دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

No image
اسلام قرآنی: رحمانی يا غضبانی

 

اسلام واقعي که آدم(ع) تا خاتم(ص) بدان دعوت کرده اند، داراي کدام خصيصه است: رحماني يا غضباني؟ برخي مي خواهند بگويند که اسلام، دين خشونت و غضب و کشتار و جهاد و خونريزي است؛ برخي نيز مي گويند اسلام دين رحمت است. هر کدام از اينها به گروهي از آيات تمسک مي جويند و آن را دليل بر سخن خود قرار مي دهند.

برخي با تمسک به اينکه خداوند پيامبر(ص) را رحمت براي جهانيان قرار داده (انبياء، آيه 107) از اسلام رحماني سخن مي گويند.

اما حقيقت اين است که اسلام از آدم(ع) تا خاتم(ص) اسلام متعادل است که ميان رحمت و غضب و نرمي و غلظت جمع کرده است. آيات بسياري بر اين نکته تاکيد دارد. از جمله مهم ترين آيات مي توان به آيه 29 سوره فتح اشاره کرد که مي فرمايد: مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ اَشِدَّاء عَلَي الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ؛ محمد، پيامبر خدا و کساني که با او هستند بر کافران سختگيرند و با يکديگر مهربان.

اسلام سنت ها و قوانيني دارد که هرگز تغيير نمي کند و در همه شرايع و مناهج ثابت است و بدل براي آن آورده نمي شود و گاه به گاهي ندارد؛ يعني نه تبديلي است نه تحويلي تا حالي به حالي باشد.(فاطر، آيه 43)

بر اساس آموزه هاي قرآني، اسلام دين خدا است(آل عمران، آيه 19) و هر کسي غيراز آن بپذيرد از او پذيرفته نمي شود.(آل عمران، آيه 85) از اين رو همه پيامبران به اسلام دعوت مي کردند و مسلمان بودند.

اسلام در قالب شرايع و منهاج ارائه شده است(شوري، آيه 13؛ مائده، آيه 48) تا به مقتضيات زمان و مکان توجه داده شود. آخرين شريعت همان است که پيامبر(ص) آورده (جاثيه، آيه 18) تا در قالب اسلام کامل با امامت و ولايت، ساختار و محتوا و مفادش تا قيامت حفظ شود.(مائده، آيه 3)

اين دين اسلام و شريعت پيامبر اکرم(ص) همه ابعاد زندگي را بيان کرده است(نحل، آيه 89). بنابراين، هر گونه نظريه درباره نيازآن به تغيير و تبديل و تحول و کمبود و نقص و مانند آنها باطل بوده و معتقد به آن کافر است.

با توجه به آموزه هاي قرآني مي توان گفت به همان اندازه که اسلام خشونت داعشي و طالباني و بوکوحرامي و ديگر تکفيري ها باطل دانسته و مخالف آموزه هاي صريح قرآن و سنت و سيره معتبر پيامبر(ص) است؛دعوت به اسلام رحماني بدون سنت هايي چون جهاد عليه ظلم و استکبار(نساء، آيه 75)، نيزباطل و مخالف کتاب و سنت است.

به سخن ديگر، خروج از دايره وسط و ميانه و اعتدال و عدالت و نيزافراط و تفريط، از مصاديق اسلام شيطاني و اسلام آمريکايي است. بر همين اساس اسلام رحماني مخالفان جهاد و غليظ بودن نسبت به کفار و منافقان و فتنه گران، چيزي جز اسلام آمريکايي نيست.

روزنامه كيهان، شماره 21124 به تاريخ 15/5/94، صفحه 6 (معارف)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

منابع تاريخي زندگي پيامبر (ص)

منابع تاريخي زندگي پيامبر (ص)

معمولاً زندگي‌نامه‌ انسان‌هاي بزرگ تاريخ، آميخته با افسانه‌ها و خرافه‌هاست؛
بررسي نسبت «داروينيسم» با «آتئيسم»

بررسي نسبت «داروينيسم» با «آتئيسم»

گرايش‌هاي آتئيستي، عبارتي است كه اخيراً از ساحت انديشه به ادبيات اجتماعي وارد شده‌اند.
ولیعهد فتحعلی‌شاه و مرگ نابهنگام

ولیعهد فتحعلی‌شاه و مرگ نابهنگام

شب از نیمه گذشته بود که نفس نایب‌السلطنه به شماره افتاد.
مرگ دومین شاه قاجار

مرگ دومین شاه قاجار

اول آبان ماه ۱۲۱۳ فتحعلی‌شاه قاجار، پس از ۳۶ سال و ۸ ماه حکومت، در جریان سفر به اصفهان درگذشت.
مروری بر 12 اثر شهید آیت ا... سیدمصطفی خمینی

مروری بر 12 اثر شهید آیت ا... سیدمصطفی خمینی

آیت‌ا... سیدمصطفی خمینی، در نخستین روز آبان ماه سال 1356، در حالی که تنها 46 سال از عمر بابرکتش می‌گذشت و همراه با پدر بزرگوارش، ایام تبعید در نجف را می گذراند، به شهادت رسید.

پر بازدیدترین ها

No image

خطبه 228 نهج البلاغه : ويژگى‏ هاى سلمان فارسى

خطبه 228 نهج البلاغه موضوع "ويژگى‏ هاى سلمان فارسى" را مطرح می کند.
No image

صدقه به فامیل واجبتر است یا دیگران؟!

نظر به این‌ که هر شخصی نسبت به بستگانش آگاهی بیشتری دارد و اگر در میان آنان شخص نیازمندی باشد وی را می‌شناسد بر این اساس، اگر همه ما به این وظیفه عمل کنیم دیگر در جامعه، نیازمند و فقیری موجود نخواهد بود.
No image

نامه 69 نهج البلاغه : نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز

نامه 69 نهج البلاغه اشاره دارد به "نامه به حارث هَمْدانى در پند و اندرز " .
No image

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 : مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان

خطبه 27 نهج البلاغه بخش 3 به تشریح موضوع "مظلوميّت امام عليه السّلام، و علل شكست كوفيان" می پردازد.
Powered by TayaCMS