دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کتابی برای تقویت ارتباط میان مذاهب اسلامی منتشر می‌شود

No image
کتابی برای تقویت ارتباط میان مذاهب اسلامی منتشر می‌شود
کتاب «القواعد العامه فی‌الفقه المقارن» تألیف محمدتقی حکیم با هدف تقویت رابطه میان مذاهب اسلامی، منتشر می‌شود.
 
به گزارش خبرنگارفارس، مؤلف در کتاب «القواعد العامه فی‌الفقه المقارن»، هر یک از این قواعد را به عنوان بخشی از مجموعه قواعد فقهی مورد بررسی قرار داده است. در راستای این پژوهش و جهت کشف حقیقت قواعد فقهی، ضروری است محققان تقریب‌گرا قواعدی که سایر مذاهب مورد توجه قرار می‌دهند را نیز مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند روابط میان این قواعد را کشف نمایند تا در این مجموعه به هم پیوسته، قرار گیرد.           
این کتاب تلاش دارد در جهت تقویت وحدت اسلامی و کوتاه نمودن فاصله هایی که میان مذاهب اسلامی وجود دارد، قدم‌های مثبتی بردارد. مرحوم‌ حکیم‌ در این کتاب، سعی‌ در ایجاد تقریب‌ نموده‌ و وجود‌ قواعد اصولی‌ را مانع‌ اصلی‌ وحدت‌ ندانسته‌ است‌.                         
این کتاب را انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب منتشر می‌کند.        
سیدمحمدتقی‌ حکیم‌ در سال‌ 1342 هجری قمری در نجف‌ اشرف‌ (عراق‌(متولد شد. وی پس‌ از طی 81 سال، در‌ شانزدهم‌ ماه‌ صفر سال 1423 به‌ دیار باقی‌ شتافت‌.                             
حکیم‌ تحصیلات‌ ابتدایی‌ را نزد پدر،‌ سید سعید حکیم‌ و بزرگان‌ خانواده‌اش‌ گذراند و دروس‌ علوم‌ عربی‌، منطق‌، بلاغت‌، اصول‌ فقه‌، فلسفه‌ و تاریخ‌ را نزد اساتید بزرگواری‌ همانند: برادرش‌ سید محمدحسین‌ حکیم، شیخ‌ نورالدین‌ جزائری‌، سید صادق‌ سید یاسین‌، و شیخ‌ علی‌ ثامر، سید یوسف‌ حکیم‌، سید حسن‌ حکیم‌، سید محمدعلی‌ حکیم‌، شیخ‌ محمدرضا مظفر و سید موسی‌ جصانی‌ فرا گرفت‌.                  
وی‌ طی‌ سالیانی‌ چند، به‌ تدریس‌ سطوح‌ عالی‌ فقه‌ و اصول‌ برای‌ طلاب‌ حوزه‌ علمیه‌ نجف‌ اشرف‌ پرداخت‌. هم‌چنین‌ علم‌ قواعد فقهی‌ را از سال‌ 1388 هجری قمری برای‌ مدت‌ چند سال‌ تدریس‌ ‌کرد‌.            
وی‌ علاوه‌ بر عضویت‌ در تأسیس‌ «المجمع‌ الثقافی‌ لمنتدی‌ النشر»، در تأسیس‌ دانشکده‌ فقه‌ «کلیة الفقه‌» مشارکت‌ داشت‌ و موضوعات‌ گوناگونی‌ را در آن‌جا تدریس‌ کرد.                                
آثار علمی‌ سید محمدتقی‌ حکیم‌ که‌ در موضوعات‌ مختلف‌ تألیف‌ شده‌ است‌ به‌ سه‌ بخش‌ تقسیم‌ می‌شود؛ برخی‌ به‌ صورت‌ کتاب‌ منتشرشده‌ است، برخی‌ هم‌چنان‌ منتشر نشده و برخی‌ دیگر به‌ صورت‌ مقالات‌ و نیز مقدمه‌ بر کتاب‌های‌ دیگران‌ نشر یافته‌ است‌.                                
کتاب‌های‌ چاپ‌ شده وی‌ عبارت‌ است‌ از:                         
«مالک‌ الاشتر»، «شاعر العقیدة (السید الحمیری‌)»، «الاصول‌ العامة للفقه‌ المقارن‌»، « فکرة التقریب‌ بین‌ المذاهب»، «مناهج‌ البحث‌ فی‌ التاریخ»، «تاریخ‌ التشریع‌ الاسلامی‌» و «عبدالله‌ بن‌ عباس ‌... حیاته‌ و سیرته‌، شخصیته‌ و آثاره»
 
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

بررسی شیوه‌های کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان

هدف این پژوهش، بررسی شیوه‌های مستقیم(کلامی) و غیرمستقیم (غیرکلامی) کاربردی‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

اسوه‌های قرآنی و شیوه‌های تبلیغی آنان

پژوهش پیش‌رو، بیشتر حول محور شیوه ‏هاى تبلیغى اسوه‏‌هاى قرآنى است، در مطالعه سیره هر اسوه قرآنى به شیوه‏اى برجسته‌تر یا وجهى بارزتر برمى‏‌خوریم كه شایسته توجه و دوراندیشی بیشتری است؛
Powered by TayaCMS