24 آبان 1393, 14:4
كلمات كليدي : توابع خطابه، عمود و اعوان، حالات الفاظ، اخذ به وجوه
نویسنده : مهدي افضلي
خطابه اجزائی دارد که آنرا عمود و اعوان مینامند و یک سلسله امور دیگری نیز در خطابه هست که همگی به خود گفتار مربوط میشود که آنرا توابع مینامند؛ دلیل توابع نامیدن نیز تاثیری است که در فراهم ساختن زمینه برای پذیرش گفتار گوینده میگذارد. سه گونه برای توابع ذکر کردهاند: توابعی مربوط به خود الفاظ، نظم و ترتیب آنها و اخذ به وجوه. به اختصار هریک از این امور بیان خواهد شد.
الف) مطابقت الفاظ با قواعد صرفی و نحوی زبان، تعبیراتی همانند: "من گفتهایم"، "ما رفتهام" و مانند آن خطیب را از دیده میاندازد؛
ب) صحت معانی، گفتار مشتمل بر مبالغات خود را تکذیب میکند؛
ج) اعتدال در عبارت پردازی، نه گفتار سست و رکیک باشد و نه چنان حاوی تکلف و تصنع که جز ادیبان دیگران راهی به فهم آن نداشته باشند.
د) کوتاه و گویا بودن کلام و وافی به مقصود بودن آن و احتراز از زیاده گویی ملال آور و کمگویی اخلال آور؛
ه) اجتناب از عبارات دو پهلو و مبهم؛
و) استفاده از مجاز، استعاره و دیگر آرایههای ادبی در حد اعتدال و احتراز از به کارگیری الفاظ نامأنوس و....
هر گفتاری از مدعا و دلیل تشکیل میشود، لیکن گاهی بهتر است سه جزء دیگر نیز بدان افزوده شود که آنرا تصدیر، اقتصاص و خاتمه مینامند. در تصدیر به صورت کوتاه و گویا و متناسب به مقتضای حال یک مقدمه چینی میشود، در اقتصاص داستان کوتاهی که متناسب با محتوای ادعاست بیان میشود و در خاتمه خلاصهای از آنچه بیان شده آورده میشود.
مراد از "اخذ به وجوه" این است که گوینده به اموری که حکایتگر حال او باشد تظاهر کند. اخذ به وجوه خود دو قسم است:
الف) آنچه به لفظ مربوط است، مراد اموری است که به هیئت و کیفیت ادای لفظ اختصاص دارد. خطیب موفق کسی است که الفاظ را با تن صدا و زیر و بم خاص که متناسب با حالات درونی او یا حالات درونی مخاطب است ادا کند. هنگام ناراحتی صدای خویش را بلند و هنگام وعظ و اندرز آرام سخن بگوید و مانند آن.
ب) آنچه به خطیب مربوط است، مراد اموری است که به نحوه شناخت شنوندگان نسبت به خطیب و شکل و شمایل خارجی او دارد تا سخنش پذیرفته شود. این امور یا قولی است، مانند اینکه خطیب خودش از خود تمجید کند یا دیگران او را تمجید کنند و فضایح و قبایح دشمنانش را بیان کنند؛ یا فعلی است مانند اینکه خطیب در مکان مرتفعی قرار گیرد و با ظاهر آراسته و حرکات مناسب اندام بدن و خطوط چهره ظاهر شود که هر کدام از اینها تاثیرات شگرفی بر مخاطبان دارند.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان