دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

توصیه های مهم آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مداحان در آستانه ماه محرم.

No image
توصیه های مهم آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مداحان در آستانه ماه محرم.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که امروز دشمنان اسلام عزاداری عاشورای حسینی و مراجع تقلید را دو مقوله مزاحم اهداف خود می‌دانند،‌ گفت: برخورد جناحی و سیاسی با مراسم های سوگواری، ظلم به مجالس عزاداری امام حسین(ع) است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در دیدار مسؤولان کانون مداحان کشور، از مداحان به عنوان زنده کنندگان آثار شهیدان کربلا یاد کرد و گفت: امروز مکتب اهل بیت‌(ع) به سرعت در حال پیشروی است و در آینده، جهان را فرا خواهد گرفت.
وی با انتقاد شدید از تندروی‌های وهابی‌ها اظهار داشت: عده‌ای انگشت‌نما از وهابی‌های افراطی به دروغ‌پردازی علیه مکتب شیعه می‌پردازند که همه این کینه‌ها به دلیل فراگیرشدن مکتب اهل بیت(ع) در جهان است.
این مرجع تقلید، دشمنان اسلام را زخم‌خورده مکتب اهل بیت(ع) خواند و افزود: دشمنان در پی ضربه‌زدن به این مکتب‌اند و امروز مراسم عزاداری عاشورای حسینی و مراجع تقلید را مزاحم اهداف خود می‌دانند؛ از این‌رو به دنبال تضعیف این دومقوله ارزشمند هستند.
وی در ادامه احیای عاشورای حسینی را از رسالت بزرگ مداحان دانست و به توصیه‌های هفت‌گانه در این‌باره اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش مستمر در محتوا و شکل مداحی برای مداحان ضروری است و باید در طول سال با برگزاری جلسات مختلف این روش ادامه یابد تا پیشکسوتان بتوانند تجربیات خود را به مداحان و کسانی که تازه در این عرصه پانهاده‌اند، انتقال دهند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی، آشنایی با فرقه‌های صوفی‌گری، وهابی و مباحث روانشناختی را از جمله ضرورت‌های دوره‌آموزشی ویژه مداحان خواند و افزود: مداحان برای بیان اشعار در مرثیه خوانی از منابع معتبر شیعی بهره گیرند تا بتواند به درستی حقایق واقعه حادثه کربلا را به جامعه اسلامی معرفی کنند.
وی در ادامه خطاب به مداحان تأ‌کید کرد: تلاش کنید تا رهبری مراسم عزاداری‌های را به دست بگیرید و از این که برخی بخواهند به سلیقه‌های خود مداحی شود، از آن دوری و تسلیم خاص خواسته‌های دیگران نباشید و متناسب با مصلحت به مداحی بپردازید.
حضرت‌آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: مجالس امام حسین(ع) را به کانون تبلیغات کاندیداها و نمایندگان تبدیل نکنید و بدانید برخورد جناحی و سیاسی ظلم به مجالس عزاداری امام حسین(ع) است.
وی در ادامه تصریح کرد:‌ از غلو و نقصان در بیان فضائل اهل بیت(ع) دوری و خط اعتدال را به عنوان بهترین گزینه برای خود انتخاب کنید و در این راه از اشعار شاعران و دانشمندان بزرگ بیشتر بهره گیرید.
این مفسر بزرگ قرآن کریم، ‌همخوانی عمل و رفتار مداحان با سخنانش را مورد تأکید قرار داد و افزود: شما که با عنوان مداحان اهل بیت(ع) شهرت یافته‌اید و اگر مجلس عروسی برای دختر یا پسر شما برگزار می‌شود، باید متناسب با مداح مکتب اهل بیت(ع) باشد.
وی تأکید کرد: مداحان در مسائلی مالی، مناعت نفس نشان دهند و نتیجه کارشان را به امام حسین(ع) واگذارند و بدانند این‌ رفتار تأثیر بسزای در زندگی آنها خواهد داشت.
این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: دوگانگی در مجالس عزاداری امام حسین(ع) ایجاد نشود، بدانید دشمنان عظمت عزاداری‌ها را دریافته‌اند و در پی اختلاف‌افکنی میان مساجد و حسینه‌ها هستند و باید مراقب عوامل نفوذی در مجالس عزاداری امام حسین(ع) باشید.
 
 
 
 
 
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
Powered by TayaCMS