دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فنون تجزیه مشکل

فن نخست، تجزیه به علل: گاهى مشکل را مى‌توان از طریق رصد کردن عوامل محتمل آن به مسائل، تجزیه کرد. به عنوان مثال، معضله ارتشاء را در اخلاق حرفه‌ای، مى‌توان به مسائلى چون امنیت معیشتى و رشوه، حرص ورزى و ارتشاء، تضاد طبقاتى و ارتشاء، فقدان شایسته‌سالارى و ارتشاء، فقدان نظام نظارتى و رشوه و ... تحلیل کرد. هریک از این مسائل برعامل محتمل ارتشاء ناظراست . افت تحصیلى نیز به عنوان مثال دیگر، مسئله نیست؛ بلکه مشکل است و باید بر حسب عوامل احتمالى آن به مسائل گوناگون تحلیل شود. معضلات درد و عرصه نظرى و عملى غالبا...
No image
فنون تجزیه مشکل
فنون تجزیه مشکل مهارت تجزیه مشکل به مسائل محتمل محتاج فنون خاص است. در اینجا به اجمال چهار فن را معرفى مى‌کنیم: فن نخست، تجزیه به علل: گاهى مشکل را مى‌توان از طریق رصد کردن عوامل محتمل آن به مسائل، تجزیه کرد. به عنوان مثال، معضله ارتشاء را در اخلاق حرفه‌ای، مى‌توان به مسائلى چون امنیت معیشتى و رشوه، حرص ورزى و ارتشاء، تضاد طبقاتى و ارتشاء، فقدان شایسته‌سالارى و ارتشاء، فقدان نظام نظارتى و رشوه و ... تحلیل کرد. هریک از این مسائل برعامل محتمل ارتشاء ناظراست . افت تحصیلى نیز به عنوان مثال دیگر، مسئله نیست؛ بلکه مشکل است و باید بر حسب عوامل احتمالى آن به مسائل گوناگون تحلیل شود. معضلات درد و عرصه نظرى و عملى غالبا چند عاملى‌اند و مطالعه نقش وتاثیر هر عامل محتمل، مسئله‌اى از مسائل آن معضل مى‌باشد. فن تجزیه به علل در تحلیل مسائل عملى کاربرد بیشترى دارد. فن دوم، تجزیه مشکل به ابعاد و اضلاع: گاهى پیچیدگى مشکل به ابعاد گوناگون آن بر مى‌گردد. به عنوان مثال، معضل نظرى کثرت‌گرایى را مى‌توان به ابعاد مختلفى چون کثرت‌گرایى روش‌شناختی، معرفتی، دینی، اخلاقى و غیر آن تحلیل کرد. کثرت‌گرایى دینى را نیز مى‌توان برحسب ابعاد آن به کثرت‌گرایى هنجاری، نجات‌شناختی، حقیقت‌شناختی، معرفت‌شناختى و وظیفه‌شناختى تجزیه کرد (لگنهاوزن، ص36- 34.) معضل “ما و دیگر ادیان” بدون تجزیه به ابعاد یاد شده قابل بررسى و مطالعه نیست. همچنین معضل عملى سلامت و فساد در یک سازمان را مى‌توان به ابعاد مالی، ادارى و رفتارى تجزیه کرد. غالب پدیدارها و معضلات متعلق به حوزه علوم انسانی، اضلاع فراوانى دارند و درهم تنیدگى اضلاع مختلف، سبب ابهام در مسئله مى‌شود. وقتى در زمینه دین‌دارى جوانان به مطالعه مى‌پردازیم، برحسب اضلاع مختلف دین‌دارى با مسائل متنوعى روبرو هستیم. همچنین است دین و اخلاق که ابعاد گوناگون دارد. به نظر شما مسئله دین و اخلاق از حیث ابعاد به چه مسائلى قابل تجزیه است.یکى از مواضع مرکب بودن سوال، خلط مقام تعریف و مقام تحقیق است. وقتى از مسئله ادیان دیگر مى‌پرسیم، سوال به ادیان در مقام تحقق مربوط است یا ادیان در مقام تعریف؟ این دو مقام، دو مسئله متمایز دارند. فن سوم، تجربه به مصادیق: در مواردى که به مطالعه فلسفى مى‌پردازیم، غالبا اختلاف مصداقى سبب تنوع مسئله نمى‌شود؛ اما در موارد دیگر مصداق‌هاى گوناگون تفاوت ساختارى در مسائل را به میان مى‌آورند. به عنوان مثال، وقتى در باب سرقت مطالعه مى‌کنیم با مصادیق مختلف روبرو مى‌شویم، سرقت علمی، کالا، اطلاعات، دانش فنی، حق معنوی، اسم، پول و ... هریک از موارد یاد شده مسئله‌اى خاص است وحل آن منوط به اخذ روش معینى است. در چنین مواضعى باید مشکل مورد بحث را به مصادیق آن تحلیل کرد. فن چهارم، تجزیه به آثار: وقتى درخصوص اعتیاد مطالعه مى‌کنیم، علاوه بر آنکه به تعداد علل محتمل و ابعاد گوناگون آن مسئله داریم، به تعداد آثار اعتیاد نیز مى‌توان مسئله داشت؛ مانند اعتیاد و آثار روانى آن و اعتیاد و آثار اجتماعى آن. هریک از دو گونه آثار یاد شده را مى‌توان به مصادیق مختلف تجزیه کرد، مانند اعتیاد و خانواده، اعتیاد و اراده فردی،‌ اعتیاد و تضاد طبقاتى و ... همچنین است تجربه دینى که آثار گوناگونى دارد به نظر شما مسئله تجربه دینى از حیث آثار به چه مسائلى قابل تجزیه است؟
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
نیکی به دیگری، نیکی به خود است

نیکی به دیگری، نیکی به خود است

در فرهنگ اسلامی ایرانی این معنا جا افتاده است که «هر چه کنی به خود کنی؛ گر همه نیک و بد کنی»، یا «تو نیکی کن و در دجله انداز؛ که ایزد در بیابانت دهد باز».
Powered by TayaCMS