دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

امام جمعه شیراز؛ خرافات در دین موجب رویگردانی افراد کم اطلاع از دین می شود

No image
امام جمعه شیراز؛ خرافات در دین موجب رویگردانی افراد کم اطلاع از دین می شود
آیت الله محی الدین حائری شیرازی بروز و ظهور خرافات در دین را به عنوان یکی از عواملی دانست که موجب روی گردانی افراد کم اطلاع از دین می شود.
 
به گزارش خبرنگار مهر در شیراز، آیت الله محی الدین حائری در خطبه های این هفته نمازجمعه شیراز افزود: شیاطین، خرافات را از یک سو وارد دین کرده و از سوی دیگر عده ای را در پشت خرافات به تماشایی آن وا می دارند و در چنین شرایطی افرادی که کم اطلاع و کم سواد دینی باشند از آن روی برگردانده و در مقابلش نیزمی ایستند.
وی با اشاره به اینکه این افراد حتی ممکن است دوستدار دین نیز باشند، افزود: چنین افرادی ممکن است از نظر تحصیلاتی نیز باسواد بوده اما از نظر دینی آگاهی و سواد کمتری داشته باشند و در چنین شرایطی با سوادان کم اطلاع از دین در مقابل آن می ایستند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به جریان کشته شدن عثمان بیان کرد: عثمان را عده ای از دوستان بدون آگاهی از دین کشتند و خون عثمان بهانه ای شد برای اینکه حضرت علی(ع) و دوستانش را به ریخته شدن این خون نسبت دهند و از این طریق جمعیت زیادی را علیه ایشان تحریک کردند.
آیت الله حائری با اشاره به اینکه شیاطین لباس باطل را بر حق و لباس حق را بر باطل می پوشانند، عنوان کرد: در چنین شرایطی حق با چنین لباسی منزوی شده و باطل با لباس حق، حق به جانب می شود و افراد کم اطلاع نیز خیال می کنند در جبهه حق عیله باطل می جنگند در صورتیکه جریان خلاف این موضوع بوده و در حال جنگیدن علیه واقعیت هستند.
وی با بیان اینکه این مسائل همان فتنه است، افزود: شیاطین نیز در این وضعیت نان خود را در تنور فتنه می پزند و هرچه در طرفین این نبرد کشته شوند به سود فتنه است.
امام جمعه شیراز گفت: امام حسین(ع) با جریان عاشورا این فتنه را حل کرد و در عاشورا هم حق و هم باطل آشکار شد و می توان گفت این واقعه نوروز و تجدید حیات اسلام به شمار می رود.
آیت الله حائری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه بشر در چند مقوله نمی تواند امور خود را با علم انجام دهد بلکه این مسائل با دین حل می شود، افزود: امنیت، عدل، بانکداری و... از جمله مسائلی بوده که بشر فقط می تواند با روش دین در این بخشها وارد شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هرچه علم بشر بیشتر شود سلاح های او نیز پیشرفته و بیشتر می شود تا جایی که دیگر کشورها نیز از ترس حمله چنین کشوری خود را مجهزتر می کنند و درنتیجه نا امنی بشر را فرا می گیرد در این وضعیت علم بشر فقط به ایجاد این ناامنی کمک کرده است.
وی تصریح کرد: بانکداری با روش علمی نیز جز ربا نتیجه دیگری نخواهد داشت و قوانین این حوزه نیز با عدل مطابق نخواهد بود و در چنین وضعیتی با قوانین ظالمانه و مخالف با عدل مواجه می شویم.
امام جمعه شیراز در ادامه خطبه های این هفته نماز جمعه شیراز با اشاره به اینکه در مدارس باید شرایط تربیت صحیح دانش آموزان فراهم شود، افزود: مدیران مدارس برای فرهنگسازی مناسب و تربیت صحیح دانش آموزان، باید در ساعات خارج از درس برای آنها کلاسهای بدون حضور و غیاب و نمره دائر کنند و در این کلاسها از افراد دلسوخته برای پاسخ دادن به سئوالات استفاده شود.
آیت الله حائری شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور نیز اظهار داشت: برای شکوفا شدن اقتصاد کشور باید به سه عامل کاهش مصرف، افزایش تولید و توسعه فضای سبز توجه شود.
وی عنوان کرد: ائمه (ع) نیز به این سه راس مثلث توجه جدی داشته و از ما نیز چنین توقعی دارند که در عین کم مصرف کردن به افزایش تولید نیز توجه کنیم.
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS