قابليتهاي فرد با سواد اطلاعاتي :
ماهيت و گستره نياز اطلاعاتي را تعيين مي كند .
با ديگران مانند همتايان ، مربيان ، و ... به تبادل نظر مي پردازد .
نسبت به طيفي از منابع اطلاعات آگاهي مي يابد .
نحوه طرح نياز اطلاعاتي را مشخص مي كند .
كليد واژه ها و استراتژيهاي جستجو را تنظيم مي كند .
منابع اطلاعات را گزينش و ارزيابي مي كند .
طيفي از منابع را كنكاش مي كند .
نتايج را گزينش، بررسي، وغربال مي كند .
اطلاعات بازيابي شده را از نظر كميت، كيفيت، ومرتبط بودن ارزيابي مي كند .
استراتژي جستجو را اطلاح و در صورت لزوم مجددا تكرار مي كند .
كيفيت اطلاعات بازيابي شده را از نظر تعصب و پيشداوري، به روز بودن، وصحت واعتبار ارزيابي مي كند .
اطلاعات بدست آمده را از نظر همخواني با نياز اطلاعاتي تفسير مي كند .
دانش جديدي براي خود و ديگران خلق مي كند .
تراكم دانش جديد را تشخيص مي دهد .
ركوردهاي دقيقي از منابع و مراجع را نگهداري مي كند.
با روشي مناسب براي مراجع مورد استفاده فهرست تهيه مي كند .
نسبت به حقوق مالكيت معنوي و سرقت ادبي آگاهي دارد .
اطلاعات را به شكل موثري در اختيار ديگران قرار مي دهد و منتشر مي كند .
از روشهاي مناسبي بهره مي جويد .
نشان مي دهد كه نياز اطلاعاتي اوليه برطرف شده است.
در صورت لزوم فرايند را دوباره تكرار مي كند .
آموخته هاي خود را در زمينه هاي متفاوت به كار مي گيرد ( يادگيري تمام عمر ) .