دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نامه دوم به تسالونیکیان Thessalonians 2

No image
نامه دوم به تسالونیکیان Thessalonians 2

كلمات كليدي : دوم تسالونيكيان، پولس، عهد جديد، كتاب مقدس، رساله¬هاي پولوس

نویسنده : هادی جهانگشای

رساله دوم پولس به تسالونیکیان چهاردهمین کتاب از سری کتب عهد جدید می‌باشد.

نویسنده و تارخ نگارش

این نامه از جمله رساله‌هایی به شمار می‌رود که در کتاب مقدس به پولس منسوب است، همانطوریکه در اول تسالونیکیان هم آمده این دو نامه (نامه اول و دوم پولوس به تسالونیکیان) از اولین نامه‌های پولس می‌باشند که در بین سال‌های 52- 53 میلادی در شهر قرنتیس نوشته شده است.[1] و کلیسا نیز عموماً این انتساب را تأیید کرده است،اما دانشمندان کتاب مقدس آن را تأییدنمی‌کند[2] اعتراضات بیشتر به خاطر دلایل و شواهد داخلی است(البته برخی هم درستی بیانات پدران کلیسا را زیر سؤال برده‌اند.) تصور می‌گردد که تفاوت‌هایی در گنجینه لغات و اصطلاحات(10کلمه در این نامه استفاده شده که در جای دیگری استفاده نشده است.) در سبک نگارش (که به طور غیر منتظره‌ای محاوره‌ای است) و وقایع آخرالزمان(تعلیم در مورد «آن مرد شریر و بی دین» که در جای دیگری بیان نشده است) وجود دارند...

به دلیل تشابهی که بین رساله دوم و اول تسالونیکیان وجود دارد. می‌توان نتیجه گرفت که رساله دوم نباید با فاصله زمانی طولانی نسبت به رساله اول نوشته شده باشد شاید در حدود 6 ماه.[3]

تسالونیکی

تسالونیکی یک شهر بندری پرجمعیت در ابتدای خلیج ترمیاک(Thermaic) و مرکز تجاری و ارتباطی مهمی بود. این شهر بزرگ‌ترین شهر مقدونیه و مرکز استان بود تسالونیکی در عصر حاضر به نام سالونیک یکی از شهرهای یونان می‌باشد که الان دارای ستون‌‌های شکسته و قطعات حجاری شده می‌باشد این شهر دارای هفتاد هزار نفر جمعیت است که یک سوم آنها یهودی می‌باشند و بسیاری از مساجدی که در آنجا یافت می‌شود قبلاً از کلیساهای مسیحیان بوده است.[4]

محتوا

این رساله نیز با بیان اینکه متکلم این نامه پولس، سلوانس (سیلاس) و تیموتائوس و مخاطبش هم جامعه مسیحی تسالونیکی می‌باشد آغاز می‌گردد. پولس بعد از بیان مطلب فوق سلام‌های معمول خود را در ابتدا می‌آورد و با شکرگزاری به سبب ایمان تسالونیکیان و محبت و استقامت آنان در برابر مشکلات و عذاب‌هایی که می‌بینند و دعا برای آنها ادامه می‌یابد در اواخر این باب از شفاعت خودش برای رشد روحانی آنها مطالبی را اینگونه می آورد: و برای این هم پیوسته به جهت شما دعا می‌کنیم که خدای ما شما را مستحق این دعوت شمارد و تمام مسرت نیکویی و عمل ایمان را با قوت کامل گرداند.[5]

در باب دوم از آمدن مجدد مسیح (ع) که در رساله اولش به تسالونیکیان نیز مطالبی گفته بود، بدین نحو سخن به میان می آورد: زنهار کسی به هیچ وجه شما را نفریباند زیرا که تا آن ارتداد اول واقع نشود و آن مرد شریر یعنی فرزند هلاکت ظاهر نگردد... که او مخالفت می‌کند و خود را بلند تر می‌سازد.[6] وی در ادامه جنگ میان مسیح (ع) و آن مرد شریر را اینگونه بیان می کند: آنگاه آن بی دین ظاهر خواهد شد که عیسی خداوند او را به نفس دهان خود هلاک خواهد کرد و به تجلی ظهور خویش او را نابود خواهد ساخت.[7] در آیات بعدی پولس شکرگذاری‌های خود را به جهت ایمان آوردن آنها بیان می‌کند. در باب سوم پولس به جهت خدمات آنها دعا می کند و از آنها هم می‌خواهد که برای همه دعا کنند. وی به تسالونیکیان می‌نویسد که افراد بی نظم و تنبل را که کار و تلاش نمی‌کنند تنبیه نمایند پولس این عده را که کار نمی‌کنند فضول خطاب می‌کند. در آخر نامه تحیات و سلام‌های خود را به تسالونیکیان بیان می‌کند و علامتی را جهت اینکه نامه را خودش نوشته اینگونه می‌آورد. تحیت به دست من پولس که علامت در هر رساله است بدینطور می‌نویسم: فیض خداوند ما عیسی مسیح به جمیع شما باد. آمین[8] این نامه در 3 باب به پایان می‌رسد.

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS