دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ نظام اسلامی بدون حوزه های علمیه پیشرفت نخواهد کرد.

No image
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ نظام اسلامی بدون حوزه های علمیه پیشرفت نخواهد کرد.
یکی از مراجع عظام تقلید قم پیشرفت کشور اسلامی را در گرو همکاری با حوزه های علمیه عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی ظهر دیروز در مراسم آغاز به کار فعالیت حوزه های علمیه در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه قم با اشاره به اهمیت توجه به نقش حوزه های علمیه گفت: اهمیت علم در هر تحول اجتماعی روشن است و باید دانست که در کشور و نظام اسلامی بدون حوزه‌های علمیه، علما، فضلا و مراجع تقلید کاری پیش نخواهد رفت که از این رو اهمیت دارد به این مسئله توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه خواستگاه نظام و انقلاب اند و تداوم بخش انقلاب اسلامی همین حوزه های علمیه خواهند بود.                    
این مرجع تقلید افزود: راه انقلاب به وسیله حوزه های علمیه امکان پذیر خواهد بود و اگر کسی نقش حوزه ها و علما را در این امر کمرنگ بدانند سخت در اشتباه است.                                   

آیت الله مکارم شیرازی گفت: روحانیت در تمام مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و... دخیل است و نمی توان نقش موثر علما و روحانیت را انکار کرد.                                        

این مرجع تقلید در ادامه به تعطیلی بیش از حد حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: تعطیلات بیش از حد در حوزه های علمیه بسیار دردناک است.
وی افزود: این مسئله باید رسیدگی شود و مشکل آن رفع شود.              

حوزه های علمیه شهرستانها باید علمای توانمندی پرورش دهند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وجود علمای زمان گذشته گفت: عالمان بسیاری در گذشته از حوزه ها برخواستند که باید امروزه نیز ما شاهد این امر باشیم.

وی با اشاره به وجود عالمانی در حوزه علمیه قم تصریح کرد: این امر موجب شده است تا حوزه های علمیه در شهرستانها خالی از عالم باشد که باید عالمان فداکاری کرده و به آن مناطق نیز بروند.                         

آیت الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع روش تحصیل اشاره کرد و گفت: طلبه باید خود جوش باشد و تنها به مسائل جزوه اکتفا نکند.

استاد حوزه علیمه قم افزود: باید طلاب به بحث با یکدیگر پرداخته و خلاقیت و ابتکار داشته باشند.
 
منبع:www.mehrnews.com
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS