23 خرداد 1397, 23:51
كلمات كليدي : انحصار، بازار انحصاری، قدرت انحصاری، بازار انحصار کامل، انحصار چند قطبی، انحصار دو جانبه، انحصار طبیعی
نویسنده : حسین کفشگر جلودار
انحصار Monopoly از کلمه یونانی گرفته شده و از و کلمه monos به معنای "تک" و polein به معنای فروش میباشد. در اقتصاد، انحصار در حالتی است که برای یک کالا تنها تعداد محدودی فروشنده و یا خریدار وجود داشته باشد و برای آن کالای تولیدشده جانشین نزدیکی وجود نداشته باشد یک چنین شرایطی در بازار را حالت انحصاری گویند. [1] البته اصطلاح انحصاری خیلی دقیق نیست زیرا قضاوت در مورد این که یک کالا جانشین کالای دیگر است یا خیر و آن جانشینی کامل دارد یا نه مشکل و گاهی اختیاری است. لذا در برخی متون پیشنهاد شده است به جاری استفاده از انحصار فروشنده از قدرت انحصاری استفاده شود. قدرت انحصاری عبارت از توانایی افزایش قیمت بودن از دست دادن فروش و در نتیجه ضرر کردن است هر چه قدر قدرت انحصاری یک بنگاه بیشتر باشد بعد از افزایش در قیمت میزان کمتری از فروش خود را از دست می دهد و در نتیجه زیان کمتری می کند[2]
دو نظریه عمومی در خصوص شکل گیری انحصارات وجود دارد: نظریه اول خودکفایی (self sufficiency) است که سرچشمه انحصارها را حرکات بنگاههای یک صنعت بدون مداخله دولت می داند طرفداران این نظریه معتقدند بازارهای ناقص سرمایه، بازده نسبت به مقیاس و تبلیغات مانع ورود و رقابت بنگاههای جدید و بنابرای ایجاد شرایط انحصاری می گردند. نظریه دوم مبنای مداخله گرانه ( interventionism) داشته و طرفداران آن سرچشمه تمام انحصارات زیان آور را دخالت های دولت یا قانون گذار در فعالیت های اقتصادی می دانند.
به طور کلی اقتصاددانان چهار عامل را برای آنکه بنگاهی بتواند به صورت انحصاری عمل نماید تشخیص داده اند . این عوامل عبارت است از :
انحصارهای مفید شامل انحصار طبیعی، انحصار ناشی از لیسانس های انحصاری، انحصار ناشی از بازده به مقیاس و انحصار ناشی از کارایی و نوآوری است اگر چه انحصار به خودی خوئ به دلیل زیان ثابت مضر است . در مقابل انحصارهای زیان آور شامل انحصارهای ناشی از تبانی، برخورداری از موقعیت مسلط حرکات استرانژیک، سوء استفاده از اطلاعات و سیاست های حمایتی است. ازنظرمالکیت و کنترل نیز انحصار ها به دو نوع انحصار بخش خصوصی و انحصار بخش غیر خصوصی قابل تفکیک هستند. در حال حاضر مهمترین مساله انحصارها در کشورمان بنگاههایی هستند که در مجموعه غیر خصوصی قرار دارند و تعداد زیادی از آنها تحت مالکیت نهاده ها و بنادها میباشند و دولت هیچ گونه کنترلی در مدیریت آنها ندارد.
تحلیل مسائل مربوط به بازار چند قطبی به سادگی تحلیل مسائل مربوط به بازارهای انحصاری نیست، زیرا که الگوی واکنش رقبا در این حالت می تواند اشکال بسیاری به خود بگیرد. برای مثال، حالتی از بازار چند قطبی می تواند وجود داشته باشد که در آن بنگاه های اقتصادی تصمیم به توافق با یکدیگر بگیرند، که در صنعت حالتی شبیه انحصار به وجود می اید. در این صورت مقدار تولید، فروش و قیمت کالا، به مشابه وضعیت انحصاری تعیین می گردد. در حالت دیگر هر واحد تولیدی قیمت و سطح تولید را بدون توجه به واکنش رقبا تعیین می کند. در این حالت، تصمیم اتخاذ شده، مانند تصمیم اخذ شده در مورد قیمت و سطح تولید در حالت رقابت کامل است. مدل های متعددی در این مورد مطرح شده است که از آن جمله می توان مدل های «کرنو»، «اشتاکلبرگ»، «سهم بازار» و مدل «منحنی تقاضای شکسته یا سوییزی» را نام برد.[8]
پی نوشت ها:
[1] . فرجی، یوسف، تئوری اقتصاد خرد، تهرانف شرکت چاپ و نشر بازرگانی، 1385، چاپ هفتم، ص 257
[2] . موریس، اس چارلز و فیلیپس، اون. آر، تحلیل اقتصادی نظریه و کاربردها، ترجمه حسن سبحانی، تهران انتشارات دانشگاه تهران، 1385، چاپ ششم، ص 86
[3] . گذر از انحصار به رقابت، تهران، نشریه علم اقتصاد ، سال 1386، شماره 105، ص 20
[4] . فرجی ، یوسف، همان، ص 258
[5] . گذر از انحصار به رقابت، همان، ص 20
[6] . موریس، اس چارلز و فیلیپس، اون. آر، همان، ص 251
[7] . محمدی، تیمور؛ اقتصاد خرد، تهران، مؤسسه آموزش عالی پارسه، 1387، چاپ پنجم، ص130
[8] . دولتشاهی طهماسب، محتشم، مبانی علم اقتصاد: اقصاد خرد، اقتصاد کلان ،تهران، انتشارات خجسته،1372 چاپ چهارم، ص 137
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان