دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

قال الامام الباقر (ع): «مَنْ قُسمَ لَهُ الْخُرْقُ حَُجبَ عَنْهُ الإِیمانُ»

امام باقر (ع) فرمودند:‌ «بدخویی نصیب هر که شد، ایمان از او پوشیده ماند [دور شد].»
قال الامام الباقر (ع): «مَنْ قُسمَ لَهُ الْخُرْقُ حَُجبَ عَنْهُ الإِیمانُ»
قال الامام الباقر (ع): «مَنْ قُسمَ لَهُ الْخُرْقُ حَُجبَ عَنْهُ الإِیمانُ»

بدخویی

بدخویی یا ترشرویی و بدزبانی از نتایج غضب به شمار می رود صفت ناپسندی که در کنار آن حسن خلق، نرمخویی، خوش سخنی و گشاده رویی خودنمایی می کند. بدخویی و کج خلقی انسان را از خدا و خلق خدا دور می سازد و تجربه گواه است که طبع مردم از بدخو متنفر است و دوری می جوید و خود او نیز لحظه ای از اندوه و رنج خالی نیست.

در روایتی، امام صادق(ع) می فرمایند: «بدخو خود را شکنجه می دهد» علاوه بر آن زیانهای بزرگی نیز به او می رسد و به عذاب در آخرت گرفتار می شود.

رسول خدا(ص) می فرمایند: «چون خداوند ایمان را آفرید، ایمان گفت: خدایا مرا نیرویی ده خدا او را به حسن خلق و سخاوت نیرو بخشید.

و چون کفر را آفرید، کفر گفت: خدایا مرا نیرویی ده، خداوند او را به سوء خلق و بخل نیرو بخشید.

در روایتی دیگر به آن حضرت گفتند «فلان زن در روز، روزه دار است و شبها را به عبادت می پردازد ولی بدخوست و با زبانش همسایگان را می آزارد.» فرمود: «هیچ خیری در او نیست و او از دوزخیان می باشد.»

درمان بدخویی

فرد بدخو باید مفاسد دنیوی و اخروی آن را متذکر شده و درنظر داشته باشد که این صفت خدا و خلق خدا را با او دشمن می کند لذا باید آن را برطرف کند.

بدخو باید در برابر هر حرکت و هر سختی تأمل کند و تلاش نماید بدخویی و کج خلقی نکند و خود را از آن محافظت نماید. هرچه در ستایش حسن خلق و ضد آن است به یاد آورد و مواظبت کند تا بتدریج آن را به کلی از میان بردارد.

روایت های زیادی درمورد بدخلقی داریم از جمله رسول خدا(ص) می فرمایند:

«در ترازوی اعمال آدمی در روز قیامت بهتر از حسن خلق گذاشته نمی شود.»

ایشان در جمله ای دیگر می فرمایند:

«ای فرزندان عبدالمطلب شما نمی توانید با اموال خود به همه مردم گشایش دهید، پس با آن ها با گشاده رویی و خوشرویی برخورد کنید.»

و نیز می گویند: «خداوند این دین را خاص خود کرده است، دین شما جز با سخاوت و خوش خلقی سازگار نیست، دین خود را به این دو صفت بیارایید.»

از ایشان پرسیدند: کدام مؤمن برترین ایمان را دارد؟ فرمود «خوشخوترین آنها» و باز فرمودند: «بهترین شما کسانی هستند که اخلاقشان نیکوتر است، مردم دور آنها جمع و به آن ها نزدیک می شوند.

امیرمؤمنان علی(ع) فرموده اند: «مؤمن الفت گیر است. کسی که مردم با او الفت نگیرند، خیری در او نیست.»

امام صادق(ع) فرموده اند:

«نیکوکاری و حسن خلق خانه ها را آباد و عمرها را دراز می کند و فرمودند سه چیز است که هرکس یکی از آن ها را پیش او آورد، خداوند بهشت را بر او واجب می کند: انفاق در تنگدستی، خوشرویی برای همه مردم و انصاف دادن از خود هرچند به زیانش باشد.»

نتیجه اینکه هر کس به وجدان خود مراجعه کند و احوال مردم خوش خو و بدخو را مورد مطالعه قرار دهد. درمی یابد که بداخلاق از خدا و رحمت خدا دور است و مردم او را دشمن می دارند و از او متنفرند و بنابراین از نیکی و پیوند با آن ها محروم است و خوش خلق نزد خدا و خلق خدا محبوب است و پیوسته مورد رحمت و فیوضات الهی قرار می گیرد.

حدیث

گوینده امام باقر(ع)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS