مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
خودفراموشی، عامل سقوط
2 بهمن 1386, 0:0
جام جم آنلاین: غفلت به عنوان منشأ سقوط انسان مطرح است و بر حسب آنچه از آیات شریفه قرآن استفاده مىشود و اعتبارات عقلى هم آن را تأیید مىکند ، منشأ سقوط انسان و مانع ترقّى او «غفلت» است. محور غفلت هم خود انسان است...
خودفراموشی، عامل سقوط
خودفراموشی، عامل سقوط جام جم آنلاین: غفلت به عنوان منشأ سقوط انسان مطرح است و بر حسب آنچه از آیات شریفه قرآن استفاده مىشود و اعتبارات عقلى هم آن را تأیید مىکند ، منشأ سقوط انسان و مانع ترقّى او «غفلت» است. محور غفلت هم خود انسان است. توجه به خود؛ موجب تکامل وقتى غفلت از خود و مقوّمات وجودى خود منشأ غفلت از خدا و مانع تکامل انسان باشد، علاجش هم توجه است. قرآن کریم مىفرماید: «یَا ایُّها الّذینَ آمنوا عَلیکم انفسَکم لایَضُرُّکم مَن ضَلَّ اذا اهتدیتم.» (مائده: 105) خطاب به مؤمنین مىفرماید: بر شما باد به خودتان! اگر دیگران گمراه شدند، ولى شما هدایت شدید، گمراهى آنها به هدایت شما ضررى نمىزند. در ذیل این آیه شریفه، علاّمه طباطبایى بحث مفصّل و ذى قیمتى را در جلد ششم تفسیر المیزان درباره معرفت نفس و مراتبى که دارد مطرح نمودهاند و اینکه معرفت نفس به معرفت حقیقى الهى مىانجامد. صرفنظر از بحثهاى دقیقى که ایشان در آنجا مطرح کردهاند، این جملهاى که مىفرماید: «بر خودتان باد به وجود خودتان!» (توجه به ذات خودتان داشته باشید) مىتواند متضمّن چند مرتبه از توجه باشد که مىتوان بعضى از اینها را ظاهر آیه و بعضى را بطونش تلقّى کرد. از اینکه مىفرماید: اگر شما هدایت شدید گمراهى دیگران به شما ضرر نمىزند این معنا به ذهن متبادر مىشود که وقتى انسان در شرایط خاصى، توجهش معطوف به جامعه، به دیگران و به محیط شود، از خودش غافل مىشود. نمونه سادهاش این است که براى همه ما کما بیش اتفاق مىافتد که با یک کسى که معاشرت داریم، چه در داخل خانواده و چه در محیط کار و مدرسه، گاهى توجه ما به عیوب طرف مقابلمان جلب مىشود و با انگیزههاى نفسانى همراه با وسوسههاى شیطانى سعى مىکنیم عیبهاى او را جستوجو کنیم و از حسنهایش غافل مىشویم. اگر درباره او از ما سؤال کنند، اول چیزى که به ذهنمان مىرسد عیبهاى اوست. این حالت اگر ادامه پیدا کند، ملکه عیبجویى در انسان پیدا مىشود و غالباً این ملکه با نوعى از خود راضى بودن و خودپسندى همراه است. وقتى انسان دایم متوجه عیوب دیگران باشد، دیگر عیب خودش را نمىبیند؛ گویى اصلاً خودش عیبى ندارد. این یکى از مواردى است که سفارش مىشود به جاى اینکه به دیگران بپردازید، به خودتان بپردازید. کسى که متوجه عیوب خودش باشد و از خودش انتقاد کند، این توجه به خود، او را از عیبجویى دیگران باز مىدارد. این مرحلهاى از توجه به نفس در مقام یافتن عیوب است که عیب خود را پیدا کنیم، نه عیب دیگران را. اگر دنبال این باشیم که عیبهاى خودمان را پیدا کنیم و آنها را اصلاح نماییم، دیگر فرصت این را پیدا نمىکنیم که به عیبجویى دیگران بپردازیم. ولى توجه به نفس در پرداختن به خود، تنها این نیست؛ شاید بتوان گفت: این معناى ظاهرى آیه است، اما اگر دقت شود مطالب عمیقترى از آن استفاده مىشود که - همانگونه که عرض کردم - در تفسیرالمیزان به بعضى از آنها توجه شده است. وقتى مىفرماید: «لایَضُّرکم مَن ضَلَّ اِذا اهتدَیتم»، معلوم مىشود که پاى هدایت و ضلالت در پیش است. مىفرماید: وقتى شما هدایت شوید، گمراهى دیگران به شما ضررى نمىزند؛ به خودتان بپردازید. معلوم مىشود این پرداختن به خود راهى است براى هدایت شدن. از همینجا، ایشان این مطلب را استفاده مىکند که معرفت نفس طریق معرفةالله است، و توجه به خود راهى است براى توجه به خدا و بحثهاى ذىقیمتى را آنجا مطرح مىکند. خودفراموشى؛ عامل سقوط یکى از نکتههایى که در همینجا مىتوان به آن توجه کرد و آن را یکى از مراتب معانى این آیه شمرد، این موضوع است که تجربه کردهایم در زندگىمان گاهى حالتى پیش مىآید مستغرق در محیط خود و حوادث بیرونى مىشویم و دنبال لذتهایى مىگردیم که از بیرون عاید مىشوند و اصلاً یادمان مىرود که خودمان که هستیم و کجا هستیم و دنبال چه مىگردیم. گویا خودمان را بکلى فراموش کردهایم، بخصوص بعضى حالاتى که به نام «لهو» نامیده مىشود و سرگرمىهاى تند. در آن حالت، انسان اصلاً یادش مىرود که خودش هست. از اینگونه حالات (لهو) در شرع مذمّت شده و بعضى مراتبش تحریم شده است. این حالت خودفراموشى از خود بیگانگى به وجود مىآورد. علامتش هم این است که از اینکه آدم یاد خودش باشد، ناراحت است. تنها که مىشود - مثلاً - فرصتى پیدا مىکند تا مقدارى به خودش توجه کند که من چه هستم، که هستم؟ چه کار باید بکنم؟ کجا باید بروم؟ این تازه اول وحشت و نگرانى است. گویا از خودش وحشت دارد. با اینکه براى انسان، خودش از همه چیز عزیزتر است (الله الله فى اَعزِّ الانفسِ علیکم)1 ولى گاهى طورى مىشود که انسان از خودش بدش مىآید، از خودش وحشت دارد. چنین حالتى وقتى براى آدمىزاد پیدا مىشود که به پرداختن به بیرون از خود عادت کرده باشد، و این زمینه بسیارى از رذایل و سقوط را در مسیر انسانیت پیش مىآورد. انسان موجودى است آگاه و این آگاهى عین علم و عین ذات اوست؛ یعنى همان ذات انسانىاش، همان روح انسانىاش اگر این حالت را از دست بدهد، به تدریج، از انسانیت خارج مىشود و دچار نوعى از خود بیگانگى مىگردد. البته غربىها مبحث «از خود بیگانگى» را به صورتهاى گوناگونى مطرح کردهاند، ولى در اسلام و در معارف اسلامى و اهلبیتعلیهم السلام به صورت بسیار عمیقترى مطرح شده است. اگر این توجه به خود به صورت صحیحى انجام بگیرد و تقویت شود، به آنجا مىانجامد که انسان این حقیقت را مىیابد که «مَن عَرفَ نَفسه فقَد عرَف ربَّه.»2 ما این را به صورت یک مطلب تعبّدى مىپذیریم؛ چون در روایات زیادى هم از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله و هم از امیرالمؤمنینعلیه السلام نقل شده است و توجیهاتى هم براى آن مطلب ذکر مىکنیم که اگر کسى معرفت حقیقى به روح خودش پیدا کند - که نفس ما همان روح ماست و بدن به منزله لباسى است براى انسان - و حقیقت نفسش را مشاهده کند، خواهد دید که «مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرفَ ربَّه»، نه اینکه هرکس خود را بشناسد راهى براى معرفت خدا یافته است؛ کسى که خود را شناخت حقیقتاً خدا را شناخت. این دو تا معرفت توأمان هستند. این هم یک معناى بسیار دقیقى است که در آیه مزبور وجود دارد و معانى دیگرى هم مىتوان براى آن در نظر گرفت که ما در مقام تفسیر آن نیستیم. فقط به مناسبت اینکه ریشه سقوطهاى انسان لغزشهاى او و غفلت است، عرض مىکنم که محور این غفلت خود انسان است؛ غفلت از حقیقت انسانیت، از هویّت انسانى خود. این منشأ همه مفاسد مىشود. وقتى انسان به هویّت انسانى خودش توجه کند، ارتباط وجودى خود را با کسى که هر لحظه به او هستى مىبخشد مىشناسد، بعد مىبیند و مىیابد، درک مىکند که نمىتواند وجود او منفک و مستقل و منعزل از اراده الهى باشد. اینها چیزهایى است که ما شنیدهایم و خواندهایم یا دیگران گفتهاند؛ به هر حال، مفاهیمى هستند که از سطح درک ما بالاترند. ولى براى اینکه انسان بکلى غفلت از خود پیدا نکند و مستغرق در بیگانگان نشود و به یک معنا «از خود بیگانه» نشود، لازم است دقایقى را در شبانه روز اختصاص دهد به اینکه قدرى به خودش توجه کند؛ من چى هستم؟ که هستم؟ کجا هستم؟ دنبال چه مىگردم؟ و چون توجه به خود مستلزم توجه به کسى است که وجود را به او افاضه مىکند، لازمهاش توجه به خداست. یاد خدا؛ مانع غفلت انسان همه ما مىدانیم یکى از مطالبى که در قرآن کریم و در روایات و سیره ائمّه اطهارعلیهم السلام زیاد مورد عنایت بوده، «یاد خد» است. ولى براى خیلىها این سؤال مطرح مىشود: صرف اینکه انسان یاد خدا باشد، این چه نقشى مىتواند در تکامل انسان در رسیدن به سعادت انسان ایفا کند؟ این سؤال کمابیش براى همه پیش مىآید. این قدر سفارش مىکنند که به یاد خدا باشید، به یاد خدا بودن چه کارى براى ما صورت مىدهد؟ معمولاً در پاسخ این سؤال، گفته مىشود: وقتى انسان به یاد خدا هست، گناه نمىکند، بیشتر به وظایفش توجه مىکند. البته همینطور هم هست. یکى از عواملى که مانع گناه انسان مىشود این است که توجه کند به اینکه - به فرمایش امام راحلقدس سره در محضر خداست. وقتى توجه کند که خدا حاضر است و او را مىبیند، این توجه و این یاد خدا مانع مىشود از اینکه گناه کند؛ موجب مىشود که در مقام انجام وظایف و تکالیفش برآید. این فایدهاى که بر یاد خدا مترتب مىشود، مثل فایدهاى است که از جویدن غذا بر تقویت فک مترتب مىشود؛ وقتى آدم غذا مىخورد، غذا را مىجود، فکش هم حرکت مىکند. این ورزشى است براى فک. ماهیچههاى فک تقویت مىشوند. اما آیا آدم غذا مىخورد تا فکش تقویت شود؟ نه، بلکه این از فواید غذا خوردن است. وقتى ما اصل فایده چیزى را درست نشناسیم، باید با همین چیزها ما را تشویق کنند که کارى را انجام دهیم. حقیقت مسأله خیلى بالاتر از اینهاست. فایده یاد خدا خیلى بیش از این است که مانع گناه شود. البته براى مثل بندهاى که مبتلا به گناه باشم و حریف نفس و شیطان نمىشوم، یکى از بهترین راهها همین است که تمرین کنم و توجه داشته باشم که خدا حاضر و ناظر است، ولى فایدهاش تنها همین نیست، فواید بسیار بالاترى دارد. اگر در یک جمله بگوییم: انسان براى تکامل آفریده شده و تکامل او در ارتباط با خداست و راه ارتباط خدا دل است، آن وقت مىفهمیم که یاد خدا عامل اصلى ترقّى و تکامل انسان است. اصلاً با همین یاد، روح انسان تکامل پیدا مىکند. ما چون بیشترین بها را به اعمال و رفتار ظاهرى مىدهیم، بزرگترین عوامل سقوطمان را هم کارهاى بد مىدانیم. اما توجه نداریم که پشت این کارهاى بد، نیتهاى بد قرار دارند و پشت همه نیتهاى بد، غفلت از خداست. آنچه موجب سقوط است، همان غفلت است و آنچه موجب تکامل است، همان یاد و توجه به خداست. با همین یاد است که روح رشد مىکند. به هر حال، این یک مطلبى است که باور کردنش هم قدرى مشکل است. انشاء الله خدا توفیق دهد که ما بعضى از این مراحل را، که در آیات و روایات به آنها اشاره شده عمل کنیم. اگر آدم مزهاش را بچشد، بهتر مىتواند باور کند. گفتیم که توجه به خود، توجه به مقوّم وجود خود و کسى است که این وجود را دایم افاضه مىکند. ولى وجود ما - به عنوان یک تشبیه ناقص - یک پرتو نورى است که با چراغ ارتباط دارد. اگر چراغش را بىنهایت بزرگ و شدیدالنور فرض کنید، آن نور «اللّهُ نورُ السمواتِ و الارضِ» (نور: 35) نور بىنهایتى که همه چیز پرتوى از شعاع اوست، او خود الله است؛ نور السموات والارض، به شرط آنکه بتوانیم دست کم تصور مبهمى داشته باشیم از نورى که بىنهایت است. هر موجودى و بخصوص در این مقام، بیشتر آن کسانى که وجودشان عین روحشان است و روحشان هم عین ارتباطشان با خداست (و نَفختُ فیهِ مِن روحى / حجر: 29) حقیقتشان همان روح آنهاست؛ همان پرتوى که از خورشید وجود الهى ساطع شده. اگر خورشید یک لحظه نباشد، دیگر نورى نخواهد بود، و اگر ارتباط این پرتو با مبدأ فیّاضش قطع شود، دیگر چیزى برایش نمىماند. پس یادِ خود، مستلزم یادِ خداست. اگر ما بخواهیم از غفلتهایى که منشأ سقوط مىشوند نجات پیدا کنیم و به عاملى که در مقابل، موجب تکامل است برسیم، باید یاد خدا را در وجودمان تقویت کنیم. کثرت یاد خدا؛ اصالت کیفیت در بعضى از آیات کریمه قرآن، تأکید شده است بر اینکه زیاد یاد خدا بکنید؛ مثلاً، در سوره احزاب مىفرماید: «یا اَیُّها الّذینَ آمَنوا اذکروُا اللّهَ ذِکراً کثیراً و سَبّحوهُ بُکرةً و اَصیلاً.» (احزاب: 41 و 42) بسیارى از آیات هستند که مضمونشان چنین است. بعضى از آیات تعبیر دیگرى دارند. صحبت از کیفیت یاد خداست، نه کمیّتش؛ نه اینکه وقت زیادى صرف ذکر شود، یا الفاظ زیادى به عنوان یاد خدا بر زبان جارى شوند. بعضى آیات اشاره دارند به اینکه ذکرتان کیفیتش زیاد باشد. از این معلوم مىشود که ذکر حقیقى فقط ذکر لفظى نیست. ذکر لفظى کثرت بر مىدارد، یک بار، دو بار، ده بار، ولى در آنچه کیفیتش مورد تأکید باشد، شدید باشد، دیگر لفظ شدت ندارد؛ مثلاً، یا الله گفتن که شدت و ضعف ندارد، مىتوان آن را بلند یا آهسته گفت. ولى شدت یک بحث دیگرى است. در سوره بقره آیه 200 پس از ذکر مناسک حج مىفرماید: «فاِذا قَضَیتُم مناسِکَکم فَاذکروُا اللّهَ کذَکرِکم آباءَکم اَو اَشدَّ ذکراً.» پس از آنکه از اعمال حج فارغ شدید، شما در معرض این هستید که شیطان شما را وسوسه کند و از یاد خدا غافل شوید. از جاهایى که شیطان به خوبى مىتواند آدم را فریب بدهد همین است که وقتى انسان تکلیفى، وظیفهاى را انجام مىدهد که به هر حال نیرویى از او مىگیرد، وقتى وظیفهاش را انجام داد، آماده مىشود براى اینکه دستخوش وساوس شیطان قرار گیرد؛ مثلاً، وقتى انسان به نماز مىایستد - با اینکه نمازهاى ما غالباً همراه با غفلت هستند - همین که «السلامُ علیکم و رحمةُ الله و برکاته» را گفتیم قرار نداریم، نگاه مىکنیم به این طرف و آن طرف ببینیم چه خبر است. تنها چند دقیقه محدود وقت صرف نماز شده و نگاهمان را این طرف و آن طرف نکردهایم. اما همین که تمام شد، گویا مرغى از قفس مىپرد. در اعمال حج هم همینطور است. همین که اعمال تمام مىشوند، خوب بار سنگینى را زمین گذاشتهایم، اما شیطان مهلت نمىدهد؛ بلافاصله محرماتى را که در حال احرام نمىشد انجام دهد، انجام مىدهد، غافل مىشود. قرآن مجید، بخصوص روى این مسأله تأکید مىکند: اعمالتان که تمام شد، حواستان جمع باشد غافل نشوید: «فاِذا قَضیتُم مُناسکَکم فَاذکروا اللَّه کذکرکم آباءَکُم او اشدَّ ذکراً.» خدا را یاد کنید، آنطور که پدرانتان را یاد مىکنید یا شدیدتر و عمیقتر. اینکه «یاد پدر» اینجا چه مناسبتى دارد، در اینباره، داستانهایى ذکر شده نمىخواهم تفسیر آیه و شأن نزولش را عرض کنم اما منظور کلمه «اشدَّ ذکر» است. شدت ذکر کثرت نیست، بلکه کیفیت آن است. یک وقت انسان چیزى را به یاد مىآورد، اما کمرنگ به ذهنش خطور مىکند و مىگذرد؛ مثلاً، یاد دوستتان توجه ضعیفى و اثر کمرنگى به شما مىبخشد. اما وقتى شما به کسى علاقه و دلبستگى شدید دارید، وقتى یاد او مىکنید تا عمق قلبتان نفوذ مىکند. این «شدت یاد» است. بحث توجه عمیق است؛ چنانکه تمام دل انسان را پر کند. [منظورم از «دل»، قلب یا احشا و امعا نیست، بلکه مرکز ادراک انسان است.] پس یاد خدا کردن، هم از لحاظ کثرت مطلوب است که زیاد یاد خدا بشود (آنجا غالباً زیاد لفظى است) و هم از لحاظ عمیق بودن که یاد او سطحى نباشد، مثل موجى که روى آب نقش مىبندد و زود مىگذرد. اینجور نباشد، سعى کنید این یاد در عمق وجودتان اثر بگذارد، در عمق قلبتان نفوذ بکند. آن وقت آثار زیادى خواهد داشت. البته یاد سطحى هم در مقابل نبودنش بسیار کارساز است. همان را هم نباید از دست داد، اما نباید به این اکتفا کرد. سعى کنید وقتى یاد خدا مىکنید یاد خدا تا عمق وجودتان اثر کند. مراتب توجه به خدا ما هر وقت یاد خدا مىکنیم، یاد اسمى از اسماء الهى و صفتى از صفات او مىافتیم، ولى ممکن است کسانى باشند که یاد آنها و توجه آنها به خدا توجه به یک صفت یا یک نام از نامهاى الهى نباشد. ما غالباً خدا را به عنوان آفریننده و روزىدهنده و به عنوان اینکه مهربان است، اینکه گناهان را مىآمرزد یاد مىکنیم. وقتى مىگوییم: «خد» یکى از این صفات به ذهنمان مىآید. ولى بعضى افراد هستند که توجهشان به ذات خداست؛ یعنى چى، من درست نمىفهمم، ولى به هر حال، این را بدانیم که بعضى از مراتب یاد و توجه خدا هست که تمام وجود را فرا مىگیرد. در آن حال، انسان از همه چیز غافل مىشود. اگر شنیدیم که مولا امیرالمؤمنینعلیه السلام در حال نماز حالتى برایش پیدا مىشد که اگر تیر را از پاى مبارکشان درآوردند، اصلاً متوجه نشد، این را خیلى بعید نشماریم. تربیتشدگان مکتب امیرالمؤمنین هم مراتبى از این توجه را دارند. اینها مراتب عالیه ذکر خداست که مال آنهاست، به این مراتب نازلى که هم گاهى نصیب خودمان مىشود، مغرور نشویم، بدانیم بالاتر از ما هم وجود دارد. باید زحمت کشید تا به آنجا رسید. پس توجه به نفس مراتبى دارد. همین که آدم خودش را بیابد که من هم چیزى هستم، همه توجهش به این طرف و آن طرف نباشد، توجه کند که چه عیبهایى دارد - به جاى اینکه به عیبجویى دیگران بپردازد - به مراتب وجود خودش متوجه باشد، از مرتبه مادى به مرتبه مثالى و صورت، بعد به مرتبه روح مجرّد و تمرکز در روح خود با آن شهود و مراتب عالیه معرفت مىرسد. یاد خدا همینطور است: گاهى یاد کسى هستیم، اسمش را مىبریم و گاهى معناى این لفظ براى انسان مجسّم مىشود. ولى بعضىها هستند که یادشان جور دیگر است. داستانى را چند نفر موثّق با اسناد متعدد از مرحوم مطهّرى برایم نقل کردهاند که ایشان خدمت یک شخص بزرگى از اولیاى خدا رسیده بود و صحبت شده بود که چه کنیم معرفت خدا را بیشتر کسب کنیم؛ توجهمان در عبادت بیشتر باشد؟ آن ولىّ خدا سؤال کرده بود: شما نماز که مىخوانید چه جور توجه پیدا مىکنید تا حضور قلب داشته باشید. ایشان گفته بود: من سعى مىکنم وقتى مىخواهم لفظى از اذکار نماز را بخوانم، توجه به معنایش پیدا کنم؛ لفظ را بگویم و به معنایش هم توجه پیدا کنم تا این موجب شود حضور قلب داشته باشم. (معمولاً ما این جور هستیم که وقتى نماز مىخوانیم، وقتى تمام شد، یادمان مىآید که نماز مىخواندیم. گاهى حتى به الفاظ هم درست توجه نمىکنیم که چه مىخواندیم، اما بعضىها به الفاظ توجه دارند، بخصوص آنها که در قرائت دقت دارند. اما بالاترش این است که به معنایش توجه هم داشته باشند. آنها که مىخواهند حضور قلب داشته باشند، اول معنا را تصور مىکنند و لفظ را در مورد آن معنا به کار مىبرند. به هر حال، ایشان گفته بودند من براى حضور قلب این جور مىکنم.) آن بزرگ فرموده بود: «توجه به الفاظ مىکنى، توجه به مفاهیم مىکنى، پس کى توجه به خدا مىکنى؟» این مطلب خیلى بلندى است. به هر حال، مراتب توجه و یاد بسیار متفاوت است و باید سعى کنیم انشاء الله از این حدى که هستیم، ترقّى کنیم. اول ذکر لفظى را فراموش نکنیم، بعد سعى کنیم خودمان را عادت بدهیم با هر چه مواجه مىشویم از آن جهتى که با خدا ارتباط دارد، دربارهاش فکر کنیم. اگر نعمتى برایمان حاصل مىشود، بگوییم عجب نعمت خوبى خدا آفریده؛ مثلاً، بگوییم: الحمدلله، خدا لباس خوبى قسمت ما کرده، هواى خوبى استنشاق مىکنیم، خدا چه برف خوبى نازل کرده،... همهچیز را به خدا ارتباط بدهیم تا توجه به آنها ما را از خدا غافل نکند. پى نوشت ها 1- محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 77، ص 433 / نهجالبلاغه، شرح ابن ابىالحدید، ج 9، ص 209. 2- محمدباقر مجلسى، پیشین، ج 2، ص 32. آیت الله محمدتقی مصباح یزدی فصلنامه معرفت
روزنامه جام جم
خودفراموشی، عامل سقوط
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
رسالة فى الفقیر والغنى
8 آذر 1403, 11:21
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
خودفراموشی، عامل سقوط
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
اجتماعی
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
اگر والدین به فرزندان ستم کنند فرزندان چطور برخورد کنند، بطوری که هم موجب ناراحتی آنها نشود و هم بتوانند آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنند، و اگر نصیحت تأثیر نداشت چطور باید با آنها برخورد کرد؟
24 آبان 1393, 14:10
نسبت های چهارگانه (نسب اربع)
24 آبان 1393, 14:8
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن
قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
11 دی 1396, 13:58
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران
این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نمودهاند.
4 تیر 1390, 0:0
رساله حقوق امام سجاد(ع)
اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کردهاند: روایات، ادعیه (بهویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
15 اردیبهشت 1397, 19:5
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS