دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ ترویج غدیر تبلیغ رسالت همه انبیاء الهی است.

No image
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی؛ ترویج غدیر تبلیغ رسالت همه انبیاء الهی است.
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی گفت: جریان غدیر نباید در قالب هنرهای کاذب عرضه شود و باید شئون ولایی در برنامه‌های مربوط به اهل بیت (ع) رعایت شود.
 
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این مرجع تقلید در دیدار اعضای ستاد غدیر افزود: حقایق زندگی شخصیت و فضایل حضرت علی (ع) باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار گیرد و با حفظ قداست آن به جامعه منتقل شود.
وی با اشاره به وظیفه علما و روحانیون در احیاء فرهنگ غدیر خاطرنشان کرد: علمای منصف سایر ادیان و مذاهب بر ولایت حضرت امیرالمومنین (ع) صحه گذاشته‌اند و باید با استفاده‌ از این فرصت مکتب غنی اهل‌بیت (ع) را به جهانیان صادر کنیم.
این مرجع تقلید ولایت آن حضرت را هم‌طراز با رسالت انبیاء الهی دانست و تصریح کرد: این از ظرافت‌هایی است که در مسئله غدیر وجود دارد و در قرآن کریم جز ولایت، هیچ موضوعی بدین صورت مورد تاکید قرار نگرفته است، اگر بتوانیم آن را به درستی معرف کنیم رسالت همه انبیاء را ابلاغ کرده‌ایم.
صافی گلپایگانی با تاکید بر گسترش فرهنگ غدیر در همه ابعاد یادآور شد: حضرت علی (ع) در جهان اسلام مظلوم واقع شده است و باید سعی شود ذکر و یاد آن حضرت در همه مجالس و محافل زنده نگه داشته شود و هر فرد به اندازه توان خود در این مسیر گام بردارد.
آیت‌الله العظمی ‌صافی ‌گلپایگانی در ادامه بیان داشت: خطبه‌های برجسته‌ای که از امیرالمومنین (ع) پیرامون معارف ذکر شده است، نشان از غنای فرهنگ شیعی دارد و ترویج آن خدمت به تمام بشریت است.
وی تصریح کرد: حضرت علی (ع) خودش را فانی در وجود مقدس رسول اکرم (ص) می‌دانستند و معارفی که آن حضرت از پیامبر درک می‌کردند هیچ احدی آن را درک نمی‌کرد.
این مرجع تقلید برپایی جشن‌های غدیر با رعایت مسائل شرعی و حفظ شان و عظمت غدیر را مورد تاکید قرار داد.
در ابتدای این دیدار دبیر اجرایی ستاد غدیر با ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد گفت: همایش غدیر علاوه بر داخل کشور در کشورهایی نظیر آذربایجان و گرجستان با حضور علمای سایر ادیان و مذاهب برگزار شده است و امسال نیز در استان سیستان و بلوچستان تحت عنوان امام علی (ع) محور وحدت اسلامی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینی بیان داشت: تا کنون به 400 خانواده و 200مستبصر هدایایی از سوی این ستاد اهداء شده است که امیدوارم با توسعه فعالیت‌ها بتوانیم غدیر را در جامعه بسط و گسترش دهیم.
آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی همچنین در دیدار جمعی از مدیران مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه را به آمادگی برای مقابله با رواج فرقه‌های خرافی و پاسخ‌گویی به‌شبهات دینی فراخواند.
این مرجع تقلید دفاع از دین و مقابله با رواج فرقه‌های خرافی را، جهاد در راه دین خواند و گفت: وظیفه روحانیت، بلکه هر مسلمان تبلیغ دین اسلام و دفاع از آن است.
صافی گلپایگانی افزود: پاسخ‌گویی به ‌شبهات در مسائل مختلف و مبارزه با خطر انحراف جامعه به ‌سمت فرقه‌های گمراه‌کننده، نیازمند مجهز‌بودن به ‌سلاح علم و دانش است.
وی تأکید کرد که وجود گنجینه‌های علمی ارزشمند در کشور، نشان‌دهنده توانایی کامل اندیشمندان دینی برای مقابله با رواج این‌گونه خرافات و نیز بیانگر فعال‌ بودن حوزه‌های علمیه در پاسخ‌گویی به‌ شبهات شبهه‌افکنان است.
صافی گلپایگانی در پایان‌ بر ضرورت آمادگی روحانیت برای پاسخ به شبهات دینی تأکید و تصریح کرد که وجود فرقه‌های باطل هجوم به‌ دین است و خطرات این هجوم بیشتر متوجه روحانیت به‌ عنوان مدافعان عقائد شیعی است.
در حاشیه این دیدار مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم گزارشی از فعالیت‌های این مرکز ارائه داد و پاسخ‌گویی به‌ شبهات دینی را هدف تأسیس آن بیان کرد.
حجت‌الاسلام روشن‌تن در گزارش خود افزود: مرکز مطالعات حوزه با تشکیل 9 گروه علمی در بخش‌هایی نظیر قرآن، حدیث، امامت، دین‌پژوهی و مباحث اعتقادی تا کنون به حدود 120 هزار سؤال و شبهه دینی پاسخ داده است.
مدیر مرکز مطالعات حوزه علمیه قم، همچنین تصریح کرد: بررسی 20 هزار سؤال ذخیره‌شده، 200 سایت و 900 شبهه اینترنتی و نیز نشر بیش از 50 عنوان کتاب و نظارت بر انتشار 40 کتاب دیگر، از فعالیت‌های این مرکز دینی حوزوی به‌شمار می‌آید.
 
 
منبع:  www.isna.ir
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

تبلیغ تربیت گرا – جلد اول - کلیات

مخاطبین نوشته‌ی پیش‌رو دست‌اندرکاران امر تبلیغ بوده و شامل کلیات تبلیغ تربیت‌گرا می‌باشد و مبتنی بر آیات و روایات تالیف شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد چهارم - روش لسانی

اثر حاضر، به ترسیم روش های لسانی ارائه مفاهیم تبلیغی پرداخته است. مباحث این کتاب در ده فصل ارائه شده است.
تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

تبلیغ تربیت گرا – جلد سوم - محتوای لسانی

در پژوهش‌هایی که در عرصه دانش تبلیغ انجام شده است، «محتوا» و زوایای مختلف آن مورد توجه جدی پژوهشگران قرار نگرفته است. مجموعه پیش‌رو «محتوا» را در بخش لسانی تبلیغ تربیت گرا ترسیم می‌کند.
کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب قواعد تبلیغ دین در کتاب و سنت

کتاب در سه بخش تدوين‌شده است: بخش نخست به کليات و تعريف تبليغ دين مي‌پردازد و در بخش دوم به مباني و اصول تبليغ پرداخته و درنهايت بخش سوم ويژگي‌هاي مبلّغ ديني را بررسي مي‌کند.

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS