دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

نشر کتابهای دینی نیازمند مرکزی برای هماهنگی و ارزیابی است

No image
نشر کتابهای دینی نیازمند مرکزی برای هماهنگی و ارزیابی است عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه در حوزه کتابهای دینی با ضعفهای بسیاری مواجه هستیم که با توجه به نیاز جامعه می بایست در راستای رفع آنها اقدامات مناسب صورت گیرد، گفت: وجود مرکزی برای ایجاد هماهنگی میان ناشران و دیگر فعالان حوزه نشر کتابهای دینی و همچنین ارزیابی فعالیتها، عاملی برای رفع بسیاری از ضعفهای موجود است .
منیره نوبخت عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کتابهای دینی نوان منابع اصلی آگاهی و اطلاعات جامعه به شمار می روند، اظهار داشت: این کتب آگاهیهای دینی افراد جامعه را افزایش می دهند و سؤالات، ابهامات و پرسشهای آنها را درباره مسائل دینی برطرف می کنند، بنابراین کتب دینی منابع معتبری برای ارتقاء آگاهی افراد جامعه هستند.
وی با بیان اینکه این کتابها نسبت به سایر کتب دارای حساسیت بیشتری هستند، گفت: رعایت برخی اصول، غنای علمی و پژوهشی نگارنده و مؤلفین با توجه به این حساسیت افزایش می یابد که باید کار از یک اعتبار علمی و پژوهشی برخوردار باشد.
منیره نوبخت با تأکید بر اینکه کتابهای دینی در رفتار، عمل و زندگی افراد تأثیر گذار هستند، گفت: به همین جهت افراد تنها برای افزایش آگاهی و اطلاعات مراجعه نمی کنند و فراتر برای تنظیم رفتارهای اجتماعی و به دنبال تطبیق رفتارها و تعالیم دینی خود به این کتابها مراجعه می کنند .
نوبخت تصریح کرد: آنها برای رسیدن به این هدف و راهیابی به زندگی منطبق با دستورات دینی به کتب دینی مراجعه و آنها را مطالعه می کنند که این امر مؤلفین کتب دینی را موظف می کند حقایق اخلاق و دستورات دینی را طی پژوهشهای خود تبیین کنند.
وی با تأکید بر اینکه یک مرکز قابل قبول و معتبر باید وضعیت موجود را ارزیابی کند، گفت: اگر مجموعه تعدادی از ناشران کتب دینی با یک مرکزیت و هماهنگی اقدامی برای رفع نقایص و برداشتن وضع موجود کنند، مجموعه ای تشکیل می شود که با هماهنگی و همکاری می توانند وضعیت فعلی را تغییر دهند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS