دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مدیر حوزه علمیه قم با همدلی و همگرایی کاستی‌ها را برطرف کنیم

No image
مدیر حوزه علمیه قم با همدلی و همگرایی کاستی‌ها را برطرف کنیم مدیر حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم ظرفیت‌های فراوانی دارد و از طرفی نسبت به نیازهای جامعه کاستی‌هایی دارد که باید از ظرفیت‌ها استفاده و کاستی‌ها را با همدلی و همگرایی برطرف کنیم.
به گزارش ایسنا، حسینی بوشهری با بیان این مطلب در دهمین اجلاسیه سطوح عالی خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری پیرامون تحول، افزود: ممکن است در برخی از مسائل به نام تحول مسیر حوزه به سمت و سوی خاصی کشیده شود که لازم است برای جلوگیری از این مساله تحول را مدیریت کنیم.
حسینی بوشهری با تاکید بر استفاده از ظرفیت طلاب جوان، اظهار داشت: نسل جوان حوزه مطالبات فراوانی دارد که اگر در بستر تدبر و تعمق قرار گیرد، تبدیل به بهترین محتوا برای استفاده همه طلاب خواهد شد.
دبیر دوم شورای عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از عملکرد حوزه در سال گذشته پرداخت و افزود: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در سال آینده به مدارس و حتی دروس آزاد تکالیف پژوهشی داده خواهد شد.
وی با اشاره به تاسیس رشته شیعه شناسی در حوزه، گفت: مدیریت این رشته با آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی بوده و گام بسیار مهمی برای شناساندن تمام ابعاد تشیع به جهان است.
به گزارش مرکز خبر حوزه، نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، از راه اندازی 12 مدرسه پیش حوزوی خبر داد و گفت: فارغ التحصیلان این مدارس عمدتا جذب حوزه می‌شوند و اگر هم به دانشگاه بروند به عنوان دانشجویانی با زمینه دینی و مذهبی مطرح‌اند.
مدیر حوزه علمیه قم به برگزاری دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: حدود 2000 نفر در دوره آموزش زبان انگلیسی و پانصد نفر در دوره آموزش مکالمه عربی شرکت کردند.
وی اظهار داشت: گزارش عملکرد 10 ساله مدیریت حوزه در حال تدوین است که بزودی آماده و در اختیار بزرگان حوزه قرار خواهد گرفت.
منبع: خبرگزاری ایسنا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی

الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روانشناسی، تربیت و تبلیغ می‌باشند. انسانها و جوامع، از طریق الگوها هویت خویش را می‌یابند و آن را تقویت می‌کنند و ارزشهای مختلف را از طریق آنها در خود نهادینه می‌سازند.
بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده، برگرفته از احادیث

ضرورت شکل‌گیری فرهنگ دینی، ذهن را به سوی سبک زندگی خانواده که نخستین آموزشگاه فرد است، رهنمون می‌سازد. هدف این پژوهش، بررسی راهکارهای کاربردی‌سازی سبک زندگی اسلامی در نهاد خانواده است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
Powered by TayaCMS