دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فرقه حسینیه Hosseinie

No image
فرقه حسینیه Hosseinie

نویسنده : سيد حسين ميرنور الهي

كلمات كليدي : كيسانيه، حسينيه، زيديه، منصوريه، رافضه

گاهی فرق متعدد در نامگذاری تشابه کامل دارند بدون اینکه در عقاید و عملکرد شبیه به هم باشند و نیز ممکن است در یک زمان بوده و یا فاصله زمانی داشته باشند. در فرق شیعی حسینیه را می‌توان فرقه‌ای نامید که بر فرق و یا احزاب گوناگون به اعتبارات مختلف اطلاق شده است. در این مقاله به معرفی احزاب معروف به حسینیه در فرق شیعه می‌پردازیم.

فرق حسینیه در شیعه

گروه اول حسینیه مختاریه

اولین فرقه موسوم به حسینیه در زمان مختار ثقفی در کوفه بوجود آمد. ایشان کسانی بودند که در کوفه به خونخواهی امام حسین (ع) قیام کردند و ایشان را اصحاب ابراهیم بن مالک اشتر می‌دانند. شبها در کوچه‌های کوفه تظاهرات می‌کردند و شعار یا لثارات الحسین (ع) سر می‌دانند و به همین جهت به ایشان حسینیه گفته‌اند.[1] این گروه که سپاه مختار ثقفی را تشکیل می‌دادند با سرلشگری ابراهیم به جنگ عبیدالله بن زیاد رفتند و در این جنگ پیروزمندانه نیز شعارشان یا لثارات الحسین (ع) بود.[2] از این گروه فقط انقلاب علیه بنی­امیه و به خونخواهی شهید کربلاء هویداست.

موقعیت این فرقه

این فرقه با پیروزی بر لشگر عبیدالله بن زیاد و تسخیر کوفه زمینه‌ را برای تفکر کیسانیه بوجود آورد. گرچه بطور قطع نمی‌توان گفت که تمام افرادی که در حسینیه بودند از کیسانیه حمایت می‌کردند ولی عملکرد دو انقلاب ایشان در کوفه در صورتی استمرار پیدا می‌کرد که رهبری و امامت شخصیتی از بنی هاشم را در برابر بنی‌امیه علَم می‌کردند و او کسی جز محمد بن الحنیفه نبود و به همین جهت حسینیه از زمینه سازان فرقه کیسانیه محسوب می‌شود.

گروه دوم حسینیه زیدیه

دومین فرقه شیعی که حسینیه نام دارد همان فرقه مشهور زیدیه است در کتب شیعه چنین اطلاقی به زیدیه داده شده ولی نزد اهل سنت اینگونه نیست.[3]

مشخصات حسینیه زیدیه

امامت در نزد این فرقه به این ترتیب است:

امام اول: امام علی بن ابی طالب(ع) شهید مسجد کوفه در سال 40 ه.ق

امام دوم: امام حسین بن علی(ع) شهید کربلاء در سال 61 ه.ق

امام سوم: زید بن علی: شهید کوفه در سال 121 ه.ق

امام چهارم: فرزند زید به نام یحیی بن زید بن علی، در جوزجان خراسان در سال 125 ه.ق خروج کرد و کشته شد.

امام پنجم: فرزند دیگر زید به نام عیسی بن زید بن علی که وی در زمان خلافت مهدی عباسی در کوفه درگذشت.

امام ششم: محمد بن عبدالله بن الحسن بن الحسن بن علی بن ابی طالب معروف به نفس الزکیه که زمان خلافت منصور دوانقی در سال 145 ه.ق خروج کرد و کشته شد.

پس از او هر کسی از آل محمد (ص) که به طاعت خداوند دعوت کند (جهاد کند) امام است.

ملاک امامت در این فرقه

فرقه زیدیه و یا حسینیه امامت را منحصر در دو مؤلفه کرده است

1- امام در نزد ایشان باید از آل محمد (ص) باشد و ایشان را فرزندان امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، قلمداد کرده‌اند.

2- امام ایشان باید به طاعت خداوند دعوت کند و شاید دعوت به طاعت خداوند در نزد این فرقه فقط با جهاد آشکار علیه دشمنان تفسیر شده باشد.

به هر حال این فرقه از اسلام غیر از جهاد را نشناخته و گویا تمام مبارزات خویش را در جهاد خلاصه کرده‌اند. این گروه شناخت تک بعدی از اسلام داشته و انحراف این گروه از امامیه بخاطر همین تفکر است. امامیه مبارزات خود را در قالبهای گوناگون و به مناسبت زمان و مکان انجام می‌دهد و ثانیاً امامت در نزد امامیه منصوص و معین است و منحصر به 12 نفر است و مانند این فرقه کلی و غیر معین نیست.

گروه سوم حسینیه

با افتراق جارودیه به فرق متعدد با فرقه‌ای موسوم به حسینیه مواجه می‌شویم، جارودیه در طول تاریخ دوام بیشتری از خود نشان داده است: زیرا در هر دوره‌ای با قیام یکی از نوادگان حسنین(ع) به او پیوسته و قائل به مهدویت او می‌شدند. فرق جارودیه در مدت تقریبی 250 سال قائل به مهدویت در مورد چهار تن شدند که عبارتند از:

1. محمد بن عبدالله بن الحسن بن الحسن بن علی بن ابی طالب نفس الزکیه، در سال 145 کشته شد.

2. محمد بن قاسم بن علی بن عمر بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب، در زمان معتصم عباسی در طالقان خروج کرد و دیگر از او خبری نیست.

3. یحیی بن عمر بن یحیی بن الحسین بن زید بن علی، در زمان مستعین عباسی در کوفه خروج نمود و کشته شد.

4. حسین بن القاسم بن علی بن عبدالله بن محمد بن القاسم بن اسماعیل بن ابراهیم بن الحسن بن الحسن المجتبی که وی متولد سال 372 می‌باشد و در سال 404 کشته می‌شود. به طرفداران او که در واقع تفکر جارودی داشتند حسینیه گفته می‌شود. این فرقه در مورد رهبر خویش غلو می­نمودند و او را افضل از رسول الله (ص) می‌پنداشتند و کلام او را بُرنده‌تر از کلام خدا می‌انگاشتند و کسانی را که به این غلو گردن نمی‌نهادند از اهل جهنم معرفی می‌کردند.[4]

گروه چهارم حسینیه

در تشیّع فرقه‌ای خارج از پیکره اسلام نفوذ کرد. این فرقه به هیچ یک از مبانی تشیع پای بند نبود. این فرقه به رنگ و مبانی مسیحیت درون تشیع به رهبری ابی منصور عجلی بوجود آمد. شخصیت اصلی این فرقه با عکس العمل شدید صادقین(ع) روبرو شد و راه نفوذ او در امامیه به کلی بسته شد اما او و طرفدارانش به راه و اندیشه خود ادامه دادند و در همین مهلکه به هلاکت رسید. یارانش بعد از قتل او به دو حزب تبدیل شدند.

1. عده‌ای بنابر وصیت و یا پیش‌بینی ابی منصور العجلی قائل به مهدویت محمد بن عبدالله بن الحسن معروف به نفس­ زکیه شدند. این گروه را محمدیه می‌گویند و قاعدتا باید بعد از کشته شدن محمد بن عبدالله این فرقه نیز منقرض شود و یا اینکه در رنگ و غالب دیگری به فرقه‌ای دیگر ملحق شود.

2. عده‌ای قائل به جانشینی حسین بن ابی منصور العجلی شدند. در این فرقه فرزند به راه پدر ادامه داده و رهبری گروه را با همان اعتقادات منصوریه به عهده می‌گیرد. این فرقه را (حسینیه) نامیده‌اند. اطرافیانش قائل به نبوت حسین ابی منصور شدند همانطورکه قبل از او قائل به نبوت پدر بودند. او ترور مخالفینشان را برای یارانش جایز می‌شمرد همانطور که پدرش جایز شمرد. ایشان با کشتن و ترور مخالفین به اموال مقتولین نیز دستبرد می‌زدند و خمس حاصل از این اکتساب جنائی را به حسین بن ابی منصور می‌پرداختند و از این راه به اموال کلانی دست پیدا کرد. او برای خود به تشکیلاتی گسترده رسیده بود و همین امر موجب نگرانی حکومت مرکزی یعنی دولت عباسی شد و به دستور مهدی عباسی این اموال مصادره شد و حسین و یارانش به قتل رسیدند.[5]

مقاله

جایگاه در درختواره تاریخچه فرق

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
Powered by TayaCMS