تحصيل دليل، بي طرفي دادرس، ماده ي 199 قانون آئين دادرسي مدني، كشف حقيقت، ارائه ي دليل، مدعي، منكر، مدعيٌ عليه، امور حسبي
نویسنده : محمد حسين رامين
تحصیل در لغت به معنی بدست آوردن و فراهم کردن است.[1] دلیل نیز در لغت به معنی حجت و برهان و آنچه برای ثابت کردن امری آورده میشود، میباشد.[2] بنابراین مقصود از تحصیل دلیل عبارت است از بدست آوردن حجت برای اثبات امری.
در تمام سیستمهای حقوقی جهان پذیرفته شده است که قاضی دادگاه باید نسبت به طرفین اختلاف و دعوا، بیطرف باشد و به نحوی رفتار نماید که اصحاب دعوا[3] واقعاً بیطرفی او را به عینه ملاحظه نمایند.[4] اگر دادرس یا قاضی در دعوایی که نزد او اقامه شده است، اقدام به تحصیل دلیل نماید، از بیطرفی خارج شده است.[5] به همین دلیل است که دادرس باید از تحصیل دلیل اجتناب نماید. این همان قاعدهای است که از آن به قاعدهی "منع تحصیل دلیل" تعبیر میشود.[6] البته مقصود از دلیل در علم حقوق عبارت است از امری که طرفین اختلاف برای اثبات ادعای خود یا دفاع از خویش به آن استناد میکنند (ماده 194 قانون آئین دادرسی مدنی).
مبنای ممنوعیت تحصیل دلیل
همانطوری که مختصراً در مقدمه ذکر شد، دادرس جز در پارهای موارد استثنایی، نمیتواند به عنوان نگهبان حقوق عمومی یا پشتیبان حق و عدالت، در اختلاف و دعوای افراد دخالت کند. دادرس بیطرف است و تنها به دلایلی رسیدگی میکند که اصحاب دعوا تقدیم کردهاند و تنها به اموری میرسد که آنها خواستهاند.[7] این که گفتهاند «حق گرفتنی است نه دادنی» اشاره به همین نکته است که در دعوا کسی پیروز میشود که بهتر دلیل ارائه دهد.[8]
یکی از مهمترین نتایج اصل بیطرفی دادرس، همین قاعدهی منع تحصیل از سوی قاضی است.[9] تحصیل دلیل از جانب دادگاه با اصل بیطرفی منافات دارد؛ چرا که او را حامی یک طرف نشان میدهد.[10] به همین دلیل است که مادّهی 358 قانون آئین دادرسی قدیم میگفت: «هیچ دادگاهی نباید برای اصحاب دعوا تحصیل دلیل کند... .»[11]
مرسوم است که میگویند دادرس در امور حقوقی مأمور کشف واقع نیست. بلکه در پی اجرای عدالت است ولی با چراغی که طرفین دعوا بر سر راهش نهادهاند.[12]
از سوی دیگر پیامبر (ص) نیز فرمودهاند: هر کس مبتلا به قضاوت شد، باید در لفظ، نگاه، کلام و رفتار خود، بین طرفین اختلاف، تساوی را مراعات کند. لذا فقها فتوا دادهاند که بر قاضی حرام است که حجّت و دلیل را به یکی از اصحاب دعوا تلقین و القاء کند.[13]
تعدیل قاعدهی منع تحصیل دلیل
اجرای نامحدود و مطلق قاعدهی منع تحصیل دلیل، با هدفی که قانونگذار از دادرسی دارد در تضاد است. آری، اگر هدف از دادرسی، تنها فصل خصومت و رسیدن به پایان دعوا باشد، بیگمان دادرس را باید کاملاً محدود و بیطرف ساخت. همانند جنگی که هدف آن تحمیل صلح است؛ خواه محتوای این صلح غلبهی حق بر باطل باشد یا غلبهی باطل بر حق. لیکن اگر هدف از دادرسی کشف واقع و اجرای عدالت باشد، باید به قاضی اختیار بیشتری داد تا در این راه تلاش کند.[14]
به همین جهت در سال 1356 در قانون اصلاح پارهای از قوانین دادگستری که با هدف تسریع در دادرسی و به نتیجه رساندن رسیدگیها و برداشتن موانع تصویب گردیده است اینگونه آمد: (دادگاه میتواند هرگونه تحقیق و یا اقدامی را برای کشف واقع بعمل آورد...). چنانچه مادهی یاد شده را با مادهی 358 قانون آئین دادرسی مدنی سابق مقایسه نماییم، مشخص میشود که قانونگذار در پی توسعهی اختیارات دادگاه بوده است تا دادگاه بتواند هرگونه تحقیق یا اقدامی را برای کشف واقع بهعمل آورد.[15] از سوی دیگر در ماده 199 قانون آئین دادرسی مدنی جدید (مصوب 1379) به دادگاه اجازه داده میشود در کلیه امور حقوقی، علاوه بر رسیدگی به دلایل مورد استناد طرفین دعوا، هرگونه تحقیق یا اقدامی که برای کشف حقیقت لازم باشد، انجام دهد.[16] ظاهر این 2 ماده به دادرس آزادی کامل میدهد تا هرگونه مصلحت میداند دلایل تقدیم شده را اداره کند یا به تحقیق تازهای دست بزند. این حکم بیگمان نظام محدود دادرسی را تعدیل میکند.[17] لیکن باید توجه داشت که آزادی نامحدود دادرس در تحقیق، به وسیلهی 2 قاعده که به بررسی آنها خواهیم پرداخت محدود میشود.
قواعد محدود کنندهی آزادی دادرس در تحقیق
الف) آزادی دادرس در تحقیق نباید به سایر قواعد مربوط به اعتبار دلایل صدمه بزند. بعنوان مثال در فرضی که دادرس به موجب قانون، از صدور حکم بر مبنای شهادت ممنوع است؛ نمیتواند به استناد آزادی که ماده 199 قانون آئین دادرسی مدنی جدید به او داده است، به تحقیق از شهود دست زند و نتیجهی آنرا را در دادرسی دخالت دهد.[18]
ب) اختیار دادرس در تحقیق باید به گونهای اعمال شود که او را از بیطرفی خارج نسازد و در معرض اتهام جانبداری از یک طرف دعوا قرار ندهد. علاوه بر این قاضی حق ندارد به آزادی فردی و حرمت خانوادگی هیچ یکی از اصحاب دعوا صدمه بزند. بعنوان مثال قاضی حق ندارد دستور دهد که خون یکی از دو طرف گرفته و تجزیه شود یا مکالمهی تلفن خصوصی او ضبط گردد.[19]
وظیفه ارائه دلیل بر عهدهی کیست؟
در دادرسی همیشه این سؤال مطرح بوده است که ارائهی دلیل با چه کسی است؟ با مدعی[20] که میخواهد دادگاه را وادار به اتخاذ تصمیم به نفع خود نماید؟ با منکر[21] که میخواهد به دادگاه بفهماند ادعای مدعی بیمورد است؟ یا با خود دادگاه است که باید رسیدگی کند و تشخیص دهد حق با چه کسی است؟[22] گفته شد به موجب قاعدهی "منع تحصیل دلیل" دادگاه از جمعآوری دلیل به نفع یکی از طرفین اختلاف ممنوع است. از سوی دیگر به موجب مادهی 1257 قانون مدنی، هرکس مدعی وجود حقی باشد باید آن را ثابت کند. این ماده متکی بر قاعدهی معروف "البیّنه علی المدعی" میباشد.[23] بنابراین بار سنگین ارائه دلیل به دوش مدعی است. یعنی کسی که در طرح دعوا ذینفع[24] است. مدعی علیه[25] در این مرحله تکلیفی ندارد.[26]
نقش دادرس در ارزیابی دلایل ارائه شده
اگرچه به موجب قاعدهی "منع تحصل دلیل" دادرس از تحصیل دلیل به نفع اصحاب دعوا ممنوع است؛ لیکن نباید سهم دادرس را در بررسی و ارزیابی دلایل ابراز شده از یاد برد. این دادرس است که باید تشخیص دهد، آیا دلیل به موقع ارائه شده و برای اثبات ادعا قابل پذیرش است یا خیر. شهادت گواهان میبایست وجدان او را قانع کند. رجوع به کارشناس و معاینهی محل و تحقیق محلی[27] به نظر اوست و مانند اینها.[28]
تحصیل دلیل در امور حسبی
به موجب مادهی 1 قانون امور حسبی، "امور حسبی اموری است که دادگاهها مکلفند نسبت به آن امور، رسیدگی و اقدام نموده و تصمیمی اتخاذ نمایند؛ بدون اینکه رسیدگی به آنها مستلزم وقوع اختلاف و منازعه بین اشخاص و اقامهی دعوا از طرف آنها باشد".[29] بعنوان مثال، تعیین قیّم[30] برای محجورین[31] و تعیین امین برای ادارهی اموال غایب مفقودالاثر[32] از جمله امور حسبی هستند. در این امور است که دادرس بعنوان نگهبان حقوق عمومی عمل میکند و میتواند هرگونه تحقیقی را که لازم بداند انجام دهد (م 14 قانون امور حسبی). بنابراین در امور حسبی مسألهی ممنوعیت تحصیل دلیل به هیچ وجه مطرح نیست.[33]
تحصیل دلیل در امور کیفری
باید توجه داشت که اختیار قاضی در امور کیفری[34] برای جمعآوری دلایل و کشف واقع بیش از امور مدنی است؛ تا حدی که میتوان گفت تحصیل دلیل برای دادگاه کیفری نه تنها مجاز است بلکه ضروری است.[35]