دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره تعطیلات در حوزه های علمیه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای استراحت و گوشنه نشینی نیست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید، شانزدهم مهرماه در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم با اشاره به سخنانش در آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه درباره تعطیلات حوزه گفت: تعطیلی در حوزه به معنای گوشه نشینی و استراحت نیست.
وی اظهار داشت: در مراسم افتتاح سال تحصیلی با توجه به این که حاضران حوزویان بودند و موضوع سخن را می‌دانستند، بنده درباره تعطیلات حوزه توضیح ندادم و این موجب اشتباه در برداشت برخی رسانه‌ها شده است.
وی ادامه داد: گرچه ما اعلام کردیم روزهای درسی حوزه 120 ساعت است، ولی این ساعات درسی مربوط به درس خارج حوزه علمیه می‌باشد که شبیه دوره دکتراست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: هم‌اینک طلاب مدارس علمیه بیش از 200 روز به تحصیل می‌پردازند و ساعات درسی‌شان بیش از درس‌های خارج است، زیرا طلاب در سطح عالی و خارج بیشتر به تبلیغ می‌پردازند که باید ساعت و روزهای تبلیغی را به مجموعه روزهای تحصیلی حوزویان افزود.
وی به تشریح برنامه‌های تبلیغی طلاب پرداخت و اظهار داشت: در ماه رمضان طلاب سطح عالی و خارج حوزه برای تبلیغ در مراکز مختلف و نقاط دور دست و  خارج از کشور، درس‌های خود را تعطیل می‌کنند و مبلغان در این مدت سی روزه حتی روزهای جمعه، شب‌ها و روزهای قدر که همه مراکز علمی تعطیل هستند، با برگزاری منبرهای مختلف‌، جلسات قرآن، مراسم دعا و نیایش به تبلیغ می‌پردازند و باید این برنامه‌ها را از روزها و ساعات فعالیت حوزویان دانست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزود: طلاب و مبلغان در طول سال تحصیلی 15 روز اول محرم و پانزده روز آخر صفر به تبلیغ می‌روند و با سی روز ماه رمضان می‌توان ساعات و روزهای درسی حوزه علمیه را 180 روز خواند، و اگر ایام تابستان و دیگر روزها و ساعات تبلیغی را اضافه کنیم، روزهای فعالیت‌ حوزویان، بیش از 200 روز خواهد بود که نسبت به دانشگاه‌ها و مدارس، بیشتر است. 

وی تصریح کرد: هم‌اینک سیصد مرکز علمی و پژوهشی در شهر قم فعال است و در روزهای تعطیلی حوزه، طلاب و حوزویان به فعالیت‌های علمی و پژوهشی می‌پردازند، ولی ما به این هم قانع نیستیم.
این مرجع تقلید تاکید کرد: طلاب و حوزویان از قشرهای زحمت کش و محصلان پرتلاش هستند و این امر بر هیچ کسی پوشیده نیست.
وی در پایان اضافه کرد: خود من در این سن و سال گاهی در روز  دوازده تا چهارده ساعت کار می‌کنم و روزانه به دویست تا سیصد سوال دینی پاسخ می‌گویم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS