دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

ابلیس

No image
ابلیس

كلمات كليدي : ابليس، شيطان، جن، انسان

نویسنده : علی محمودی

برخی از لغت شناسان و مفسران «ابلیس» را واژه عربی می‌دانند که از« اَبلَسَ، یُبلِسُ،اِبلاس» به معنی یأس شدید، مشتق شده است و (ابلیس) بدین نام است چون از رحمت خدا ناامید و مأیوس است.[1]

نام اصلی ابلیس "حارث" (حرث) بوده است.[2] که پس از سجده نکردن بر آدم و رانده شدن از درگاه الهی "الشیطان" نام گرفت.[3]

شیطان اسم عام (اسم جنس) و ابلیس اسم خاص (عَلَم) می‌باشد به عبارت دیگر شیطان به هر موجود موذی و منحرف کننده گفته می‌شود،[4]

و این واژه یازده بار در قرآن تکرار شده است.

ابلیس از دیدگاه قرآن:

الف) ماهیت ابلیس:

به تصریح قرآن، ابلیس از جنیان است.

«فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ کَانَ مِنَ الْجِنِّ » [5]

«آنها همگی سجده کردند جز ابلیس که از جن بود»

شاهد دیگر اینکه، انسان از خاک و جن از آتش آفریده شده است چرا که ابلیس جنس خود را از آتش معرفی کرده است:

« خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ » [6]؛ «مرا از آتش آفریدی»

ب) علت رانده شده ابلیس:

خود بزرگ‌بینی(استکبار) و سجده نکردن بر آدم باعث رانده شدن ابلیس شد.

« أَنَاْ خَیْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِی مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِینٍ » [7]

«من از او بهترم مرا از آتش آفریدی و او از گل»

حسادت ابلیس نسبت به جایگاه انسان، عامل دیگر سرپیچی ابلیس بود؛

« قَالَ أَرَأَیْتَکَ هَـذَا الَّذِی کَرَّمْتَ عَلَیَّ » [8]

«گفت به من بگو این کسی را که بر من برتری داده‌ای (به چه دلیل است؟)»

ج) گسترۀ فعالیت ابلیس:

قرآن کید و حیله شیطان را ضعیف دانسته و می‌فرماید:

«انّ کَیدَ الشّیطانَ کانَ ضَعیفاً» [9]

«نقشه شیطان (همانند قدرتش) ضعیف است»

همچنین تسلط او بر بندگان خدا را هم نفی می‌کند؛

« إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغَاوِینَ » [10]

«بر بندگانم تسلط نخواهی یافت مگر گمراهانی که از تو پیروی کنند» [11]

بنابراین نقش شیطان تنها وسوسۀ انسانهاست ولی تصمیم نهایی با شیطان نیست بلکه با خود انسان است.[12]

د) اهداف و شیوه‌های ابلیس در گمراه ساختن انسانها:

1. تهاجم همه جانبه؛

« ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ...» [13]

«سپس از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ آنها به سراغشان می‌روم»

2. ایجاد دشمنی و بازداشتن از یاد خدا و بویژه نماز؛

« إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ » [14]

«شیطان می‌خواهد به وسیله شراب و قمار در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد، آیا خودداری خواهید کرد؟»

3. دعوت به کفر؛

« کَمَثَلِ الشَّیْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اکْفُرْ فَلَمَّا کَفَرَ قَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِّنکَ » [15]

«کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت:‌کافرش اما هنگامی که کافر شد گفت من از تو بیزارم...» [16]

هـ) عوامل نفوذ ابلیس در آدمی:

1. پذیرش ولایت ابلیس و شرک به خدا؛

« إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ » [17]

«تسلط او تنها بر کسانی است که او را به سرپرستی خود برگزیده‌اند و آنها که نسبت به او (خدا) شرک می‌ورزند»

2.روی گرداندن از یاد خدا؛

« وَمَن یَعْشُ عَن ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّّضُ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ » [18]

«هر کس از یاد خدا روی گردان شود، شیطان را به سراغ او می‌فرستیم پس همواره قرین اوست»

3. گناه؛

« إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّیْطَانُ بِبَعْضِ مَا کَسَبُواْ » [19]

«شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند به لغزش انداخت»[20]

و) راههای مقابله با شیطان:

1. اخلاص

« وَلأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ إِلاَّ عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِینَ » [21]

«و همگی را گمراه خواهم ساخت مگر بندگان مخلصت را»

2. استعاذه؛

« وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ » [22]

«و هرگاه وسوسه‌ای از شیطان به تو رسد به خدا پناه ببر»

3.توکل و ایمان؛

« إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» [23]

«چرا که او بر کسانی که ایمان دارند و بر پروردگارشان توکل می‌کنند تسلطی ندارد» [24]

مقاله

نویسنده علی محمودی
جایگاه در درختواره تفسیر قرآن
جایگاه در درختواره علوم قرآن و حدیث - قرآن پژوهی - هستی شناسی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

پیمان صلح پاریس

پیمان صلح پاریس

یکی دیگر از پیمان‌های ننگینی که در زمان سلطنت ناصرالدین شاه بین ایران و انگلیس بسته شد، پیمان صلح پاریس بود که انگلیس به دلیل تصرف هرات، توسط ایران، چندین شهر جنوب ایران را تصرف کرد، که منجر به بستن پیمان بین دو کشور گردید.
پیمان سعدآباد

پیمان سعدآباد

سیاست خارجی ایران قبل از جنگ جهانی دوم و در زمان رضاخان، بر مبنای استوار ساختن موقعیت خود در برابر دو قدرت شوروی و انگلیس بود.
No image

جان میلتون John Milton

پر بازدیدترین ها

No image

مهاجرت کبری

No image

دیکتاتور مصلح

No image

مهاجرت صغری

No image

جیمز دیویس

Powered by TayaCMS