دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد...
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی
«خانواده به مثابه پناهگاه» | نقد فیلم حوض نقاشی

[كد مطلب:1761 ]

نويسنده: سیدجواد حسینی نامی

۱- خانواده در جامعۀ امروز ایران دستخوش تحولات عمیقی است و به نظر می‌رسد برخی از کارویژه‌هایی که قبلاً داشته را سایر نهادهای اجتماعی مثل گروه دوستان بر عهده گرفته‌اند. حمایت از خانواده و نشان دادن اهمیت و کارکردهای مثبت آن موضوعی است که ضرورت پرداختن به آن وجود دارد. فیلم «حوض نقاشی» ساخته «مازیار میری» با همین هدف، زندگیِ یک زوج ناتوان ذهنی را دستمایه خود قرار داده است.
اولین چیزی که در فیلم توجه مخاطب را جلب می‌کند بازی‌های بسیار خوب، فیلم برداری چشم نواز، طراحی صحنه زیبا و در کل دقت و تلاش کارگردان در اجرای هر چه بهتر مسائل فنی فیلم است. البته این موارد نتوانسته ضعف‌های فیلمنامه را از نظر دور بدارد. از مهم‌ترین این کمبود‌ها، عدم ارائۀ تصویری معقول و باور پذیر از زمینه اجتماعی داستان است. یعنی زوج ناتوان فیلم ارتباطی با نهادهای دولتی یا مدنی مثل سازمان بهزیستی که متکفل رسیدگی به امور چنین افرادی هستند ندارند، معلوم نیست چگونه اجازه ازدواج با یکدیگر را پیدا کرده‌اند، به چه نحو صاحب شغل شده‌اند، چه طور توانسته‌اند خانه اجاره کنند و از همه مهم‌تر خانواده‌های آن دو به جز خواهر رضا (شخصیت اول مرد فیلم) - در اطراف این دو حضور و نقشی ندارند و...
ایرادِ دیگر فیلم، یکدست نبودن شخصیت‌پردازی دو کاراک‌تر اصلی فیلم است. رضا و مریم که دارای عقب ماندگی ذهنی هستند، برخی رفتار‌ها و گفتارهایی در فیلم ارائه می‌دهند که در تعارض با وضعیت آنهاست؛ رفتار‌ها و گفتارهای عاقلانه و عمیقی که در عین تأثیرگذار بودن، ارائه آن‌ها توسط این دو شخصیت باور پذیر نمی‌نماید. همین دو ویژگی سبب شده داستان فیلم دارای خلل‌ها، نواقص و تعارضات گوناگونی باشد و در موارد متعددی بیننده را با پرسش‌هایی درباره چرایی انجام کار یا گفتن برخی جملات از سوی دو بازیگر اصلی فیلم و یا سایر شخصیت‌های آن مواجه سازد.

۲- در سطح دیگری از تحلیل، می‌توان اینگونه گفت که فیلم می‌خواهد نقش ساختارهای اجتماعی را در زندگی فرد نشان دهد. به عبارت دیگر، ما در «حوض نقاشی» حکومت، جامعه، خانواده و افراد را در تعامل با یکدیگر می‌بینیم؛ زوج ناتوان ذهنی با فرزند خود که تفاوت وضعیت آن‌ها را با سایر انسان‌ها درک می‌کند و از این بابت ناراحت و خجالت زده است، دچار اختلاف هستند. آن گونه که در این فیلم دیده می‌شود گویا سازمان‌های حمایتی متعلق به دولت نقش مثبتی در زندگی این زوج ندارند در عین حال به خاطر افزایش تورم و بیکار شدن بازیگر مرد، که پیش از آن به همراه همسرش در کارخانه داروسازی مشغول به کار بود و به دلیل کاهش تولید کارخانه در نتیجۀ تحریم‌های اقتصادی اخراج شده است و فشار بر زندگی آن‌ها افزایش یافته است. در رابطه با جامعه و فرهنگی عمومی نیز همینگونه است: جامعه جایگاهی برای این دو ناتوان ذهنی قائل نیست، این دو در موارد متعددی مورد تمسخر واقع می‌شوند، حتی امکان عبور ایمن از عرض خیابان و از روی خط کشی عابر پیاده را نداشته و خودرو‌ها به آن‌ها راه نمی‌دهند و در مجموع جامعه‌ای به تصویر کشیده می‌شود که فشار زیادی به آن‌ها وارد کرده، بی‌ثبات و متلاطم است و مناسبات ظالمانه و بیرحمانه‌ای بر آن حاکم است، به طوری که هر کس قوی است امکان بقای در جامعه را دارد و افراد ضعیف یا ناتوان محکوم به حذف و طرد از جامعه هستند! در مجموع، جامعه فضایی امن، عادلانه و برابر برای افرادی با خصوصیات و توانایی‌های متفاوت نیست.
اما این تصویر خشن و بی‌رحم از جامعه فقط درباره رضا و مریم نیست. ما در فیلم خانواده خانم ناظم مدرسه سهیل-پسر رضا و مریم- را هم می‌بینیم که از طرفی به سهیل کمک می‌کند و سعی می‌کند تا حدودی کمبودهای عاطفی و درسی وی را جبران کند، اما شوهر او نیز با وجود تحصیلکرده بودن یک سال است که بیکار است و به همین خاطر دچار مشکلات روحی شده، قرص آرامبخش مصرف می‌کند، مدام سیگار می‌کشد و با اعضای خانواده‌اش صحبت نمی‌کند. در واقع وضعیت سیاسی و اجتماعی به گونه‌ای به تصویر کشیده شده که افراد-چه سالم و چه ناسالم- و خانواده، به عنوان کوچک‌ترین گروه اجتماعی، تحت فشار شدید هستند و در این «حوض نقاشی» گرفتار شده‌اند و بی‌اختیار به رنگ یا رنگ‌هایی که در این حوض وجود دارد آمیخته می‌شوند!

۳- اما فیلم جنبه‌های امیدوار کننده و در راستای هدفی که در ابتدای یادداشت بدان شاره شد نیز دارد! در چنین فضای سیاسی و اجتماعی، خانواده به عنوان یک نهاد حمایتی از فرد، در مقابل فشارهای جامعه و حکومت نشان داده می‌شود؛ با وجود همۀ مشکلات و سختی‌ها، اعضای خانواده با صبوری و تحمل مشکلات و توجه و اتکا به نکات شیرین و امید بخش زندگی خود-اگر چه کوچک و کم باشند- می‌توانند پشتیبان هم بوده، روحیه خود را حفظ کرده و با مقاومت در برابر سختی‌ها به زندگی خود ادامه دهند، هر چند مشخص نیست با وجود چنین تلقّی از جامعه که صحیح نیز هست، چگونه خانواده می‌تواند چنین کارکردهایی را حفظ کند؟

منبع:فیلم نوشتار

مقاله

نویسنده سیدجواد حسینی نامی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
Powered by TayaCMS