دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روسفیدی و روسیاهی در قیامت

خداوند متعال می فرماید: «برخی در قیامت روسفید و عدّه ای دیگر روسیاه و سیاه رو هستند» (آل عمران/ 106)
روسفیدی و روسیاهی در قیامت
روسفیدی و روسیاهی در قیامت

قال الله تبارک و تعالی:

«یَومَ تَبیَضّ وُجوهٌ وَتَسوَدّ وُجوهٌ»

(آل عمران/ 106)

خداوند متعال می‌فرماید:

«برخی در قیامت روسفید و عدّه‌ای دیگر روسیاه و سیاه رو هستند»

توضیح:

«روسفیدی و روسیاهی در قیامت»

همان گونه که توحید، بهشت و جهنم در چند بخش در قرآن کریم ارائه شده، اخلاق نیز چنین است. عبادات در سفید رو کردن و روسفید شدن انسان سهم مؤثری دارند.

در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که:

«وقتی حضرت آدم (ع) به سراغ درخت ممنوع رفت و چیزی را خورد که نباید بخورد، در اثر آن لکّه سیاهی در صورتش پیدا شد، اما پس از چندین نماز، این لکّه سیاه به تدریج زائل شد»[1]

ائمه (علیهم السلام) با این تشبیه معقول به محسوس به ما آموختند که خطیئه و گناه، مایۀ ‌سیه رویی در قیامت است و نماز سهم مؤثری در تبدیل روسیاهی به روسفیدی دارد.

مهمترین عضو ظاهری انسان صورت اوست، به همین جهت انسان هنگامی که شرمنده می‌شود، صورتش عرق می‌کند و سرخ می‌شود؛ نه دست و پای او، ارتباط ویژه‌ای بین صورت و جان آدمی وجود دارد. حیا نیز در چشم ظهور خاصی دارد. در اسلام دستور داده شده است که حتی صورت حیوان را نزنید؛ در قیامت ممکن است همۀ بدن انسان تبه کار سیاه باشد، ولی قرآن فقط از سیاهی صورت او خبر می دهد. قرآن نمی ‌فرماید: عدّه‌ای در قیامت، سیاه پوست محشور می‌شوند، بلکه می‌فرماید: سیاه روی محشور می‌شوند. به این ترتیب می‌بینیم ذات اقدس اله، مسائل اخلاقی را به این برمی‌گرداند که باطن اخلاق بد، جهنم است و حقیقت اخلاق خوب، بهشت است.

    منبع: جوادی آملی (آیت الله)، عبدالله، مبادی اخلاق در قرآن، ص 173-172.
    [1] . علل الشرائع، جلد 2، صفحه 34، حدیث 2.

قرآن

شماره آیه 106
نام سوره آل عمران

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
چهار اصل برتر در زندگی

چهار اصل برتر در زندگی

از نظر قرآن مهم ترين اصولي که انسان در فلسفه و سبک زندگي خود در دنيا بايد به آن توجه داشته و اهتمام ورزد، چهارچيز است که عبارتند از :
بررسی راهكار رسيدن به آسايش و آرامش در زندگی

بررسی راهكار رسيدن به آسايش و آرامش در زندگی

انسان در زندگي اجتماعي در شرايط و موقعيت هايي قرار مي گيرد که بايد خود را تعريف و بازتعريف کند، زيرا بدون تعريف خود نسبت به موقعيت نمي تواند کنش و واکنش درستي بروز دهد.
No image

دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام

متن سخنرانی دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی در این بخش قرار دارد.
No image

کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع)

در این بخش متن سخنرانی با عنوان کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع) در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی آورده شده است.

پر بازدیدترین ها

مجالست با بدان در فضای مجازی

مجالست با بدان در فضای مجازی

فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
No image

دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام

متن سخنرانی دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی در این بخش قرار دارد.
چهار اصل برتر در زندگی

چهار اصل برتر در زندگی

از نظر قرآن مهم ترين اصولي که انسان در فلسفه و سبک زندگي خود در دنيا بايد به آن توجه داشته و اهتمام ورزد، چهارچيز است که عبارتند از :
بررسی راهكار رسيدن به آسايش و آرامش در زندگی

بررسی راهكار رسيدن به آسايش و آرامش در زندگی

انسان در زندگي اجتماعي در شرايط و موقعيت هايي قرار مي گيرد که بايد خود را تعريف و بازتعريف کند، زيرا بدون تعريف خود نسبت به موقعيت نمي تواند کنش و واکنش درستي بروز دهد.
No image

کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع)

در این بخش متن سخنرانی با عنوان کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع) در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی آورده شده است.
Powered by TayaCMS