دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟!

چه خوب است تمامی مهمان‏ها این‏طور باشند؛ یعنی قبلا با میزبان و برادر دینی خود شرط کنند در پذیرایی خود را به زحمت نیندازد؛ هر چه‏ حاضر بود، بیاورد تا دیگر لزومی به قرض گرفتن نباشد. بسیاری از دردسرهای مهمانی و مخارج بیهوده و اضافی از قانع نبودن‏ مهمان است.
No image
چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟!

مهمان

یکی از وظایف مهمان این است که اگر میزبان وضع خوبی ندارد و قدرت‏ مالی او ضعیف است، از او تقاضای غذایی غیر از آنچه برایش می ‏آورند نکند.

مهمانی رفتن و مهمانی دادن یکی از شاخصه‌های اصلی ایرانیان می‌باشد. این امر مورد توجه اسلام قرار داشته و تأکیدات فراوانی با عنوان صله رحم بر آن شده است. بر اساس تعالیم اسلامی مهمان و میزبان هر دو وظایفی بر عهده دارند که عمل به آن‌ها سبب تداوم رفت و آمدها و استحکام خانواده‌ها خواهد شد. در این مجال به بیان برخی از وظایفی که مهمان بر عهده داشته و باید بدان‌ها عمل نماید پرداخته می‌شود:

تقاضای دشوار از میزبان نکند

یکی از وظایف مهمان این است که اگر میزبان وضع خوبی ندارد و قدرت‏ مالی او ضعیف است، از او تقاضای غذایی غیر از آنچه برایش می ‏آورند نکند.

اگر میزبان از او خواست ‏یکی از دو نوع غذا را انتخاب کند، او راحت‏ترین و ساده‏ترین آنها را انتخاب کند.

امام رضا (علیه السلام) می ‏فرماید: روزی شخصی حضرت علی ‏ (علیه السلام) را دعوت کرد تا برای ناهار به منزل او برود. حضرت فرمود: به شرطی که سه خصلت را برای من ضمانت کنی ، می ‏آیم: اول این‏که از بیرون چیزی نخری . دوم هر چه در خانه حاضر داشتی ، بیاوری و سوم بر عیال خود سخت نگیری .

چه خوب است تمامی مهمان‏ها این‏طور باشند؛ یعنی قبلا با میزبان و برادر دینی خود شرط کنند در پذیرایی خود را به زحمت نیندازد؛ هر چه‏ حاضر بود، بیاورد تا دیگر لزومی به قرض گرفتن نباشد. بسیاری از دردسرهای مهمانی و مخارج بیهوده و اضافی از قانع نبودن‏ مهمان است.

غذای میزبان را کم نشمارد

امام جعفر صادق‏ (علیه السلام) می ‏فرماید: مهمانی که غذای میزبان را تحقیر کرده و کم شمارد، هلاک شده است.

ممکن است میزبان نتواند غذای مورد علاقه و در شان مهمان را تهیه کند و از همان غذایی که خود و خانواده او می ‏خورند، برایش بیاورد و این غذا در نظر مهمان ناچیز باشد. از این رو مهمان نباید میزبان را تحقیر کرده و یا به او طعنه بزند.

یکی از مواردی که مهمان باید با دقت آن را مراعات کند، نگاه نکردن به ‏محارم میزبان است، زیرا اگر خدای نخواسته کسی مهمان برادر دینی خود شد و در آن‏جا نتوانست جلو خود را بگیرد، خیانت ‏بسیار بزرگی را مرتکب شده است

غذا هر چه و هر چند که باشد، نعمت‏ خدا است و باید به‏ خاطر آن خدا را شکرگزاری کرده و از میزبان تشکر نماید.

مهمان نباید به کم بودن غذا نگاه کند، بلکه باید به کسی که نعمت‏ به ظاهر کم را به او داده، یعنی خداوند بزرگ نگاه کند، و وقتی بزرگی خدا را نظاره‏کرد، دیگر کم یا ناچیز بودن غذا را نمی ‏بیند.

هر جا صاحبخانه اشاره کرد، بنشیند

حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) می ‏فرماید: هنگامی که یکی از شما وارد منزل ‏برادر دینی خود شد، باید هر کجا که صاحب منزل اشاره می ‏کند بنشیند، زیرا صاحبخانه به وضع منزل خود و آن قسمت‏هایی که نباید آشکار گردد، آشناتر است.

به نامحرم نگاه نکند

یکی از مواردی که مهمان باید با دقت آن را مراعات کند، نگاه نکردن به ‏محارم میزبان است، زیرا اگر خدای نخواسته کسی مهمان برادر دینی خود شد و در آن‏جا نتوانست جلو خود را بگیرد، خیانت ‏بسیار بزرگی را مرتکب شده است.

امام جعفر صادق (‏علیه السلام) می ‏فرماید: نظر و نگاه یکی از تیرهای زهر آگین‏ شیطان است، و چه بسا یک نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی بشود.

میهمانی

در وقت معین و مقرر حاضر شود

مهمان نباید مهمانی رفتن را به تاخیر بیندازد تا صاحبخانه یا مهمانان ‏دیگر در انتظار بمانند، همان‏طور که اگر موقع معینی را تعیین کرده‏اند، نباید زودتر به مهمانی برود، زیرا ممکن است میزبان آمادگی استقبال و پذیرایی ‏ نداشته باشد و به این وسیله خجلت زده شود.

وقتی که مهمانی تمام شد، فوری آن‏جا را ترک کند و زیاد در خانه میزبان‏ نماند و مجالست را طولانی نکند، چون این کار علاوه بر این ‏که موجب‏ مزاحمت‏ برای میزبان می ‏شود، وقت مهمان نیز ضایع می ‏گردد. انسان باید حداکثر استفاده را از وقت‏ بنماید، زیرا فردای قیامت از عمر ما سۆال می ‏کنند که در چه راهی آن را گذراندیم.

پیامبر گرامی اسلام‏ (صلی الله علیه وآله) می ‏فرماید: وقتی روز قیامت می ‏شود، هیچ قدمی ‏برداشته نمی ‏شود مگر این ‏که از انسان در مورد چند چیز سۆال می ‏شود، که‏ یکی از آنها عمر است، که می ‏پرسند در چه راهی عمرت را فنا کردی .

بدون اجازه میزبان روزه مستحبی نگیرد

امام محمد باقر (علیه السلام) از رسول گرامی اسلام (‏صلی الله علیه و آله) نقل می ‏کند که آن حضرت‏ فرمود: وقتی یک نفر وارد شهری و داخل خانه کسی شد، مهمان او خواهد بود تا زمانی که از آن‏جا برود و سزاوار نیست مهمان بدون اجازه میزبان ‏روزه مستحبی بگیرد، تا اگر برای او غذایی درست کردند، خراب نشود.

ثواب اجابت دعوت برادر دینی بیشتر از روزه مستحبی است. لذا ائمه‏ (علیهم السلام) دستور داده‏اند وقتی برای مهمانی دعوت شدید، روزه نگیرید و اگر روزه بودید، بدون این ‏که به میزبان خود بگویید روزه هستم، روزه خود را بخورید و دعوت برادر دینی خود را رد نکنید، تا هم ثواب روزه نصیب شما شود و هم ثواب مهمانی .

ثواب اجابت دعوت برادر دینی بیشتر از روزه مستحبی است. لذا ائمه‏ (علیهم السلام) دستور داده‏اند وقتی برای مهمانی دعوت شدید، روزه نگیرید و اگرروزه بودید، بدون این‏که به میزبان خود بگویید روزه هستم، روزه خود رابخورید و دعوت برادر دینی خود را رد نکنید، تا هم ثواب روزه نصیب شما شود و هم ثواب مهمانی

برای میزبان دعا کند

وقتی میزبان در کمال بذل و بخشش تمام امکانات شخصی خود اعم از غذا، جا، لباس و ... را در اختیار مهمان قرار می ‏دهد، مهمان نیز وظیفه دارد برای میزبان و خانواده او دعا و از آنها تقدیر و تشکر کند، زیرا تشکر از بنده ‏خدا شکرگزاری از خدا است.

روزی یکی از یاران امام جعفر صادق(علیه السلام ) غذایی برای آن حضرت آورد. حضرت وقتی از آن غذا میل کرد، فرمود: خدای را شکر و به صاحب غذا گفت: خداوند غذایت را به افراد نیکوکار بخوراند و ملائکه مقرب به تو نیکی کنند (خدا به تو برکت ‏بدهد).

اسرار میزبان را حفظ کند

همان‏طور که میزبان باید اسرار مهمان را حفظ کند و عیوب او را نقل‏نکند، مهمان نیز وظیفه دارد اسرار میزبان را حفظ کند و آبروی او را نبرد.

رعایت این نکات هر چند کوچک می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.

فرآوری: زینب مجلسی راد

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

منبع: مهمانداری در اسلام، نورمراد محمدی .

http://www.tebyan.net

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مطلب مکمل

کتاب رفتارهای انسان ساز

کتاب رفتارهای انسان ساز

کتاب حاضر که دربردارنده مطالبی ارزنده و مفید از زندگی علما و بزرگان است که در دو جلد منتشر شده است.

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS