24 آبان 1393, 14:3
كلمات كليدي : اخلاق هنجاري، معيار ارزش، نظريه هنجاري، مصداق ارزش، داوري اخلاقي
نویسنده : احمد دبيري
یک بخش از پژوهشهای اخلاقی را پژوهشهای هنجاری در بر می گیرد که به این نوع تحقیقات اخلاقی اصطلاحا اخلاق هنجاری، دستوری و توصیهای نیز میگویند.[1] اخلاق هنجاری به طور کلی در پی تبیین نظامی از قواعد و اصول حاکم بر افعال اخلاقی است. نوعی تأمل فلسفی درباره اصول اخلاقی و ارائه دلیل برای اعتقادات و ارزشها. هدف اخلاق هنجاری، دفاع از داوریهای عام ارزشی و عرضه نظریهای جامع برای تبیین آنها و وظیفه آن دستیابی به معیارهای اخلاقی است که درست و غلط را معین کند. با توجه امور جاری زندگی میتوان دریافت مردم در طول زندگی خود به داوری اخلاقی میپردازند و به خوبی و بدی، درستی و نادرستی، و بایستگی و نبایستگی اخلاقی اموری حکم می کنند. چگونه است که رفتاری را خوب و رفتاری را بد میدانیم و ملاک و معیار ما در این باره چیست؟ اخلاق هنجارى به دنبالشناسایى و تبیین اساسىترین مبانى و معیارهاى درستى و نادرستى و خوبى و بدى و بایستگی و نبایستگی در احکام اخلاقى است.[2] در حقیقت وظیفه اصلى اخلاق هنجارى به دو بخش خلاصه میشود:
1- ارائه طرحى کلى و فراگیر از معیارهاى عمومى الزام و ارزش اخلاقی؛ مثلاً میخواهید بدانید که آیا روحیه تهور و بیباکی، خوب است یا بد. پاسخگویی به این پرسشهای هنجاری اخلاق، ممکن است پرسشهای جدیدی را پیشروی شما بگذارد؛ مانند؛ چرا شجاعت خوب است؟ چرا دروغ بد است؟ برای اینکه بدانیم دروغ گفتن یا شجاعت یا تهور یا ... خوب است یا بد، باید معیاری برای خوب بودن یا بد بودن بیابیم. در این جاست که دیدگاههای مختلفی نیز مطرح شده است و اخلاق هنجاری در این بخش کوششی است برای پدید آوردن نظریه اخلاقی که پاسخگوی مسائل اخلاقی باشد؛[3] برخی ملاک خوبی و بدی و درستی و نادرستی و باید و نباید اخلاقی را به هدف و غایت مبتنی میکنند. این غایت ممکن است لذت، سود، قدرت، سعادت یا امر دیگری باشد که متناسب با آن نظریههای هنجاری لذتگرایی، سودگرایی، قدرتگرایی و سعادتگرایی پدید آمدهاند. برخی نظریههای هنجاری نیز وظیفهگرا هستند که در این نظریهها با صرف نظر از نتیجه عمل بر ویژگیهای ذاتی عمل یا صفت اختیاری انسان تاکید میکنند و مثلا میگویند احسان کردن ذاتا خوب است یا خداوند به آن فرمان داده است و ما نسبت به انجام آن وظیفه داریم. بحث از ملاکهای ارزشگذاری اخلاقی، ما را به تعیین اصول اخلاق که از وظایف اخلاق هنجاری است میرساند.
2- وظیفه دیگر اخلاق هنجاری علاوه بر تعیین معیارهای فراگیر اخلاقی و تعیین اصول اخلاق، تعیین مصادیق خوبی و بدی و درستی و نادرستی است. فرض کنید هنگامی که در زندان در انتظار اعدام به سر میبرید، دوستانتان فرصتی فراهم میآورند تا بگریزید و با خانواده خود به دیار غربت بروید. آنها میگویند که میتوانند تمهیدات لازم را فراهم سازند و از فرار شما به خطر نمیافتند؛ اگر بگریزید از زندگی طولانیتری برخوردار میشوید زن و فرزندان شما وضع بهتری خواهند داشت.
این وضعیتی است که سقراط به هنگام محکوم شدن به مرگ با آن مواجه بود ولی وی با ارائه یک استدلال در حوزه اخلاق هنجاری اعدام را بر فرار ترجیح میدهد؛ زیرا به نظر او نباید با فرارش قوانین را بشکند و به اصول اخلاقی ذیل استناد میکند: (1) هرگز نباید کسی را بیازاریم، (2) باید به وعده هایمان وفا کنیم و (3) باید از والدین و معلمانمان اطاعت کنیم یا به آنها احترام بگذاریم. وی در هر مورد قضیه دیگری را نیز به کار میگیرد که متضمن بیان واقعیت است و ان قاعده یا اصل را در مورد مبتلا به کار میگیرد: (الف) اگر فرار کنم به حکومت آسیب میرسانم (ب) اگر فرار کنم عهدی را خواهم شکست و (ج) اگر فرار کنم مطیع پدر و مادر و معلم خود نخواهم بود چون جامعه یا دولت در حکم پدر و مادر و معلم است.
خلاصه آن که ارائه معیارهای اخلاقی برای خوبی و بدی و بایستگی و نبایستگی و تعیین مصادیق خوب و بد اخلاقی و باید و نباید اخلاقی از وظایف اخلاق هنجاری است. گفتنی است روش بحث در این نوع پژوهش اخلاقی استدلالی و عقلی است و نه نقلی و تجربی.[4]
در اخلاق هنجاری با نظریههای اخلاقی مواجهیم این نظریات را میتوان به سه دسته نتیجهگرا، وظیفهگرا و فضیلتگرا تقسیم کرد.
بنابر نظریات وظیفهگرا یک عمل، ممکن است با صرف نظر از میزان خیر و خوبی که در نتیجه آن به بار میآید به دلیل برخی ویژگیهای درونی و ذاتیاش خوب و بایسته باشد. مانند عمل احسان که با صرف نظر از نتایج فردی و اجتماعیاش به دلیل عادلانه بودن یا متعلق فرمان خدا بودن خوب یا بایسته شمرده شود.
نظریات نتیجهگرا ملاک خوبی و درستی عمل را به هدف و غایت منوط میکنند حال آنکه این نتیجه ممکن است لذت، سود، قدرت یا معرفت باشد.
فضیلتگرایی به جای تمرکز بر ذات عمل یا نتایج حاصل از آن در تشخیص خوبی یا بایستگی اخلاقی بر ویژگیها و خصایل شخصیتی، اهمیت قایل است.[5]
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان