دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مقتدائی؛ تشکیل کرسی های آزاداندیشی مورد توجه معاونت پژوهشی حوزه است.

No image
آیت الله مقتدائی؛ تشکیل کرسی های آزاداندیشی مورد توجه معاونت پژوهشی حوزه است.
مدیر حوزه علمیه قم با بیان این‌که تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی یکی از موضوعات مورد توجه در معاونت پژوهشی حوزه است و انشاءالله نتیجه آن را در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهیم کرد، گفت: طرح‌هایی از جمله طرح تقویت حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها، ساماندهی نخبگان در حوزه علمیه و رشته‌های تخصصی و انجمن‌های علمی موجود در حوزه علمیه پس از بیانات مقام معظم رهبری شروع شده و انشاءالله ادامه خواهد داشت.
 
آیت الله مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فقه و حقوق ایسنا، درباره فرمایشات مقام معظم رهبری در آذرماه سال گذشته مبنی بر ضرورت تحول و آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه اظهار کرد: پس از بیانات مقام معظم رهبری جمعی از دوستان در حوزه، گرد هم آمدیم و بنا شد شورایی برای پیگیری فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شود و به حمدالله شورایی با عنوان پیشبرد و ارتقای حوزه علمیه شکل گرفت.
وی با اشاره به این‌که مطالب مورد توجه مقام معظم رهبری در آن نشست، دسته‌بندی شد و برای هر موضوع، کمیسیونی شکل گرفت، ادامه داد: کمیسیون‌هایی از جمله آموزش، پژوهش، تبلیغ و... تشکیل شده است و نتیجه بررسی‌ها و تحقیقات در شورا مطرح می‌شود.
مدیر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کمیسیون پژوهشی، گزارشی را تهیه و پیشنهاداتی را مطرح کرده است که در آینده در مورد آنها تصمیم‌ گیری‌هایی صورت می‌گیرد. کمیسیون تبلیغ نیز گزارشی را پیرامون آسیب‌های موجود در جامعه در امر تبلیغ تهیه کرده است و قرار شد اعضای کمیسیون مذکور راه حل را نیز ارایه کنند؛ اکنون این گزارش در شورا مطرح است تا انشاءالله در حوزه نسبت به امر تبلیغ ساماندهی صورت گیرد.
مقتدایی افزود: همچنین قرار است شورایی دیگر تشکیل شود که این طرح را مورد بررسی قرار دهد و از نهادهای متصدی و متکفل اعزام مبلغ مثل سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف و نهادهای مربوطه برای حضور در این شورا دعوت به عمل آید.
تاکنون برنامه‌ریزی‌های خوبی در زمینه‌های مختلف صورت گرفته و طرح‌هایی از جمله طرح تقویت حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها، ساماندهی نخبگان در حوزه علمیه و ساماندهی رشته‌های تخصصی و ساماندهی انجمن‌های علمی موجود در حوزه علمیه در حال آماده شدن است.
مدیر حوزه علمیه قم یادآور شد: در راستای جلوگیری از تراکم علما و روحانیون در قم معاونت آمار و بررسی حوزه در حال آمارگیری از کلیه روحانیون سراسر کشور همراه با مدارج علمی و تالیفات آنها است که این اقدامات پس از بیانات مقام معظم رهبری شروع شده و انشاءالله ادامه خواهد داشت.
مقتدایی با بیان این‌که تشکیل کرسی‌های نظریه پردازی و آزاداندیشی یکی از موضوعاتی است که معاونت پژوهشی بر روی آن کار می‌کند، گفت: انشاءالله نتیجه آن را در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهیم کرد.
وی با اشاره به این‌که تعامل میان حوزه و دانشگاه از موضوعات مورد تاکید امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است، ادامه داد: قطعا این تحولی که در حال شکل گیری در حوزه علمیه است و روز به روز رشد دارد، می‌تواند ارتباط میان حوزه و دانشگاه را در بخش‌های مختلف تحکیم دهد.
مقتدایی افزود: حوزه و دانشگاه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند، دانشگاه امتیازاتی دارد که حوزه می‌تواند آن را اخذ کند و همچنین حوزه نیز دارای امتیازات فراوانی از جمله معنویت است که دانشگاه می‌تواند آنها را اخذ کند؛ این تعامل قطعا در آینده بیشتر خواهد شد و تحول در حوزه تاثیر زیادی در روابط حوزه و دانشگاه خواهد داشت.
 
 
 
منبع:  www.isna.ir
 
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS