دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد

No image
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف شد آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع نجف با اشاره به اشتیاق جوانان به تحصیل علوم دینی و کمبود مدارس علمیه، خواستار تاسیس حوزه های علمیه جدید در نجف اشرف و دیگر شهرهای عراق شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله شیخ اسحاق فیاض از مراجع تقلید نجف اشرف طی پیامی با بیان اینکه بعد از سرنگونی دولت صدام و حزب بعث، مشتاقان برای حضور در حوزه های علمیه عراق به ویژه حوزه نجف بسیار زیاد شده است و نجف اشرف از کمبود حوزه علمیه رنج می برد، خواستار اهتمام دولت وعلما به تاسیس حوزه های علمیه جدید در این شهر و نیز دیگر شهرهای عراق شد.
وی با اشاره به اهمیت و نقش حوزه های علمیه در نشر و گسترش احکام و فرهنگ اسلام تاکید کرد: حوزه های علمیه عراق همیشه پاسدار و نگهبان اسلام و تشیع بوده اند به گونه ای که نظام دیکتاتوری صدام نیز توان مقابله با آنها را نداشت.
آیت الله فیاض با اشاره به دوران سخت حاکمیت حزب بعث در عراق افزود: دوران حکومت صدام سختترین مرحله حیات حوزه علمیه نجف بود که در آن مراجع و علما تحت فشار و خفقان این نظام قرار داشتند و خواستار اعتراق مراجع به مشروعیت حزب بعث بودند.
مرجع تقلید نجف، حمایت مردم از علما را از عوامل اصلی پایداری مراجع و حوزه های علمیه توصیف کرد و اظهار داشت: مردم عراق مانند کوه در برابر حزب بعث و دشمنان اسلام ایستادند و از مراجع که شناسنامه دین و مذهب هستند حمایت کردند.
وی تعداد طلاب حوزه علمیه نجف را 5000 نفر ذکر کرد و گفت: پس از سقوط نظام دیکتاتور، حوزه علمیه نجف حیات تازه ای یافت و جوانان با وجود کمبود مدارس علمیه و مسکن از شهرهای مختلف عراق به نجف سرازیر شدند و به تحصیل علوم دینی پرداختند.
آیت الله فیاض خواستار تاسیس حوزه های علمیه در سراسر کشور شد و تصریح کرد: اکنون وقت آن فرا رسیده است تا مراجع، مردم و دولت علاوه بر عمران و آبادی کشور به تاسیس حوزهای علمیه در سراسر کشور اقدام کنند و جوانان تشنه به علوم اهل بیت را از این فیض گرانبها سیراب کنند.

منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
Powered by TayaCMS