دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

موصول حرفی

"موصول"، اسم مفعول از ماده‌‌ی "وصل" و در لغت به معنای پیوسته و متصل است."موصول" در علم نحو بر دو گونه است: "موصول حرفی" و "موصول اسمی"
No image
موصول حرفی

نویسنده : اقدس رحيمي

كلمات كليدي : موصول، صله، ادات مصدري، مصدر مسبوك، مصدر مؤول، حروف مصدري، حروف السبك

"موصول"، اسم مفعول از ماده­ی "وصل" و در لغت به معنای پیوسته و متصل است.[1] "موصول" در علم نحو بر دو گونه است: "موصول حرفی" و "موصول اسمی"[2]؛ موصول­های حرفی، ادات مخصوصی هستند که بر صله[3] وارد شده و آن را به مصدر تأویل می­برند و به همین دلیل به آنها "حروف مصدری" نیز گفته می‌شود.[4] ادات مذکور قبل از جمله واقع شده و عبارت‌­اند از : "أنْ"[5]، "أنَّ"، "ما"، "کیْ"، "لوْ" و "همزه­ی تسویه"[6] که در ادامه به انواع موصول حرفی به همراه مثال آنها اشاره خواهد شد.

وجه نامگذاری

معنای لغوی موصول (متصل و پیوسته) در معنای اصطلاحی آن لحاظ شده است؛ به این بیان که به جهت اتصال ادات مخصوص یاد شده به جمله، آنها را موصول نامیده‌اند. [7]

جایگاه "موصول حرفی"

در میان عالمان نحو در تبیین مباحث "موصول حرفی" سه رویکرد مشاهده می‌شود؛ بعضی[8] "موصول حرفی" را در باب معرفه و نکره، مبحث موصول و بعد از مباحث "موصول اسمی" آورده­اند و در مقابل بعضی[9] "موصول حرفی" را در ضمن عنوان کلی "ادات" در کنار سایر ادات، با عنوان "ادات مصدری" مورد بررسی قرار داده‌اند. بعضی دیگر،[10] از مبحث " موصول حرفی" به "حروف مصدری" تعبیر کرده‌ و آن را در باب "حروف معانی" آورده­اند.

ذکر این نکته قابل توجه است که ابن هشام در "مغنی اللبیب" در ضمن بررسی مفردات، حروف مصدری را به صورت جداگانه بیان کرده و به کاربرد آنها اشاره می‌کند.

 انواع "موصول حرفی"

در این بخش در قالب مثال به أنواع "موصول حرفی" اشاره می شود:[11]

1. "ما"؛ به عنوان مثال "ما" در عبارت «أعجبنی ما صنعتَ» موصول حرفی بوده و صله­ی آن جمله­ی فعلیه (صنعتَ) است.

2. "أنْ"؛ به عنوان مثال "أن" در عبارت «أریدُ أن أتعلّمَ» موصول حرفی عامل بوده و صله­ی آن جمله­ی فعلیه (أتعلَّمَ) است.

3. "أنَّ"؛ به عنوان مثال "أنَّ" در عبارت «عَجِبتُ أنَّ زیداً قائمٌ» از ادات مصدری عامل بوده که بر جمله­ی اسمیه وارد شده، "زیداً" را به عنوان اسم خود نصب و "قائمٌ" را به عنوان خبر، رفع داده است.

4. "لو"؛ به عنوان مثال "لو" در عبارت «وَدَدتُ لَو بَرِئتَ» موصول حرفی بوده و صله­ی آن جمله­­ی فعلیه (بَرِئتَ) است.

5. "کَی"؛ به عنوان مثال "کَی" در جمله­ی «جئتُ لِکَی تَتَعَلَّمَ» موصول حرفی بوده و صله­ی آن فعل مضارع (تَتَعَلَّمَ) است.

6. "همزه­ی تسویه"؛ به عنوان مثال لفظ "أ" در آیه شریفه­ی «سَواءٌ عَلَیهِم أ أنذَرتَهُم أم لَم تُنذِرهُم»[12] موصول حرفی بوده و جمله­ی «أنذَرتَهُم» صله‌­ی آن است.

ارتباط میان موصول اسمی و حرفی

موصول اسمی و حرفی در اموری شباهت و در مواردی با هم تفاوت دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

الف. شباهت

1. هر دو قسم موصول باید دارای صله ای باشند که متأخر از آنها است.[13]

2. در هر دو قسم، مقدم شدن صله یا بخشی از آن بر موصول صحیح نیست.[14]

ب. تفاوت

1. موصول­های اسمی به استثنای "أیّ" مبنی بوده و همچون سایر اسم‌های مبنی با توجه به جایگاهشان در جمله، در محل رفع، نصب و یا جرّ هستند به خلاف موصول­های حرفی که همچون سایر حروف، محلّ اعرابی ندارند.[15]

2. صله موصول اسمی بر خلاف موصول حرفی باید شامل عائد (رابط) باشد.[16]

3. موصول حرفی به همراه صله آن به تاویل مصدر رفته[17] که به حسب نیاز جمله معرب می‌شود به خلاف موصول اسمی که این خصوصیت را ندارد.

4. فعل جامد، صله­ی بعضی از موصول­های حرفی همچون "لو" واقع نمی­شود به خلاف صله در موصول اسمی که این محدودیت را ندارد.[18]

5. حذف موصول اسمی به استثنای "أل" موصول با وجود شرایط جایز است، اما حذف موصول حرفی به جز "أن" مصدریه­ای که فعل مضارع را نصب می‌دهد، جایز نیست. [19]

"موصول حرفی" در قرآن و حدیث

1. آیه «قُلْ أُوحِىَ إِلىَ‌َّ أَنَّهُ اسْتَمَعَ نَفَرٌ مِّنَ الجْنّ‌ِ»[20]، (بگو: به من وحى شده است که جمعى از جنّ به سخنانم گوش فرا داده‌اند)؛ در این آیه­ی شریفه "أنَّ"، موصول حرفی عامل بوده که بر جمله­ی اسمیه وارد شده، ضمیر "هاء" را به عنوان اسم خود نصب و جمله "استمع نفر ..." را به عنوان خبر، رفع داده است.[21]

2. حدیث «مَا أَقْبَحَ بالْمُؤْمِنِ أنْ تَکونَ لَهُ رَغْبةٌ تُذِلُّهُ»[22]، (چقدر برای مؤمن ناپسند است که خواسته‌اش باعث خواری او گردد!)؛ در این حدیث شریف "أن"، موصول حرفی عامل بوده که بر جمله­ی فعلیه (تکونَ له رغبةٌ) وارد شده است.

نکته

در پایان ذکر این نکته قابل توجه است که سه مبحث "عوامل موثر در کاربرد مصدر غیر صریح"، "تاویل موصول حرفی و صله به مصدر" و "ویژگی و نحوه­ی کاربرد موصول حرفی"، از جمله مباحث مهم "موصول حرفی" است که با عنوانی مستقل و جداگانه مورد بررسی قرار می­گیرند.

مقاله

جایگاه در درختواره نحو

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS