دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پلورالیسم

No image
پلورالیسم

پلورالیسم، كثرت گرایی، تولرانس

‌آید.

تکثر گرایی در حوزه‌های مختلفی مطرح می شود از جمله:

1- هستی شناسی:

کثرت گرایی در این حوزه به معنای اعتقاد به نوعی تکثرگرایی در تبیین هستی و عوامل سازنده آن می‌باشد.

2- معرفت شناسی:

به معنای اعتقاد به وجود حقایق مختلف و هم عرض که منجر به نوعی نسبی گرایی و شکاکیت می‌شود.

3- دین:

از کثرت گرایی دینی سه گونه تعبیر شده است که عبارتند از:

الف) بهره‌مندی یکسان ادیان از حق و باطل؛‌ یعنی همه ادیانی که امروزه در بشر است، معجونی از حق و باطل هستند؛

ب) ادیان همگی راه‌هایی به سوی حق هستند؛

ج) رویکردی پوزیتیویستی از دین؛ بر این اساس قضایای غیر تجربی و غیر حسی (فلسفی و دینی) یا یکسره بی‌معنا هستند و یا اگر بی‌معنا هم نباشند راهی برای تحقیق در صحت و سقم آن‌ها وجود ندارد.

4- اجتماعی و سیاسی:

که به معنای پذیرش تکثر و تنوع در حوزه نهادهای مدنی، احزاب، جمعیت‌ها و عقاید ناظر به مصالح اجتماعی می‌باشد.

5- فرهنگ:

طبق این نظریه، رفتارهای فرهنگی هر قوم راهکار‌ها و راهبردهایی هستند که بسته به شرایط متعدد و گوناگونی نظیر نژاد، زیست محیطی و غیره شکل گرفته است، بنا براین باید به آن احترام گذاشت.

6- اخلاق:

در این ساحت اساساً ارزش‌های اخلاقی، نسبی تلقی می‌شوند و باورهای اخلاقی آنچنان جدی تلقی نمی‌گردند و ارزش‌های اخلاقی دیگران باید مورد احترام واقع شوند.

در هر یک از حوزه‌های پلورالیسم، دامنه‌ای از شدت و ضعف وجود دارد؛ بدین معنا که عده‌ای به صورت رقیق و عده‌ای دیگر به صورت قوی و افراطی، کثرت گرا هستند. در شکل رقیق توصیه می‌شود که جوامع و مردمان ضمن حفظ عقاید، آداب، رسوم، نظم و دیگر مؤلفه‌های مربوطه به خود، در کنار دیگر جوامع و فرهنگ‌ها با مسالمت و صلح زندگی کنند و هر یک ضمن حفظ سیره مربوط به خود در حوزه‌ای که قرار دارد، سلوک دیگران را تحمل کنند و در عمل متعرض یکدیگر نشوند؛ از این حالت به تولرانس یا تحمل دیگری یاد می‌شود؛ اما، پلورالیسم در شکل غلیظ خود، گام را فراتر نهاده و اصول، باورها و ارزش‌ها را از جزمیت ساقط کرده و در ورطه تشکیک و نسبیت می‌اندازد.

اما تولرانس به معنای شکیبایی و تحمل کردن است، یعنی مخالفت نکردن از سر آگاهی و قصد با عقاید یا رفتاری که مورد پذیرش یا علاقه او نمی‌باشد. پذیرش دیگری در حوزه‌های مختلف به معنای تکثر و تعددی است که پلورالیسم ندای آن را سر می‌دهد، یعنی در عین دل بستگی به عقاید و ارزش‌های خود،‌ حضور دیگری را محترم می‌شمارد.

عرصه‌های تولرانس (تحمل دیگری):

1- اخلاق:

به معنای عدم دخالت در باورها و رفتارهای اخلاقی افراد و گروه‌های مختلف و محترم دانستن این باورها و رفتارها.

2- دین:

در این دیدگاه از آنجایی که ایمان امری اختیاری است، بحث از ایمان اجباری، یک بحث پارادو کسیکال(تناقض نما) است.

3- سیاست:

سیاست مهم‌ترین عرصه تولرانس می‌باشد. در اینجا مراد اینست که نظام‌های سیاسی باید اهل مدارا باشند و اقلیت‌ها و احزاب مخالف بتوانند برای تبدیل شدن به اکثریت تلاش کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

هویت زنانه در تندباد تاریخ

هویت زنانه در تندباد تاریخ

✍️ سعید احمدی
سگ کی؟

سگ کی؟

✍️ سعید احمدی 
کارهای کثیف

کارهای کثیف

✍️ سعید احمدی 
الهیات جنگ...

الهیات جنگ...

یادداشت

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
Powered by TayaCMS