دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مدل تحویل کارکردی Functional Model of Reduction

No image
مدل تحویل کارکردی Functional Model of Reduction

كلمات كليدي : مدل تحويل كاركردي، متحقق كننده، اصل الگزاندر، شبه پديدارگرايي

نویسنده : ياسر خوشنويس

ایده تحویل کارکردی ابتدا در فلسفه ذهن و در آثار کارکردگرایان مانند لویس و آرمسترانگ در دهه 1960 مطرح شد[1]. این ایده در دهه 1980 و 1990 توسط لوین و چالمرز مورد توجه قرار گرفت و توسط کیم به صورت دقیقتری بیان شد.[2] با این حال، استفاده از تحویل کارکردی به ویژگیهای روان‌شناختی محدود نمی‌شود و در بسیاری از علوم خاص مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک حالت جامد نیز کاربرد دارد.

می‌توان تحویل کارکردی ویژگی S متعلق به سطح بالاتر را که در یک علم خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد، به ترتیب زیر صورت‌بندی کرد:

گام اول: تحلیل کارکردی[3] S: برای ویژگی S تعریفی به صورت زیر ارائه می‌کنیم:

دارا‌بودن S = دارا‌ بودن ویژگی P به نحوی که P وظیفه علّی C را ایفا کند و P یک ویژگی متعلق به سطح پایین باشد.

گام دوم: تشخیص متحقق‌کننده[4] ویژگی S: از طریق مطالعه تجربی، ویژگیها یا مکانیمسهای واقعی‌ای را می‌یابیم که وظیفه علّی C را انجام می‌دهند.

گام سوم: نظریه‌ای تبیینی را شکل می‌دهیم که تبیین ‌کند چگونه محقق‌کننده S وظیفه علّی C را انجام می‌دهد.

نکته مهمی که در مورد تحویل کارکردی باید به آن اشاره کرد این است که گام اول این مدل صرفاً تعریف یا تحلیل مفهومی ویژگی سطح بالا است و بنابراین به صورت پیشینی، یعنی قبل از انجام مطالعات تجربی انجام می‌شود. از این رو در این مدل به هیچ واقعیت تجربی ممکنی در مورد ویژگی سطح بالا اشاره نشده ‌است.

به عنوان یک مثال، می‌توان به تحویل ویژگی ژن بودن به ویژگیهای زیست‌شناسی مولکولی اشاره کرد. برای انجام این تحویل، ابتدا باید تعبیری کارکردی از ویژگی ژن‌ بودن مطرح نمود. تعبیر کارکردی به معنای تعریف ژن برمبنای نقشهای علی آن است. ژنها مکانیسمی برای کدبندی و جابجایی اطلاعات ژنتیک از والدین به فرزندان هستند. بنابراین، هر وسیله‌ای که نقش این مکانیسم را در یک ارگانیسم خاص بازی کند، می‌تواند ژن آن ارگانیسم دانسته شود. مرحله دوم، تلاش تجربی برای تشخیص هویاتی است که در واقع کارکرد ژنها را انجام می‌دهد. در این مرحله، مولکولهای DNA به عنوان هویات مورد بحث، دست کم در موجودات زنده زمینی شناخته می‌شوند. در ادامه، نظریه‌ای در سطح زیست‌شناسی مولکولی ساخته و پرداخته می‌شود که تبیین می‌کند که چگونه مولکولهای DNA نقش علّی ژنها را ایفا می‌کنند. هنگامی که این سه مرحله انجام شد، می‌توان ادعا کرد که ویژگی ژن‌ بودن به ویژگی مولکول DNA‌ بودن تحویل شده ‌است.

تحویل کارکردی بر خلاف مدل تحویل قوانین پل (مدل نیگلی) توانایی تبیینی دارد. با توجه به نامگذاری بالا، دانشمندان معمولا در مطالعات تجربی خود، قوانین پلی به صورت ("x)(Sx « Px) کشف می‌کنند. در مدل تحویل نیگلی، این قوانین بدون تبیین رها می‌شوند، اما در مدل تحویل کارکردی، اینکه P متحقق‌کننده ویژگی S است و نقشهای علی آن را ایفا می‌کند، به خوبی تبیین می‌کند که چرا وقوع P با وقوع S همبسته است و نه وقوع ویژگی‌ای دیگر. همچنین، این مدل با مساله تحقق چندگانه[5] (این وضعیت که یک ویژگی سطح بالا بیش از یک متحقق‌کننده در سطح پایین داشته باشد) سازگار است. در واقع، در گام دوم امکان محقق‌کننده‌های چند گانه در سطح پایه پیش‌ بینی شده ‌است.[6]

تحویل کارکردی و اصل الگزاندر

مدل تحویل کارکردی بر ایده ایفای نقشهای علی ویژگی سطح بالا توسط ویژگی‌های سطح پایین تکیه دارد. اما این موضوع به چالشی برای این مدل تبدیل شده است. برای تدقیق این نکته مناسب است که به آموزه‌ای که توسط ساموئل الگزاندر (1859-1938) مطرح شده است، اشاره کنیم. به نظر الگزاندر هر ویژگی‌ای که دارای توانایی علّی نباشد، یک ویژگی واقعی نیست و نباید در مورد آن واقع‌گرا بود. کیم این آموزه را به صورت «موجود ‌بودن، همانا داشتن تواناییهای علّی است» صورتبندی می‌کند و با عنوان اصل الگزاندر[7] از آن نام می‌برد.[8] بدین ترتیب، در صورتی که ویژگی سطح بالای S را به طور کارکردی به ویژگی سطح پایین P تحویل دهیم، باید بپذیریم که ویژگی S ویژگی‌ای است که نقش علی مخصوص به خودی ندارد و از این رو، اصطلاحاً یک ویژگی شبه‌ پدیدار[9] است.[10] در نتیجه، با توجه به اصل الگزاندر یا باید ویژگی S را به طور کامل کنار گذاشت، یا آنکه برای آن نقشی صرفاً نظری، برای نمونه، کمک به سادگی نظریه‌های علوم خاص، در نظر گرفت. نتیجه‌ای که با شهود واقع‌گرایانه اولیه ناسازگار است. از آنجا که ایده تحویل کارکردی در مورد بخش بزرگی از ویژگی‌های علوم مختلف قابل به کارگیری است، چالش مذکور اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مقاله

نویسنده ياسر خوشنويس

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS