دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله یزدی؛ در این برهه زمانی، روحانیت شیعه در جهان اسلام حرف اول را می زند

No image
آیت الله یزدی؛ در این برهه زمانی، روحانیت شیعه در جهان اسلام حرف اول را می زند
رئیس شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: اگر تاریخ پرفراز و نشیب ایران و تشیع را بنگریم روحانیت شیعه حرف اول را در جهان اسلام می‌زند و افکار خود را به مسلمانها منتقل می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت‌الله یزدی در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار با جمعی از دانش‌پژوهان پذیرفته شده در دوره‌های آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین جمعی از مسؤولان حوزه علمیه امام رضا(ع) و پژوهشگاه، ضمن اشاره به اینکه اکثر فقها در طول تاریخ ابزار کتاب و سنت را حفظ کرده‌اند، ابراز داشت: تغییر و تحول حوزه‌های علمیه نباید سلیقه‌ای انجام گیرد و در این راه به هیچ‌وجه نباید اصول را به هم‌ریخت تا به ظاهر پیشرفت کنیم.                                    
وی اظهار داشت: فقه اسلامی باید به روز باشد و به شبهات این زمان مانند سقط جنین و ... پاسخ قانع کننده بدهد. روحانیت آگاه، باید زمان خود را بشناسد و شناخت زمان و مکان دو عنصر اساسی و جدانشدنی اجتهاد است.                               
آیت‌الله یزدی تصریح کرد: در مسیر روحانیت، ولین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد تعیین و مشخص کردن هدف به عنوان عنصر اساسی است که خود هدف هم نباید کلی باشد و در مسیر رسیدن به درجه‌های متعالی باید جزء به جزء و جدا مورد توجه قرار گیرد.                   
وی با بیان اینکه متأسفانه حوزه‌های برخی از استان‌های کشور از وزنه‌های علمی و علمای برجسته تقریباً خالی شده است، افزود: باید تمام همت و تلاش خود را برای تمرکز‌زدایی از حوزه‌های علمیه شهرهای مذهبی مانند: حوزه علمیه قم، حوزه علمیه نجف اشرف و حوزه علمیه مشهد مقدس به کار گیریم و با تقسیم وزنه‌های علمی در سایر حوزه‌های کشور، حوزه‌های بزرگ را به مراجع تحصیلات عالیه تبدیل کنیم.                
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در طی کردن مسیر روحانیت و طلبگی باید تمام عوامل از قبیل علایق، امکانات و ... مورد بررسی قرار گیرند و سپس این راه پرفراز و نشیب به شکل اصولی و منطقی تا رسیدن به قله اجتهاد سپری شود.                       
ایشان در پایان، لباس مقدس روحانیت را مایة افتخار طلاب دانستند و خطاب به حاضران در جلسه گفتند: این لباس مقدس نشانه ادامه دادن مکتب امام صادق(ع) است و طلبه‌ها باید از این لباس پرافتخار استقبال کنند.
منبع: www.farsnews.ir

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS