دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تحرک اجتماعی عمودی

No image
تحرک اجتماعی عمودی

كلمات كليدي : تحرك اجتماعي، تحرك عمودي صعودي، تحرك عمودي نزولي، تحرك جانبي

نویسنده : سمانه خالدی

تحرک اجتماعی مورد توجه بسیاری از جامعه‌شناسان بوده است. «زیرا جامعه‌شناسان می‌خواهند بدانند که عوامل گوناگون اجتماعی چگونه در تحرک گروهها یا افراد نقش بازی می‌کنند، از این گذشته، آنها می‌خواهند شدت و ضعف این تحرک را در جوامع گوناگون مورد بررسی قرار دهند.»[1]

«منظور از تحرک اجتماعی، انتقال فرد یا گروه از یک پایگاه اجتماعی به پایگاه اجتماعی دیگر است. به عبارت دیگر، تغییراتی که در منزلت اجتماعی یک فرد یا گروه در جامعه پدید می‌آید، تحرک اجتماعی نامیده می‌شود. تحرک اجتماعی عمودی، عبارت است از انتقال فرد از یک پایگاه به پایگاه اجتماعی ناهمانند، این نوع تحرک اجتماعی خود به دو شکل صعود یا ارتقاء اجتماعی و یا تنزل اجتماعی تحقق پیدا می‌کند، در صورتی تحرک از نوع صعودی است که فرد از یک پایگاه اجتماعی پایین به پایگاه اجتماعی بالاتر انتقال می‌یابد. مانند تحرک اجتماعی روستاییان که بر اثر انجام تحصیلات عالی و اشتغال به مشاغل بالا که از نوع صعود اجتماعی است. اگر چنانچه فرد از پایگاه اجتماعی بالا به پایگاه اجتماعی به پایگاه اجتماعی پایین‌تری منتقل شود می‌گوییم تنزل اجتماعی پیدا کرده است.»[2] به عنوان مثال به فردی می‌توان گفت دچار تحرک عمودی نزولی شده است که در اثر رکود مالی از مدیر عاملی یک شرکت تبدیل به یک کارمند جزء گردد. عواملی که در تحرک عمودی نزولی تأثیر دارند عبارتند از تحصیلات ناکافی، آبستنی در سنین پائین، ازدواج نامناسب و برخورد با بحرانهای شغلی و اقتصادی در یک جامعه طبقاتی.

نوع دیگری از تحرک اجتماعی تحرک جانبی است. در جوامع امروزی میزان زیادی تحرک جانبی وجود دارد که به حرکت جغرافیایی(مهاجرتها) بین نواحی یا شهرها و مناطق اطلاق می‌شود. تحرک عمودی و جانبی اغلب همراه با یکدیگرند. برای مثال فردی که در شرکتی در یک شهر کار می‌کند ممکن است به موقعیت بالاتری در یک شعبه شرکت که در شهر دیگری است و یا حتی در کشور دیگری قرار دارد، ارتقاء پیدا کند.

جامعه باز

میزان تحرک عمودی در یک جامعه یکی از شاخصهای عمده میزان «باز بودن» آن است و نشان می‌دهد تا چه اندازه افراد با استعداد که در قشرهای پایین‌تر متولد می‌شوند می‌توانند از نردبان اجتماعی – اقتصادی بالا بروند و مشخص می‌کند که کشورهای صنعتی از نظر تحرک عمودی تا چه اندازه باز هستند؟‌ سوروکین جوامع متعددی را مورد مطالعه قرار داد و به این نتیجه رسید که راههای تحرک از نظر تاریخی عبارت بودند از ارتش، مدرسه، سیاست، دستیابی به ثروت، سازمانهای حرفه‌ای و خانواده. وی بعدها، عامل مذهب را هم به عوامل فوق اضافه نمود. سوروکین مهمترین عامل ارتقای اجتماعی را عامل جمعیتی عنوان کرد، زیرا پایین بودن سطح باروری در طبقات بالا به پیدایش موقعیتهای عالی در آن قشر منجر می‌گردد. البته این تحلیل سوروکین تبعا معطوف به جنبه اقتصادی تحرک است و لازم است برای بررسیهایی از این دست همه عوامل در نظر گرفته شوند.

تحرک اجتماعی همواره مثبت نیست. جامعه باز هر چند فرصت تحرک اجتماعی برای افراد را فراهم می‌کند، اما همراه با افزایش فرصتهای تحرک، زیانها و ناملایماتی نیز به بار می‌آورد. در محیطی که افراد برای دستیابی به منزلتها و پایگاههای اجتماعی بالاتر با یکدیگر رقابت می‌کنند، غالباً فشار روانی و سرخوردگی نیز احساس می‌شود. کسانی هم که به آن منزلت بالاتر دست یافته‌اند ممکن است احساس کنند که بسیاری از ارزشهای دیگرشان همچون گذراندن اوقات با خانواده را وانهاده‌اند. در ضمن تغییر در پایگاه اجتماعی، تغییر در علایق، الگو و رفتاری را در پی دارد که سبب می‌شود فرد، بسیاری از دوستان و آشنایان سابقش را از دست بدهد و یافتن دوست صمیمی جدید براحتی میسر نباشد.

منابع بیشتر

1. گیدنز آنتونی؛ جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، چاپ پنجم 1378، ص 244 تا 246

2. بیرو، آلن؛ فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه دکتر باقر ساروخانی، تهران، کیهان، چاپ چهارم 1380، ص 366.

مقاله

نویسنده سمانه خالدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS