دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

غم و غصه

No image
غم و غصه

چه کنیم تا غم فرساینده از ما رخت بربسته و غم سازنده جایگزین آن شود؟ در این موارد، راه‌های گوناگونی وجود دارد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می‌شود:

توبه و استغفار

ریشه بسیاری از مشکلات روحی و روانی، شاید در گناهانی نهفته است که مرتکب می‌شویم. طلب بخشش از خداوند، علاوه بر آنکه موجب عفو گناهان و زمینه رضایت الهی را فراهم می‌کند، سبب می‌شود تا غم و اندوه حاصل از برخی معاصی نیز برطرف شود. انسان گنهکار همیشه به خاطر گناهانی که انجام داده، اندوهگین و شرمسار است. امروزه، روانشناسان به ‌این نتیجه رسیده اند که تعداد زیادی از بیماری‌های روانی، متعلق به کسانی است که در جامعه، دچار لغزش و نابهنجاری‌ها می‌شوند. و این وضع ادامه دارد تا خود را به وسیله توبه و استغفار، از احساس گناه و رنج عذاب وجدان، رها سازند.

دعا

یکی از عوامل رفع حزن و غم دعاست، آنجا که امید انسان از تمام اسباب دنیایی، قطع می‌شود و فقط خدا را پناه خود می‌داند. قرآن کریم در آیات مختلف، از این سنت الهی سخن به میان آورده است. در مفاتیح الجنان، دوازده دعا برای رفع همّ و غم وارد شده یکی از آنها دعایی است که از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «برای رفع غم و اندوه غسل کن و دو رکعت نماز بگذار و این دعا را بخوان: «یا فارِجَ الهَمِّ و یا کاشِفَ الغَمِّ یا رَحمنَ الدُّنیا وَ الاخِرَهِ وَ رَحیمَهُما فَرِّج هَمی ‌وَ اکشِف غَمّی یا اَ...ُ الواحِدُ الاَحَدُ الصَّمَدُ، الَّذی لِم یَلِد و لَم یُولَد و لَم یَکُن لَهُ کُفُواً أحَدٌ، اَعصِمنی وَ طَهِّرنی وَاذهَب بِبَلیَّتی». «ای گشاینده اندوه‌ها و برطرف کننده غصه‌ها، ای بخشاینده در دنیا و آخرت و رحم کننده دراین دو جهان، اندوه مرا زایل ساز و غم‌هایم را برطرف کن ای خدای یکتای بی همتای بی‌نیاز که نه می‌زاید و نه زاییده شده و هیچ کس همتای او نیست. مرا نگهبان و پاکم گردان و گرفتاری ام را از من دور ساز. و سپس آیه الکرسی و معوّذتین (سوره ناس و فلق) را بخوان و دعاهای بسیار دیگری برای رفع غم وارد شده است چون دعای مشلول که باید به منابع و متون روایی چون بحارالانوار مراجعه نمود.

صدقه دادن

«صدقه» نیز می‌تواند در رفع حزن و غم مؤثر باشد. امام علی (ع) فرمود:«تَدارَکُوا الهُموم وَ الغُمُومَ بِالصَّدَقاتِ یَکشِفُ ا...ُ ضُرَّکُم».«رنج‌ها، غم‌ها و غصه‌های خود را با صدقات جبران کنید تا خداوند رنج‌هایتان را برطرف نماید».

توجه به ارزش پاداش تحمل

از مسائلی که می‌تواند در برابر مصایب و ناکامی‌ها میزان تحمل و صبر انسان را بالا ببرد، توجه به ارزش و ثواب صبر است. امام کاظم‌(ع) فرمود:«اَلمُصیبَهُ لِلصابِر واحِدَهٌ وَ لِلجازِعِ اِثنان». «مصیب صابر یکی است و مصیبت کسی که جزع و بی تابی می‌کند، دوتاست». و شاید علت دو تا بودن مصیبت؛ یکی مصیبت وارده او و دیگری مصیبت نابود شدن اجر اوست به جهت جزع و بی‌تابی وی، چنان که در بعضی از روایات آمده است: «فَاِنَّ المُصابَ مَن حَرُمَ الثَّواب». «مصیبت‌زده واقعی کسی است که از ثواب بی بهره بماند».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مدیریت با زیرساختهای فرهنگی و ارزشهای اسلامی

مقاله حاضر این انطباق را مدنظر قرار داده و مدلی که سازگار با بستر فرهنگی کشورمان باشد را طراحی نموده است.
No image

مسئولیت انسان در اسلام

واژه مسئولیت و ریشه های ان از سلسله واژه هایی است که به صورت مکرر در جای جای قرآن کریم مورد تصریح قرار کرفته است. خدای متعال از نقش ابزار هایی که برای بالا بردن سطح اگاهی انسان افریده شده اند همانند گوش و چشم و قلب.پرسش نموده که ایا همواره به دنبال کشف حقیقت بوده اند یا به صرف دریافت هرگونه مطلبی ولو به صورت مشکوک و مظنون- بدان اعتماد ورزیده و ان را ملاک و معیار برای جهت دهی رفتار قرار داده اند.
No image

مبانی وگستره اخلاق اجتماعی از منظر قرآن و عترت

اخلاق اجتماعی عبارت است از کلیه رفتارهای اختیاری فرد در مقابل دیگران. چه دیگران همسر، پدر و مادر و فرزندان و یا فامیل ها و اقربائ شخص و یا غیر خویشان باشند. چه این رفتار به عنوان رفتار خاص شخص باشد و یا رفتار گروهی فرد (مانند رفتارهای اعضای یک حزب و یا گروه خاص در مقابل اشخاص و یا گروه ها و یا افراد دیگر) ، در نتیجه چون انسان موجودى است اجتماعى ، تنها در سایه اجتماع مى تواند به اهداف والاى خود دست یابد، مشکلات خود را آسانتر مرتفع کند و به سعادت مطلوب سریع تر برسد. دراین مقاله به مهمترین مباحث: اصول اخلاق اجتماعی ، خانواده ، جامعه ، عدالت وظلم ، اصلاح و افساد وآداب معاشرت اسلامی پرداخته می شود.
Powered by TayaCMS