بگو: به من وحى شده است که جمعى از جنّ به سخنانم گوش فرا داده‌اند)؛ در این آیه­ی شریفه "أنَّ"، موصول حرفی عامل بوده که بر جمله­ی اسمیه وارد شده، ضمیر "هاء" را به عنوان اسم خود نصب و جمله "استمع نفر ..." را به عنوان خبر، رفع داده است.[21]

2. حدیث «مَا أَقْبَحَ بالْمُؤْمِنِ أنْ تَکونَ لَهُ رَغْبةٌ تُذِلُّهُ»[22]، (چقدر برای مؤمن ناپسند است که خواسته‌اش باعث خواری او گردد!)؛ در این حدیث شریف "أن"، موصول حرفی عامل بوده که بر جمله­ی فعلیه (تکونَ له رغبةٌ) وارد شده است.

نکته

در پایان ذکر این نکته قابل توجه است که سه مبحث "عوامل موثر در کاربرد مصدر غیر صریح"، "تاویل موصول حرفی و صله به مصدر" و "ویژگی و نحوه­ی کاربرد موصول حرفی"، از جمله مباحث مهم "موصول حرفی" است که با عنوانی مستقل و جداگانه مورد بررسی قرار می­گیرند.

مقاله

جایگاه در درختواره نحو

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

ادات استفهام

ادات استفهام

"استفهام" مصدر باب "استفعال" از ماده‌ی "فهم" و در لغت به معنای پرسیدن به جهت شناختن و فهمیدن است.
No image

بَدَل

"بَدَل" بر وزن "فَعَل" اسم از ماده‌ی "بدل" و در لغت به معنای جانشین است. در اصطلاح نحو "بدل" تابعی است که حکم نسبت داده شده به متبوع در جمله، به آن (تابع)نسبت داده می‌شود و در واقع تابع (بدل)، مقصود حقیقی گوینده است
No image

ارتباط "تمییز" و "حال"

این نوشتار در دو بخش با ذکر تفاوت و شباهت میان "تمییز" و "حال"، به مقایسه آن دو می‌پردازد
No image

اشکال "بدل" و "مبدل منه"

این نوشتار به بررسی اشکال "بدل" و "مبدل‌منه" در کلام به اعتبار نوع آن دو از جهت مفرد یا جمله بودن، اسم یا فعل بودن می‌پردازد
No image

تأویل "موصول حرفی" و "صله" به "مصدر"

در این نوشتار ابتدا چگونگی و مراحل تأویل به مصدر در دو موصول حرفی "أن" و "أنَّ" و صله‌ی آن دو بیان شده و در سایر موصول‌های حرفی ("أن" مخففه، "لو"، "کَی" و "ما") همچون طریقه مذکور در "أن" و "أنَّ" عمل می‌شود و در پایان به نکاتی پیرامون تاویل به مصدر اشاره می‌شود.

پر بازدیدترین ها

No image

احکام منادا

این مجموعه به بررسی احکام و مباحث مرتبط با منادا و بررسی ویژگی‌های چند منادای خاصّ می‌پردازد.
No image

صیغه تعجب

این نوشتار به صورت جداگانه در هر یک از دو صیغه قیاسی تعجب به بررسی نحوه ساخت صیغه، اعراب جمله تعجبی، احکام و برخی نکات هر یک پرداخته و در پایان به نکاتی پیرامون صیغه تعجب اشاره خواهد داشت.
No image

اسم فعل

عنوان مورد بحث ترکیب اضافی و مشتمل بر دو لفظ "اسم" و "فعل" است. "اسم فعل" در اصطلاح نحو، اسمی را گویند که دلالت بر فعل معین داشته و بدون قبول علامت آن فعل و تأثیر از عوامل، متضمن معنا، زمان و عمل آن است
No image

ادات تحضیض

"تحضیض" مصدر باب "تفعیل" از ماده‌ی "حضّ" و در لغت به معنای تشویق و ترغیب به همراه مبالغه و تأکید در آن است. در اصطلاح نحو "تحضیض" عبارت است از ترغیب قوی و شدید بر انجام یا ترک عملی و "ادات تحضیض"، حروفی هستند که این معنا را افاده می‌دهند.
No image

مفعول به

عنوان مورد بحث از اسم (مفعول) و قید آن (به) تشکیل شده و در مقابلِ "مفعول مطلق" است که چنین قیدی را ندارد. لفظ "مفعول" به تنهایی، اسم مفعول از ماده‌ی (فعل) و در لغت به معنای معمول و انجام یافته است
Powered by TayaCMS