دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دوری از مشتبهات

باید اول از مرشد کل و هادی سُبُل، هدایت جسته، دست تولّا به دامن متابعت ائمه هدی زده، پشت پا بر علایق دنیا زنی و تحصیل عشق مولا نمایی.
دوری از مشتبهات
دوری از مشتبهات

موضوع: دوری از مشتبهات

نگارنده: آیت الله محمد بیدآبادی

مخاطب: شاگردان

باید اول از مرشد کل و هادی سُبُل، هدایت جسته، دست تولّا به دامن متابعت ائمه هدی زده، پشت پا بر علایق دنیا زنی و تحصیل عشق مولا نمایی.

«قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» (انعام/91)

«بگو خدا سپس بگذارشان»

حاصل عشق همین بس که اسیر غم او

دل به جایی ندهــــــد میل به جایی نکند

پس هموم خود را همّ واحد ساخته به قدم جدّ و جهد تمام پای در جاده شریعت گذارد و تحصیل ملکه تقوا نماید. یعنی پیرامون حرام و مشتبه و مباح،‌ قولاً و حالاً و خیالاً و اعتقاداً به قدر مقدور نگردد تا طهارت صوری و معنوی حاصل شود که شرط عبادت است و اثری از عبادت مترتب شود و محض صورت نباشد:

« إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ» (مائده/27)

{خداوند فقط از پرهــــیزگاران می‌پذیرد.}

« لن یُتَقَبــــَّلَ مِنکُمْ إِنَّکُمْ کُنتُمْ قَوْمًا فَاسِقِـینَ » (توبه/53)

{اگر فاسق باشید هرگز انفاق‌های شما پذیرفته نخواهد شد. }

« وَ مَا مَنَعَهُمْ أَن تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقَاتُهُمْ إِلاَّ أَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَ بِرَسُولِهِ » (توبه/54)

{هیچ چیز جز کافر بودنشان به خداوند و رسولش آن‌ها را از پذیرفته شدن صدقاتشان باز نداشت.}

« من اکل حراماً لن یقبل الله منه صرفاً و لا عدلاً »[1]

{هر که حرام بخورد، خداوند از او توبه و فدیه‌ای را نمی‌پذیرد. }

« رَدُّ دانِقٍ من حرام یعدل سبعین حجة مبرورة »[2]

{رو گرداندن از حبه‌ای از مال حرام، در ثواب معادل هفتاد حج مستحبی است.}

و به تدریج حوصله فهم وسیع شود.

«إَن تَتَّقُواْ اللّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَاناً» (انفال/29)

«اگر از خدا بترسید برای شما قوه تمییز حق از باطل قرار دهد»

«وَ اتَّقُواْ اللّهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ اللّهُ» (بقره/282)

«و از خدا بترسید تا خداوند شما را بیاموزد»

در این وقت دقیقه‌ای از وظایف طاعات مقررّه واجبه و مندوبه [=مستحبی] را فرو گذار ننماید تا به مرور روح قدسی قوت گیرد.

پیام‌ها و نکته‌ها:

1-ما سوی هر کس برویم و در هر که را بزنیم، عاقبت علم اعلی و صراط مستقیم را در پیروی از امامان معصوم (علیه‌السّلام) که انسان‌های کامل و متصل به بارگاه ربوبی هستند، خواهیم یافت.

2- بدون رعایت اعمال و احکام شرعی، نه می‌توان قدم در مسیر سلوک نهاد و نه بدون آن می‌‌توان باقی راه را ادامه داد. شریعت چونان نردبانی است که طی طریقت را برای سالک ممکن می‌سازد.

3-چون به اخلاص قدم راه نهیم، کشش معشوق و جذبه در طی راه همراهمان خواهد بود.

    منبع نامه:
  • آیت الله بید آبادی،‌ تذکرة المتقین، قم، نهاوندی، 1380، صص 213-219.
  • [1]- بحارالانوار، ج103، ص 16.
  • [2]- بحارالانوار، ج 93، ص 372.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

Powered by TayaCMS