دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اختلال در گفتار و زبان

No image
اختلال در گفتار و زبان

كلمات كليدي : تكلم، اختلالات گفتاري، اختلال زبان، اشتباهات تلفظي، لكنت زبان، اختلالات ارتباطي، كودكان استثنايي، علوم تربيتي

نویسنده : سمانه محمدي قراسويي

در طول سال‌های تحصیلی و شاید در زندگی اجتماعی با افرادی مواجه هستیم که در صحبت کردن دچار مشکل بوده و یا در برقراری روابط اجتماعی دارای اضطراب هستند. این افراد ممکن است از هوش سرشاری برخوردار باشند اما این نقیصه ممکن است بر پیشرفت تحصیلی، رشد شخصیتی، رشد اجتماعی و ... آنان تاثیرگذار باشد. در بحث از اختلالات ارتباطی همواره دو اصطلاح یا مفهوم "تکلم" و "زبان" به جای هم و یا به معنی هم به‌کار برده می‌شوند. لازم است در اینجا این دو مفهوم را بازشناسی کنیم.

تکلم، ‌گفتار یا سخن، شکلی از زبان است که در آن با استفاده از نشانه‌های کلامی یا علایم قراردادی، مقاصد و عواطف فرد به دیگری منتقل می‌شود. تکلم شامل نمادین‌سازی[1]، فرآیندهای تنفسی، آواسازی، طنین و تولید صدا است. این علایم از طریق اندام‌های گفتاری در لب‌ها، زبان، نرم‌کام، سخت‌کام، دندان‌ها، حفره بینی، حلق، حنجره و تارهای صوتی انجام می‌شود. اما اصطلاح زبان معمولا به تمام اشکال و انواع ارتباطات انسانی اطلاق می‌گردد که در مورد بازگو نمودن افکار و احساسات از طرق مختلف مانند نوشتن، گفتن، خواندن، به‌کارگیری دستور و قواعد زبان، تغییرات قیافه، اداها، هنر و ... به‌کار می‌رود، لذا تکلم بخشی از زبان است.[2]

یکی از تعاریفی که سال‌ها قبل در زمینه اختلالات گفتاری ارائه شده مربوط به "چارلز وان راپیر" که می‌توان او را یکی از بهترین آسیب‌شناسان گفتار – زبان دانست، می‌باشد. او معتقد است گفتار را موقعی می‌توان غیرطبیعی تلقی کرد که با گفتار سایر افراد جامعه چنان متفاوت باشد که به‌خودی‌خود جلب توجه کرده و در فرایند ارتباط مزاحمت ایجاد نماید و یا باعث ناراحتی گوینده و شنونده شود. به این ترتیب، گفتار نارسا گفتاری است که غیرواضح و ‌نامفهوم باشد. اختلال‌های گفتاری از نظر شدت متفاوتند و می‌توان آن‌ها را از سرزبانی صحبت کردن خفیف تا تردید‌های گفتاری(مانند تولید صداهای گفتاری به صورت اشتباه، تولید صدای اضافه در هنگام صحبت کردن، مکث‌ها و لکنت‌های شدید) متفاوت دانست. همچنین انجمن تکلم – زبان – شنوایی آمریکا(ASHA)، اختلال زبان را چنین تعریف می‌کند: اختلال در زبان عبارتست از دریافت، فهم و بیان کلمات گفتاری یا نوشتاری به‌صورت غیرعادی یا نابهنجار. این اختلال ممکن است شامل یک یا چند نارسایی در زمینه‌های شناسایی واج‌ها[3]، تکواژه‌ها[4]، تشخیص معانی، ترکیب یا نحوشناسی و درک اجزای تشکیل‌دهنده نظام زبانی باشد.[5]

ذکر این نکته لازم است که در برخی از منابع، اختلالات ارتباطی به چهار طبقه: اشتباهات تلفظی، اختلال در صدا، لکنت زبان و اختلال زبان تقسیم‌بندی می‌شوند. اما در برخی دیگر از منابع به‌خصوص منابع جدیدتر[6]، اختلالات ارتباطی به دو گروه: اختلالات گفتاری(اشتباهات تلفظی، اختلالات صدا و لکنت) و اختلال زبان تقسیم می‌شوند. در این مقاله ما از منابع جدید تبعیت کرده و در دو گروه مجزا به بررسی اختلالات ارتباطی می‌پردازیم.

طبقه‌بندی اختلالات گفتاری

1. اشتباهات تلفظی و صداشناسی

هرگاه حرکات متقابل اندام‌های گفتاری چون زبان، لب‌ها، فک‌ها، دندان‌ها و کام در فردی از نظم و ترتیب عملکردی مناسبی برخوردار نباشد، وی را با اختلال تلفظی قلمداد می‌کنند.[7] تلفظ‌های اشتباه در صداهای گفتاری را می‌توان شایع‌ترین مشکل ارتباطی در بین دانش‌آموزان مدارس عمومی دانست. چند شکل عمده از این اختلال به شرح زیر است:

حذف‌ها: در خطاهای حذف، تنها بخش‌هایی از کلمه به تلفظ درمی‌آیند. مثلا حرف "ت" مدام حذف می‌شود. "رفم همینه را ببینم" به جای "رفتم تهمینه را ببینم".

جایگزینی: معمولا در این خطا، صداها به هم تبدیل می‌شود که اغلب پدیده نوک‌زبانی خوانده می‌شود. "قسنگ" به جای "قشنگ" یا "گرمز" به جای "قرمز".

اضافات: اصوات ممکن است با کلمه‌ای اضافه شده یا به آن الحاق گردد. "او دو دوست من است" به جای "او دوست من است".[8]

2. اختلال در صدا

صدا، محصول صوت ایجادشده در حنجره و انتقال و تغییر انتخابی آن صدا از طریق ارتعاش و بلندی است. تولید صدا به وسیله عبور از بین تارهای صوتی در حنجره و سپس حرکت آن از طریق گلو، حفره‌های بینی و دهان انجام می‌شود. موقعی که درباره صدا صحبت می‌کنیم معمولا باید به سه ویژگی کیفیت، زیر و بمی و بلندی توجه کنیم و این ویژگی‌ها را در رابطه با آنچه از سن، جنسیت و فرهنگ فرد انتظار داریم مورد ارزیابی قرار دهیم.

اختلال کیفی صدا: صحبت زیرلبی، گرفتگی صدا، بلندی آن و تیزی، مسائل مربوط به کیفیت صداست. برخی گروه از کودکان عقب‌مانده ذهنی دارای گرفتگی صدا هستند. تودماغی صحبت کردن نیز نوعی اختلال صدا محسوب می‌شود. تودماغی صحبت کردن(خیشومی) صفت بارز کودکان مبتلا به شکاف کام، فلج کام و بدکاری حرکتی می‌باشد.

زیر و بمی: نشان می‌دهد فردی که مشغول صحبت است، زن است یا مرد. صداهای دارای زیر و بمی بالا و زیر و بمی متغیر در میان کودکانی که با نقایص شنوایی شدید و یا فلج مغزی مواجهند، امری شایع است. برخی از پسران نوجوان که دوران بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند همچنان از صدای دارای زیر و بمی بالا استفاده می‌کنند و به علت رشد حنجره، صدای دارای زیر و بمی پایین در این نوجوانان به وجود نمی‌آید.

بلندی صدا: صحبت کردن با صدای بلند می‌تواند به علت نقص شنوایی باشد و گاهی به علت عدم اعتماد به نفس شخص می‌باشد و گاهی به نوع شخصیت فرد بستگی دارد. بی‌صدایی[9] یا فقدان کامل صدا، اختلالی است که هم به بلندی و هم به تولید صدا بستگی دارد.[10]

3. لکنت و مکث

روان صحبت کردن یعنی سیالی و جریان گفتار. شایع‌ترین اختلال در روانی گفتار، لکنت زبان است. تاکنون سه نوع لکنت یا گرفتگی زبان به شرح زیر شناسایی شده است.

· کلونیک: عبارتست از تکرار تشنج‌آمیز یک واج یا هجا قبل از اینکه کلمه یا جمله ادا شود یا ادامه یابد. مثلا آآآ آب بده.

· تونیک: عبارتست از حالتی که در آن عضلات گویایی به مدت چند ثانیه تا یک دقیقه از حرکت باز می‌ماند و این توقف مانع تکلم می‌شود یا به اصطلاح، زبان بند می‌آید و هنگامی که انقباض رفع می‌گردد، کلام با سرعت و با شتاب به حالت انفجاری ادا می‌شود.

· مکررگویی یا تکرار صرف: در این نوع، فرد برای شروع سخن گفتن یک واج را ادا می‌کند که هیچ ربطی با مفهوم مورد نظر ندارد. مثلا بـ بـ بـ حسین آمد.[11]

اندروز و همکارانش، ویژگی‌های مشترک و متعددی را در میان مبتلایان به لکنت زبان پیدا کرده‌اند که به آنها اشاره می‌کنیم:

· اکثریت وسیعی از اختلال‌های لکنتی در کودکان بین سن شروع حرف زدن اولیه در کودکی و همچنین دوره نوجوانی آغاز می‌شود. بیشترین میزان ابتلا بین سنین 2 و 5 سالگی رخ می‌دهد. البته این مساله طبیعی است و با رشد کودک از بین می‌رود. به این نوع، لکنت زبان فیزیولوژیک نیز گفته می‌شود.

· کودکان لکنتی به عنوان یک گروه از نظر تحصیلی در حدود شش ماه عقب‌تر از همسالان خود می‌باشند.

· شایع‌ترین مشکلات همراه با این ناراحتی عبارتند از اختلال در تولید کلمات و اختلال‌های زبانی.

لکنت زبان، اختلالی گیج‌کننده است. اولا، هر کوشش اضافی برای صحبت کردن بهتر و یا روان‌تر حرف زدن را بدتر و سخت‌تر می‌سازد. ثانیا بسته به نوع فعالیت تکلمی، لکنت زبان می‌تواند رخ بدهد یا رخ ندهد. مثلا تعداد کمی از مردم هنگام صحبت کردن در حال نجوا و درگوشی، دچار لکنت می‌شوند و اکثر افراد لکنتی قادرند با روانی آواز بخوانند. ثالثا بین ترس و اضطراب از یک طرف و لکنت زبان از طرف دیگر ارتباط وجود دارد. چنین بیان می‌شود که ترس و اضطراب درباره لکنت زبان آن را بدتر می‌کند و در عوض بدتر شدن لکنت، ترس و اضطراب بیشتری را باعث می‌شود.[12]

4. اختلال زبان

یکی از بحث‌انگیزترین گروه اختلالات، اختلالات زبانی است که مشترکات زیادی با اختلالات گویایی دارد. در واقع کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در رابطه با اختلال‌های زبانی، یکی از بزرگترین گروه‌های کودکان استثنایی را تشکیل می‌دهند. اگر رشد زبانی یک کودک مبتلا به اختلال یادگیری نسبتا طبیعی به نظر می‌رسد، ماهیت و میزان اختلال زبانی تا زمانی که وارد مدرسه نشده است ممکن است ناشناخته باقی بماند.

زبان، زمانی مختل می‌شود که از نظر شکل، ساختار، محتوا، معنا و استعمال اجتماعی با آنچه از نظر سنتی و فرهنگی انتظار می‌رود، تفاوت داشته باشد. به‌طور کلی، می‌توانیم بگوییم که کودکان در هر زمان که توانایی‌های زبانی‌شان پایین‌تر از سطح فهمی و سطح عملکردی که از آنها انتظار می‌رود باشد، دچار اختلال زبان می‌باشند.[13]

مقاله

نویسنده سمانه محمدي قراسويي

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مديريت موفق زمان

هر انساني در طول روز فقط 24ساعت يا 1440دقيقه يا86400ثانيه فرصت دارد تا به كار هاي خود برسد چطور مي شود يك فرد در اين مدت يك كشور را اداه كند ووقت هم اضافه مي اورد در حالي كه برخي ديگر در همين زمان قادر به ساده ترين كارها هم نيستن... مديريت زمان وقت گير است ايا بهتر نيست به جاي خواندن كتاب و شركت در دوره هاي مديريت زمان وقتمان را صرف كارهاي ديگر كنيم؟جواب اين سوال در قصه ي مرد هيزم شكن است مردي مسئول قطع 500درخت بود اما اره اي كند داشت مردم به او گفتند تو بايد اره ات را تيز كني هيزم شكن پاسخ داد=ان قدر كار دارم كه وقت براي تيز كردن اره ندارم
No image

مديريت زمان

زمان با ارزش ترين منبعي است كه در اختيار داريم . در بعضي از زبانها وقت وزمان متداول ترين كلماتي است كه به كار مي روند. وقت بسيار با ارزش تر از پول است ما مي توانيم زندگي خودرا به مدت زماني كه در دنيا به ما اختصاص داده شده است توصيف كنيم.
No image

نقشه های ذهنی مدیران

مدیریت زمان- تهیه کننده: امین قبادی- مدیریت زمان زمانی شخصی گفته است :اگر اول ندانید به کجا می روید؛ سزاوارید که در آخر از نا کجا آباد سر در بیاورید.اهداف، انرژی های ما را متمرکز و یکی میکند.افراد از کوه ها صعود می کنند چرا که میخواهند در آنجا باشند.آنها چالشهایشان را با غلبه کردن به نمایش می گذارند. بنابراین، اهداف بر انگیزنده هستند.
No image

21 روش عالی جهت انجام بیشترین کار در کمترین زمان

شما هیچوقت برای انجام تمام کارهایی که باید انجام بدهید فرصت کافی ندارید . شما به معنای واقعی کلمه در انبوه کارها ، مسئولیتهای فردی، پروژه ها، روزنامه ها ، مجله های زیادی که باید بخوانید وکتابهایی که روی هم انبار شده اند تایک روز به سراغ آنها بروید غرق شده اید. اماواقعیت اینست که هیچوقت نمی توانید عقب افتادگی خود راجبران کنید واز کارهایتان جلوبیفتید...

پر بازدیدترین ها

No image

21 روش عالی جهت انجام بیشترین کار در کمترین زمان

شما هیچوقت برای انجام تمام کارهایی که باید انجام بدهید فرصت کافی ندارید . شما به معنای واقعی کلمه در انبوه کارها ، مسئولیتهای فردی، پروژه ها، روزنامه ها ، مجله های زیادی که باید بخوانید وکتابهایی که روی هم انبار شده اند تایک روز به سراغ آنها بروید غرق شده اید. اماواقعیت اینست که هیچوقت نمی توانید عقب افتادگی خود راجبران کنید واز کارهایتان جلوبیفتید...
No image

دركى نوين از ساعت بدن انسان

بدن انسان ها و ساير پستانداران با اندازه گيرى مداوم غلظت پروتئينى به نام PER در بدن درمى يابد كه در چه زمانى قرار دارد. شركت هاى دارويى در حال حاضر بر روى شيوه هايى كار مى كنند كه با تغيير ميزان PER در بدن اختلالات ناشى از بد كار كردن ساعت بدن يا اختلال «ريتم شبانه روزى» را درمان كند...
No image

روانشناسی مدیریت زمان

نقطه آغاز برتری در مدیریت زمان – میل و اراده است .تقریباهمه مردم احساس میکنند مهارت هایشان در زمینه مدیریت زمان می تواند بهتر از دیگران باشد...
No image

مديريت موفق زمان

هر انساني در طول روز فقط 24ساعت يا 1440دقيقه يا86400ثانيه فرصت دارد تا به كار هاي خود برسد چطور مي شود يك فرد در اين مدت يك كشور را اداه كند ووقت هم اضافه مي اورد در حالي كه برخي ديگر در همين زمان قادر به ساده ترين كارها هم نيستن... مديريت زمان وقت گير است ايا بهتر نيست به جاي خواندن كتاب و شركت در دوره هاي مديريت زمان وقتمان را صرف كارهاي ديگر كنيم؟جواب اين سوال در قصه ي مرد هيزم شكن است مردي مسئول قطع 500درخت بود اما اره اي كند داشت مردم به او گفتند تو بايد اره ات را تيز كني هيزم شكن پاسخ داد=ان قدر كار دارم كه وقت براي تيز كردن اره ندارم
No image

مشکلات شغلی زنان در پست های مدیریتی

این نوشتار به صورت توصیفی سعی بر شناسایی عوامل موثر برایجاد سقف شیشه ای در سازمان را وارد که در این امتداد، تسلط دیر ینه مردان بر ساختارهای اداری را به مثابه مهم ترین عامل در ایجاد سقف شیشه ای مدنظر قرار داده است.
Powered by TayaCMS