دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت‌الله ‌العظمی سبحانی؛ اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست

No image
آیت‌الله ‌العظمی سبحانی؛ اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست
آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به مظهر غفاریت و رحیمیت خداوند و اجرای احکام به دستور او گفت: کسی اجرای احکام می‌کند که قدرت داشته باشد و اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست، بلکه وظیفه حکومت اسلامی است که از روی حکمت و قدرت آن را در جامعه پیاده کند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در تفسیر سوره رعد که در ایام ماه مبارک رمضان در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) برگزار می‌شود با بیان آداب اسلامی وارده در قرآن کریم اظهار داشت: وقتی روز قیامت انسان متقی را وارد محشر می‌کنند، ملائکه به آنها سلام می‌کنند و این گفتار به ما می‌آموزد که اول باید سلام کرد.
وی افزود: زندگی شرقی ما بسیار با ارزشمندتر از زندگی ماشینی غرب است، زیرا فرهنگ غرب، بسیار بی‌رحم است و کانون خانواده و احترام به همدیگر در آن جامعه معنا ندارد.
وی صبر را پایه همه عبادت‌ها بیان کرد و افزود: سلام و سلامتی از آن اهل بهشت است که در سایه صبر و استقامت پدید خواهد آمد و ملتی که صابر است قطعاً موفق خواهد بود.
این استاد حوزه با استفاده از آیات قرآن کریم، بر حفظ مرزهای اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی دارای مرز مشخصی هستند و نباید مشرکان از آن مرزها وارد شوند و ضرر برسانند باید مرزبانانی باشند تا از مرزها نگهداری کنند.
سبحانی با اشاره به ارتباط صبر و مرزداری، تصریح کرد: مرزبان حایل شرک و اسلام است و هر لحظه ممکن است این شخص مورد هجوم دشمن واقع شود و کسی می‌تواند در این مرز ایستادگی کند که اهل صبر و استقامت باشد.
این استاد حوزه افزود: قرآن کریم جامعه سالم را جامعه‌ای می‌داند که در میان آنها مهر و مودت باشد و افراد به همدیگر علاقمند و زندگی آنها به هم پیوسته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اسلام در صدد است جامعه‌ای بسازد که اعضای آن نسبت به همدیگر مهربان و علاقمند باشند بنابراین کسانی که مواد مخدر در جامعه پخش می‌کنند افرادی هستند که کمبود دارند و آنان از رحمت خداوند بدورند.
سبحانی، عواقب قطع رحم را بالاتر از پیمان شکنی دانسته و گفت: هر جا که خداوند از بشر پیمان گرفته اگر پیمان شکنی کند نشانه بی‌شخصیتی اوست، زیرا انسان باشخصیت، سخن خود را عوض نخواهد کرد.
 
منبع:  www.isna.ir

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS