دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آذرفرنبغ فرخزادان azarfarnbagh farroxzādān

No image
آذرفرنبغ فرخزادان azarfarnbagh farroxzādān

كلمات كليدي : آذرفرنيغ، فرخزادان، موبدان موبد ، پهلوي، دينكرد

نویسنده : اميرعمادالدين صدري

واژه آذرفرنبغ فرخزادان

واژه آذرفرنبغ نام یکی از سه آتشکده مهم ساسانیان است که ویژه طبقه آسرونان (=روحانیان) بوده است و جایگاه آن را در کاریان فارس دانسته‌اند و به عنوان نام خاص هم به کار رفته است.

نام نویسنده بندهش هم فرنبغ است. مکنزی، آذرفرنبغ را به پهلویādur farrōbay خوانده است و مهرداد بهار ādur farnbaγ . «ان» در فرخزادان نسبت خانوادگی را نشان می‌دهد یعنی پسر فرخزاد.[1]

شخصیت آذرفرنبغ فرخزادان

آذرفرنبغ فرخزادان پیشوای زرتشتیان در سده سوم هجری است. در کتابهای پهلوی "دینکرد" و "داتستان دینیک" و "شکند گمانیک ویچار" از او به عنوان شخصی مقدس و دانشمند و بزرگترین پیشوای بهدینان نام برده شده است. آذر فرنبغ فرخزادان در زمان مامون خلیفه عباسی ( 198 تا 218 ه.ق.) موبدان موبد فارس بوده است. آذرفرنبغ فرخزادان در حضور مامون عباسی با زردشتی مرتدی به نام ابالیش مناظره کرد. در این مناظره، ابالیش هفت پرسش درباره اصول عقاید زرتشتی مانند ثنویت (پرسشهای نخست و دوم و سوم) و آیینها و مراسم دینی مانند آداب طهارت (پرسشهای چهارم و پنجم و ششم) و بستن کستی[2] (پرسش هفتم) می‌کند و آذرفرنبغ فرخزادان به طور منطقی به همه پرسشهای وی پاسخ می‌دهد و بنابر روایت رساله گجستک ابالیش مورد پسند خلیفه مامون قرار گرفت و سرانجام ابالیش از دربار مامون با سرافکندگی رانده شد. زمان این مناظره را در زمان خلافت مامون در بغداد می‌توان دانست و نیز می‌توان آن را در حدود 202 هجری قمری، یعنی زمانی که مأمون پس از مرگ وزیرش فضل بن سهل ، که بیشتر به مباحثات مذهبی می‌گذراند گمان نمود. برخی نیز او را نویسنده رساله گجستک ابالیش می‌دانند.[3]

آثار آذرفرنبغ فرخزادان

برای آذرفرنبغ فرخزادان آثاری برشمرده اند که عبارتند از: کتابهای سوم وچهارم وپنجم دینکرد، روایات آذرفرنبغ فرخزادان، سخنی چند از آذرفرنبغ فرخزادان و آیین نامه.

روایات آذرفرنبغ فرخزادان مجموعه‌ای از 147 پاسخ آذرفرنبغ فرخزادان به پرسشهای زرتشتیان هم‌عصرش است. پرسش وپاسخها کوتاه است . خلاصه مطالب کتاب از این قرار است: ازدواج و فرزندخواندگی و قیمومیت وارث(1، 7تا16، 19تا28،62، 70، 71، 73،75تا78)؛ موضوع پلیدی و تطهیر(31تا50، 54، 55، 63تا65، 85تا111، 115تا122، 129، 130، 132تا135)؛ ارتداد و تبعات آن(2تا5، 30)؛ زنای با کافر و تبعات آن(29)؛ گناه و کرفه(51تا53، 58تا61، 76، 128، 136تا143)؛ مناسک دینی(123، 144تا146)؛ بخشش(74، 112، 113، 126، 127)؛ توسل به آزمایش دینی(=ور) در صورتی که اختلاف حل نشود(72)؛ وام وگرو(66تا68)؛ درباره نبستن کستی(51، 53)؛ خیرات برای روان(131)؛ توبه(114)؛ جنگ با دشمنی که در راه به او بر می‌خوریم(124)؛ و خرید شراب از ترسایان(125).[4]

سخنی چند از آذرفرنبغ فرخزادان اندرزنامه کوچکی است که در آن دو پرسش درباره خرد، خیم، هنر، نیکی، نیکنام و اعتماد مطرح گردیده و به آنها پاسخ داده شده است.[5]

بنابر گفته مردان فرخ در "شکند گمانیک" و بخش پایانی دینکرد سوم نوشته آذرباد امیدان نخستین مولف دینکرد، آذرفرنبغ فرخزادان است و کتاب هزار فصل نامیده شده است. تاوادیا، دینکرد تعریف‌شده در دو نوشته‌ی بالا را سه کتاب نخست دینکرد می‌داند که کتابهای یکم و دوم و بخش آغازین کتاب سوم برجا نمانده است. کتاب سوم دینکرد 420 بخش دارد و درباره مسائل یزدان شناسی و فلسفی است و تقریبا 73000 واژه پهلوی دارد و نثر دشواری دارد. کتاب چهارم دینکرد برگزیده‌ای است از آیین نامه آذرفرنبغ فرخزادان و تقریبا 4000 واژه پهلوی دارد و دربردارنده همان مطالب دینکرد سوم مانند مباحث یزدان شناسی و فلسفی با استدلالی سست‌تر است و همچنین چون دینکرد سوم دشوار نگاشته شده است. کتاب پنجم دینکرد تقریبا 6000 واژه پهلوی دارد. این کتاب دو بخش جدا دارد: بخش نخست پاسخهای آذرفرنبغ فرخزادان به پرسشهای یعقوب خالدان است و بیشتر به سرگذشت دین مزدایی پیش از زرتشت و زندگانی زرتشت تا کشته شدن او به دست تور برادروش می‌پردازد. بخش دوم پاسخهای آذرفرنبغ فرخزادان به سی و سه پرسش بخت ماری مسیحی است و موضوعاتی چون امور برسو، الهام ایزدی، پرستش و آیینهای دینی زرتشتی را دربردارد.[6]

آیین نامه( به پهلوی ēwēn nāmag) عنوان کتابها و رسالاتی به زبان پهلوی است که در آن از آداب و رسوم، مراتب و مقامات بزرگان و نمایندگان طبقات، قواعد و رسوم بازیها و سرگرمیها، ایینهای برگزاری جشنها و ... سخن می‌رود. یکی از آیین نامه‌ها نگارش آذرفرنبغ فرخزادان است که در کتاب سوم دینکرد به باب تعلیم آن اشاره شده است و کتاب چهارم دینکرد گزیدهای از آیین نامه است و اصل کامل کتاب از دست رفته است.[7]

مقاله

نویسنده اميرعمادالدين صدري
جایگاه در درختواره ادیان غیرابراهیمی - زردشتی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS