دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شرایط اولیه (initial conditions) و شرایط حدی (boundary conditions)

No image
شرایط اولیه (initial conditions) و شرایط حدی (boundary conditions)

كلمات كليدي : شرايط اوليه، شرايط حدي

نویسنده : شاهين كاوه

اصطلاحاتِ شرایط اولیه و شرایط حدی در علوم تجربی، کاربرد داشته و از همین روی در فلسفه علم، به خصوص در بحث تبیین قیاسی- قانونمند و تز دوئم کواین، درباره آنها بحث می شود. در ادامه پس از ارائه تعریفی از این دو اصطلاح در قالب مثال، اهمیت فلسفی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شرایط اولیه: فرض کنید دو سنگ را از طبقه‌ی دهمِ ساختمانی پرتاب می‌کنیم. اگر یکی را با سرعتِ ده متر بر ثانیه و دیگری را با سرعت پنج متر بر ثانیه پرتاب کنیم، مسیر حرکت این دو سنگ بسیار متفاوت خواهد بود و در نهایت در دو نقطه‌ی متفاوت رویِ زمین فرود خواهند آمد. به گزاره‌هایی که بیانگر شروط اولیه یک سیستم (برای مثال مکان یا سرعتِ اولیه یک چرتابه) هستند، «شرایط اولیه» می گویند.

شرایط حدی: فرض کنید لوله‌ی فلزی بلند داریم که روی آن سوراخ‌هایی وجود دارد. یک بار همه‌ی سوراخ‌ها را بسته و آخری را باز می‌گذاریم، و بار دیگر همه را بسته و اولی را باز می‌گذاریم. اگر در هر دو حالت با شدت یکسانی در لوله بدمیم، دو نوع صدای متفاوت تولید می‌شود. شرایط حدی به ما می‌گویند که دو سرِ لوله کجا باز هستند.

قوانینِ فیزیکی معمولاً به صورت گزاره‌هایی کلی هستند که نحوه‌ی گذار یک سیستم از یک وضعیت به وضعیت دیگر را بیان می‌کنند. مثلاً قانون مشهور F=ma، نحوه‌ی حرکت اشیا را به صورت خیلی کلی توصیف می‌کند ولی هیچ حکم جزئی در مورد حرکت یک شی خاص بیان نمی کند. این شرایط اولیه و حدی هستند که به همراه یک قانون کلی، رویدادهای جزئی و قابل مشاهده را نتیجه می‌دهند و آنها را از بقیه‌ی رویدادها متمایز می‌کنند. به بیان دیگر اگر نظریه را T، شرایطِ حدی/اولیه را C و رویدادِ قابل مشاهده را O نامگذاری کنیم، داریم: T & C1 à O1، T & C2 à O2، ... .

شرایط اولیه و حدی مسائل چندی را در فلسفه علم پیش کشیده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود:

1- گزاره‌های بیان‌گر شرایط حدی و اولیه چگونه به دست می‌آیند؟ ممکن است بگوییم این گزاره‌ها از مشاهده و تجربه‌ی مستقیم حاصل می‌شوند. اما در این‌جا دو معضلِ اساسی وجود دارد: اول این که تجربه‌ی شخصی نوعی تحریک حسی بوده و از جنس گزاره نیست و از این روی باید درباره‌ی فرایندی که طی آن یک تجربه‌ی حسی به یک گزاره تبدیل می‌شود، نظریه ای داشت. علاوه بر این گزاره‌های بیان‌گر شرایط حدی و اولیه خود گرانبار از نظریه هستند. مثلاً وقتی شیمی‌دانی می‌گوید در لحظه‌ی نخست آزمایش، دو سی‌سی اسید در این ظرف وجود داشت، قبلاً این مقدار اسید را توسط یک وسیله‌ی اندازه‌گیری اندازه گرفته و سپس آن را در ظرف واکنش ریخته است. در اینجا نحوه‌ی عملکرد دستگاهِ اندازه‌گیریِ حجم، وابسته به نظریه‌ی دیگری درباره اندازه گیری است. از این گذشته، شیمی‌دان فرض کرده است که حجم مایعات در اثرِ ریختن از ظرفی به ظرف دیگر، تغییر نمی‌کند. پس گزاره‌های حدی و اولیه بی‌واسطه به دست نمی‌آیند و نحوه‌ی به دست آمدن این گزاره‌ها مباحثِ معرفتی مختلفی ایجاد می‌کند.

2- چه بسا یک دانشمند در آزمایشات خود از فروضی استفاده می کند که به دلیل بدیهی انگاشتن، خود نیز نسبت به آنها آگاهی ندارد. بسیاری از این فرض‌هایِ پنهان در گزاره‌های حدی و اولیه، بعدها توسط نظریاتِ دیگرآشکار شده اند. برای مثال فیزیک‌دانان تا اوایل قرن بیستم، همواره در مشاهدات خود فرض می‌کردند که اندازه‌گیری مکان و سرعت اولیه‌ی یک ذره به طور همزمان ممکن است و این دو اندازه گیری بر هم اثر ندارند. اما با شکل گیری فیزیک کوانتمی این فرض، که تا قبل از یک امر بدیهی به نظر می‌رسید، مورد شک واقع شد. در لحظه‌ی اولیه یا باید مکان یک ذره را اندازه گرفت و یا سرعت آن را، زیرا اندازه‌گیری مکان، فوراً روی مقدار سرعت تأثیر می‌گذارد و بالعکس(رک: مسبوقیت مشاهده بر نظریه).

3- بر این اساس اگر گزاره‌های بیان‌گرِ شرایط حدی و اولیه که در عرض نظریه در فرایند آزمون نظریات ایفای نقش می کنند، مبتنی بر نظریات یا فرض‌های دیگری باشند، ابطال نظریات توسط مشاهدات دچار مشکل می‌شود، زیرا از مجموعه‌ی یک قانون کلی و گزاره ها‌ی حدی و اولیه است که یک نتیجه‌ی مشاهدتی استنتاج می‌شود، تا در معرض آزمون قرار گیرد. حال اگر مشاهده با پیش بینی ما سازگار نبود، باید در قانون کلی‌مان شک کنیم یا در گزاره‌ی حدی/اولیه؟(رک: تز دویم کواین)

ننسی کارترایت از بسط مفهوم شرایط اولیه و حدی به این نتیجه رسیده است که قوانین فیزیک هیچگاه نمی توانند ادعای واقع نمایی داشته باشند، زیرا ما هرگز قوانین کلی، مثل قوانین ماکسول در الکترومغناطیس، را با تجربه محک نمی‌زنیم، بلکه مجموعه‌ی پراکنده‌ای از قوانین خاص‌تر و جزیی‌تری را با تجربه مقایسه می‌کنیم که با افزودن فرض‌های موضعیِ مربوط به شرایطِ خاص از آن قوانین کلی به دست می‌آیند.

مقاله

نویسنده شاهين كاوه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
No image

نحوه های مختلف شـروع کلاس توسط مربی

در این بخش "شـروع ها" در جهت آموزش کلاسداری مطرح می شود.
Powered by TayaCMS