دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مداومت، رمز موفقيت

No image
مداومت، رمز موفقيت

امام باقر(ع) فرمود: احب الاعمال الي الله تعالي ماداوم عليه العبد و ان قل.

    محبوب ترين کارها پيش خداي متعال کاري است که بنده، آن را مداومت بخشد، هر چند آن کار کم باشد. (اصول کافي ص 129 ج 3)

    اگر نگوئيم همه کارها، قدر مسلم بسياري از آنها با استمرار و مداومت به نتيجه مي رسد. اين مسئله از يک طرف به ويژگي انسان برمي گردد که استعدادهاي بالقوه او به تدريج شکوفا شده و به فعليت مي رسد و از سوي ديگر به محدوديت اثربخشي امکانات و نقص پديده هاي مادي مربوط مي شود. مثلاً: فرد بيمار در طول درمان خاصي بهبود پيدا مي کند. يا قهرماني در رشته هاي ورزشي در درازمدت حاصل مي شود. تخصص در رشته هاي علمي و به طور کلي جريان آموزش، فرآيندي است که بعد از ساليان متمادي بدست مي آيد.

    امور معنوي مانند تربيت انسانها براساس تعاليم الهي نيز از اين قاعده مستثني نيست. در زبان عربي فعل مضارع به همراه مشتقات «کان» مفهوم استمرار و مداومت را مي رساند. مثلا«کانوا يتقون» به اين معناست که مومنان چون در دنيا پيوسته با ايمان زندگي کرده اند، در آخرت به برترين پاداش دست مي يابند. (يوسف/57) در مقابل، اهل جهنم نيز چون پيوسته در کفر و عناد و تکذيب، زندگي نموده اند، در آخرت به عذاب دردناک دچار خواهند شد. ولهم عذاب اليم بما کانوا يکذبون (بقره/10) فرمايش امام(ع) از دو جنبه قابل تامل است: اول تصور نشود که کمالات يک دفعه بدست مي آيد.

    شايد بسياري توهم کنند يک شبه مي توانند ره صد ساله را طي کنند. لذا خود و اطرافيان را گرفتار مي کنند.

    ثانياً: مداومت و پشتکار در پيشگاه خدا از محبو ب ترين امور مي باشد. در واقع حضرت با يک بينش واقع گرايانه و با يک تشويق معنوي که رضايت خدا را به همراه دارد، به پيروان خود مي آموزد که موفقيت در تمام عرصه هاي دنيايي و آخرتي به پشتوانه صبر و تلاش مستمر و مداوم ميسر مي شود.

        ضرورت استفاده از فرصتها

    البته لازمه فرمايش امام(ع) در اختيار گرفتن «زمان» و به اصطلاح مديريت زمان است. فرصت ها سريع از دست مي روند. نبايد منتظر ماند تا حوادث روزگار فراغتي به ما بدهد، بلکه بايد فعالانه فرصت سازي کنيم.

    بخش پاياني سخن امام (ع) ناظر به همين نکته است که مهم نيست فرصت ها زياد باشد يا کم بلکه مهم تنظيم و مديريت صحيح آنهاست. به عنوان مثال: چنانچه در طول 24 ساعت شبانه روز فقط 1 ساعت را براي خود منظور کنيم، در پايان سال 365 ساعت و در اصطلاح دانشگاهي بيش از 21 واحد درسي فرصت ايجاد کرده ايم.

    به بيان ديگر براي خودسازي يا مطالعه يا هر کار مفيد ديگري چيزي معادل يک ترم تحصيلي مفيد (حدود 4 ماه) زمان، ذخيره نموده ايم. مثلااگر يک کتاب 1465 صفحه داشته باشد و روزي 4 صفحه از آن را بخوانيم در پايان سال کل کتاب تمام مي شود. علي(ع) فرمود: چه سزاوار است که انسان ساعتي و لحظاتي براي خودش داشته باشد که هيچ بازدارنده و مانعي او را از آن لحظه ها بازندارد. (ميزان الحکمه ج 2 ص 801)

    امام صادق(ع) مي فرمايد: هرگاه کاري را شروع مي کنيد، آن را تا يک سال ادامه دهيد. سپس اگر خواستيد، به کار ديگري مشغول شويد. زيرا که به شب قدر مصادف مي شود که در آن خيرات و برکات است. (اصول کافي ج 3 ص 129)

 

 

        نتيجه مداومت سکاکی

    «سکاکي» با سابقه صنعتگري و در حدود 40 سالگي در پي تحصيل علم مي رود. اما به دليل کندذهني پيشرفت چنداني حاصل نمي کند. وي در جلسه امتحان به جاي گفتن «پوست سگ با دباغي پاک مي شود» مي گويد: «پوست استاد با دباغي پاک مي شود.» حاضران مي خندند. او مدرسه را ترک کرده و به دامنه کوهي مي رود در آنجا مشاهده مي کند، قطره هاي آب از بلندي بر روي تخته سنگي مي چکد و بر اثر ريزش مداوم خود، سوراخي در دل سنگ پديد آورده است. با خود گفت: دل تو از اين سنگ سخت تر نيست.

    برگشت و آن قدر زحمت کشيد و مداومت کرد تا يکي از دانشمندان کم نظير ادبيات شد. (داستان راستان ص 185)

        توجه

    از عارف بزرگ ابوالحجاج اقصري پرسيدند: استاد شما کيست؟ گفت: جُعَل (حشره اي سياه مانند سوسک) زيرا شبي شمرديم تا 700 مرتبه از پايه صاف چراغ بالارفت و افتاد. و بعد از خواندن نماز صبح برگشتم و ديدم، خود را به بالاي پايه چراع رسانده است. آموختم که کوشش و مداومت رمز موفقيت است. (هزار و يک حکايت اخلاقي ص 272)

   

   

                  روزنامه كيهان، شماره 21037 به تاريخ 30/1/94، صفحه 6 (معارف)

مقاله

نویسنده محمدمهدی رشادتی
جمع آوری و تدوین رسول غفارپور

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

«جاهلیت» در قرآن‌

از کلمه «جاهلیت» در چهار سوره مدنى قرآن کریم یاد شده است: آل عمران، مائده، احزاب و فتح. جاهلیت در اصطلاح قرآنى از ریشه جهل به معنى سفاهت، دشمنى، غضب و سبک مغزى مشتق است نه از جهل به معناى نادانى و تباهى و سرگردانى...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
Powered by TayaCMS