دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

مسجد، نخستین پایگاه آموزش در اسلام

آموزش دانش از روزگار پیامبر(ص) تا به امروز، یکی از وجوه برجسته
مسجد، نخستین پایگاه آموزش در اسلام
مسجد، نخستین پایگاه آموزش در اسلام
نویسنده: امیر نعمتی لیمائی

آموزش دانش از روزگار پیامبر(ص) تا به امروز، یکی از وجوه برجسته

کارکردهای چندگانه و متفاوت مساجد است. بررسی و واکاوی دقیق اسناد و منابع دینی و تاریخی به روشنی نشانگر این مهم است که امر آموزش در اسلام، کاری ارزنده و شایان ستایش به شمار می‌آمده و از همان نخستین روزهای حیات این آیین آسمانی بر بسیاری دیگر از امور مقدم شمرده می‌شده است. در قرآن کریم، که بلاشک آن را باید خدشه ناپذیرترین سند اسلامی دانست، آیات فراوانی وجود دارد که بر اهمیت تعلیم و تربیت تاکید داشته و حتی آن را از جمله وظایف پیامبران معرفی کرده است. بسیاری از آیات شریفه قرآن بر بلندی پایگاه دانش و برتری مقام دانشمندان و بزرگداشت مرتبه خرد و معرفت و پستی نادانی و نابخردان دلالت می‌نماید و چه بسیارند آیه هایی که نادانی را با نابینایی و کوری یکسان پنداشته و آن را با گمراهی و تاریکی محض همسان دانسته‌اند.

پیامبر اکرم(ص) که بر آن باور بودند مرکب قلم دانشمندان برتر از خون شهیدان است نیز به کرات اهمیت دانش را گوشزد کرده و مردمان را به آموزش و آموزاندن علم تشویق و ترغیب کرده اند. به عنوان شاهدی بر این مدعا، می‌توان به فرمان رسول بزرگوار اسلام(ص) درباره مشرکان اسیر شده در پی پیروزی مسلمانان در جنگ بدر اشاره کرد: هر اسیری که بتواند به 10 مسلمان سواد بیاموزد آزاد خواهد شد.

در دوران پس از رحلت پیامبر(ص) و با آغاز عهد فتوحات اسلامی و دگرگونی چشمگیری که پیامد آن در تمامی سطوح اجتماعی در سرزمین‌های مفتوحه صورت پذیرفت، مساجد در تمامی قلمرو خلافت اسلامی سربرآوردند و کارکرد آموزشی آن نیز چونان دیگر کارکرد‌ها اهمیت و توسعه افزون یافت. آموزش در مساجد در وهله نخست بر محور قرائت و فهم قرآن و نیز تعلیم انجام فرایض دینی استوار بود. اما فهم قرآن احتیاج به آشنایی با زبان و ادبیات عرب نیز داشت، چه برای متکلمان به آن زبان و چه برای غیر اینان. براساس این نیاز، سوادآموزی و سپس آموزش صرف و نحو عربی به تدریج در مساجد آغاز شد و گسترش یافت. رویارویی جوامع اسلامی با مسائل جدید، علمای اسلامی را ناگزیر از استنباط‌های فقهی تازه از آیات قرآن و احادیث نمود و به این ترتیب آموزش فقه و حدیث نیز در زمره مفاد آموزشی مساجد قرار گرفت. تنوع تفاسیر و اختلاف برداشت‌های فقهی و همچنین نیاز به تشخیص احادیث درست از احادیث مجعول موجب شد تا آموزش دانش‌هایی چون تفسیر، کلام، رجال و... نیز در زمره سرفصل‌های دروس مساجد درآید. ورود مفاهیم علمی نوین از سرزمین‌هایی چون یونان، هند، مصر و ایران و تشکیکاتی که پیروان آیین‌های مختلف و همچنین مادی گرایان، دهریون، زنادقه و دیگران بر اسلام روا می‌داشتند هم باعث شد در اندک زمانی ضرورت تعلیم و تدریس علوم مختلف چون فلسفه در مساجد احساس گردد. به این ترتیب امر آموزش در مساجد چنان گسترش یافت که در بسیاری از مساجد علاوه بر علوم دینی، دانش‌هایی چون فلسفه، ریاضیات، نجوم، جغرافیا، تاریخ و... نیز تدریس می‌شد.

برابر با تاریخ، آموزش در مساجد به 2 شیوه منبری و حلقه‌ای انجام می‌پذیرفت. در آموزش به روش منبری که امروزه نیز کاربرد بسیار دارد، واعظ بر منبر رفته و شروع به سخنرانی می‌نمود. معمولا در آموزش منبری، یاددهی به عامه مردم مورد نظر بود، به همین سبب بیشتر به احکام دینی و داستان‌هایی از تاریخ اسلام و مشابه اینان پرداخته می‌شد. البته مردم به طرح پرسش از واعظ نیز می‌پرداختند و پاسخ‌های متناسب هم دریافت می‌داشتند. ابن بطوطه، جهانگرد مسلمان و پرآوازه سده هشتم هجری، در این باره در سفرنامه خویش چنین نوشته است: «رسم ایرانی‌ها این بود که سوالات خود را در رقعه‌ها می‌نویسند و به سوی واعظ می‌اندازند و او یکایک پرسش‌ها را پاسخ می‌دهد. شیخ رقعه‌ها را در دست جمع می‌کرد تا در پایان سخن یکایک آنها را برمی گشود و جواب‌های بسیار بجا و مناسب می‌داد.»

در تدریس به روش حلقه‌ای که با ایجاد مدارس در سده‌های نخستین اسلامی از رونق آن کاسته شد و لیکن هرگز زوال نیافت، برای تعلیم علوم نقلی و عقلی، فرقه‌های مختلف در مسجد جمع می‌شدند و به دور استاد دایره وار می‌نشستند که این مجامع اصطلاحا حلقه نامیده می‌شد. گاه در یک مسجد چند حلقه بر گرد استاد تشکیل می‌شد و هر حلقه منسوب به استادی بود که آن را ایجاد می‌کرد. اهمیت حلقه‌ها به کثرت یا قلت مراجعه مردم به مسجدها بستگی داشت، چنان که در مساجد درجه دوم به طور معمول بیش از یک حلقه تشکیل نمی شد، در صورتی که در برخی مساجد تعداد حلقه‌ها به 30 و40 نیز می‌رسید و هریک اختصاص به موضوعی معین مانند تفسیر، حدیث، ادب و امثال آنها داشت.

آنچه هویدا می‌نماید، استادان و عالمان در مساجد املای دروس می‌کردند. املا اصطلاحا به درسی گفته می‌شد که استادان در حلقه مختص خود بیان می‌کردند، به نحوی که شاگردان از آن یادداشت برمی داشتند و البته یادداشت بردارنده را مستملی می‌نامیدند. از طریق املا معمولا کتاب‌هایی به دست می‌آمد که آن را امالی می‌خواندند.

از مجموع آنچه گفته آمد، می‌توان دریافت که امر آموزش در مساجد در اندک زمانی پس از برآمدن رونق افزون و رواج گسترده یافت. با این وجود، بایسته و شایسته است یاد شود حضور تعداد زیاد طالبان علم در مساجد و درگیری‌های مداوم میان طرفداران فرقه‌های پرشمار مذهبی که در حلقه‌های مختلف در مساجد تشکیل کلاس درس می‌دادند، سبب شد که امور عبادی به دلیل سر و صدا و درگیری‌های کلامی تا اندازه‌ای کم اهمیت جلوه گر شوند. این امر مخالفت علما و مجتهدان را تا اندازه‌ای برانگیخت.

از دیگر سوی ورود کودکان خردسال به مساجد برای فراگرفتن مراتب ابتدایی علوم، که توانا به اجرای احکام طهارت و پاکیزگی نبودند، زمینه‌های مخالفت فقها و متشرعان را با ورود آنان به مساجد و حضور به مدت طولانی، بیش از پیش فراهم نمود. از دیگر سوی، چنان که پیشتر نیز بیان شد، در برخی مساجد شماری از دانشمندان به تدریس علوم طبیعی، فلسفه، ستاره شناسی، پزشکی و... می‌پرداختند که آن نیز مخالفت‌های برخی فقها و مجتهدان را شدت بخشید و البته تدریس در مساجد، برآمدن مدرسان حرفه‌ای، که عملا به جز تدریس کار دیگری برای گذراندن روزگار نداشتند را باعث شد. این نیز طبق نظر بسیاری از علما که گرفتن دستمزد را در مساجد خالی از اشکال نمی‌دانستند، از نظر شرعی و قوانین فقهی مورد ایراد بود. از مجموع دلایل فوق نتیجه آن شد که مکان‌هایی دیگر برای آموزش دانش پدید آید و آموزش از مساجد به آنها انتقال یابد. این سازه‌های نوین آموزشی عنوان «مدرسه» یافتند.

مقاله

نویسنده امیر نعمتی لیمائی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS