دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست

No image
سطح علمی فارغ التحصیلان ادبیات با هزینه‌های انجام شده همخوان نیست چهارمین نشست "زبان فارسی و هویت ملی" عصر دیروز با حضور علی رواقی، علی کریمی و ابراهیم خدایار در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای این نشست که در دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، دکتر ابراهیم خدایار با اشاره به اینکه برای شکل دادن هویت ملی، زبان همواره بهترین ابزار بوده است گفت: اگر بخواهیم برای زبان نفسی قائل شویم باید بگوییم زبان ما همواره جلوه گاه دین و هویت ملی ما بوده است.
دکتر علی رواقی عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز گفت: پیوند میان هویت ملی و زبان مهمترین مسئله ای است که امروز مطرح می شود. امروز زبان فارسی فرارود با تمام سخت گیریهایی که در پی اعصار وجود داشته و حکام سعی در براندازی آن داشته اند توانسته نهادینه شود. هر چند در قرن اخیر شوروی و به خصوص استالین سعی کردند بر ادبیات ما اثر بگذارند اما موفق نشدند زبان فارسی را در شهرهایی چون سمرقند و بخارا از بین ببرند.
وی افزود: با آمدن اعراب ایرانیان برای نگه داشتن زبان فارسی تلاشهای زیادی کردند؛ هر چند که آزار و اذیتهای موبدان در دوره ساسانی بسیار به ایران لطمه وارد کرد. به هرحال در دوره های اول یعنی بعد از روی کارآمدن حکومت مرکزی، زبان فارسی اندکی به هم ریخت. شاید به این خاطر که حکومتهای ملوک الطوایفی نیز در این جریان سهم داشتند. از سویی ترجمه هایی که از قرآن کریم به وسیله اشخاص به شکل دقیق و با وسواس انجام می شد توانست در حفظ زبان فارسی تاثیر بسیاری داشته باشد.
رواقی در ادامه خاطرنشان کرد: تصور من بر این است که باید نخست داشته های مان را در زبان فارسی معین کنیم و بر اساس این داشته ها به یک شناخت دست یابیم. به هر حال تصور می کنم باید طرح تازه ای برای برنامه های دانشگاهی به خصوص دانشگاههای ادبیات ریخته شود. به عنوان مثال هر دانشجو در طول یک سال هزینه های زیادی برای دولت دارد اما آیا از بین این تعداد، واقعا کارشناسان و افراد با صلاحیتی فارغ التحصیل می شوند؟ بنابراین باید روشهای تدریس را عوض کنیم.
عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: با وجود تحولاتی که در متون ادب فارسی داشته ایم اما هنوز همان قواعد را در دستور زبان فارسی تدریس می کنیم. در حالی که امروز نیازمند دروسی چون دستور، نقد ادبی، تاریخ ادبیات، سبک شناسی و سایر دروس متفاوت در کنار یکدیگر هستیم.
در ادامه این نشست دکتر علی کریمی گفت: ما باید توانایی های غنی زبان فارسی را دریابیم و باور داشته باشیم که علوم از یکدیگر تاثیر می پذیرند، به شکلی که ساختارگرایی در ادبیات و جامعه شناسی و سیاست همواره رواج یافته و موجب نگاهی سیستماتیک شده است. زبان فارسی در گذشته و حال به وسیله مجموعه ای از عوامل اشاعه داده شد و مانند حلقه وصلی به نسلهای کنونی منتقل شد.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر رابطه معناداری بین گسترش زبان و قدرتهای ملی کشف شده است. در مجموعه می توان گفت شکافهای هویتی از پتانسیل بالایی برخوردارند. بنابراین باید سعی کنیم در حفظ زبان فارسی با درنظر گرفتن مجموعه عوامل کوشا باشیم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS