مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
نقـش تربیتـی خانـواده
25 اردیبهشت 1387, 0:0
نقـش تربیتـی خانـواده
به مناسبت روز جهانی خانواده
خانواده به عنوان رکن اساسی تربیت، نقش بسیار مهمی در کمک به رشد و تربیت کودکان ایفا میکند، این امر به ویژه در اولین سالهای زندگی که تجربههای اولیه کودک در حال شکل گرفتن است، از اهمیت شایان توجهی برخوردار است. غالب رفتارهای انسان بر اساس یادگیری است و اولین و مهمترین پایگاه یادگیری کانون خانواده است. بسیاری از مهارتها در نخستین سالهای زندگی فراگرفته میشوند. در اصل خانه و خانواده پایههای اجتماعی شدن و ساختار شخصیت کودک را بنیان میگذارند. ایفای نقش پدر و مادر به عنوان عامل پرورشی در چارچوب خانواده شرط استقرار شخصیت سالم کودک خواهد بود.
از خانه و خانواده است که میتوان پیرامون محور روانی کودکان نخستین نصفالنهارهای شخصیت را ترسیم کرد، چرا که ساختن انسان در دوران کودکی بسیار آسانتر از زمان بزرگسالی است. طبع لطیف و زمینه مساعدی که کودک در محیط خانواده دارد، بهترین شرایطی است که میتوان شایستهترین بذرهای تربیتی را پرورش داد. حضرت علی(ع) میفرماید: «صفحه دل کودک همچون زمین مستعدی است که هیچ گیاهی در آن نروییده و آماده هر نوع بذرافشانی است». امام محمد غزالی نیز در کیمیای سعادت چنین آورده است: «بدان که کودک امانتی است در دست مادر و پدر و آن دل پاک وی چون گوهری است نفیس و نقشپذیر است چون موم و از همه نقشها خالی است. چون زمینی پاک است که هر تخم در وی بروید، اگر تخم خیرافکنی به سعادت دین و دنیا برسد و مادر و پدر و استاد در آن ثواب شریک باشند و اگر برخلاف این باشد، بدبخت شود و ایشان در هرچه بر وی رود شریک باشند.»
خانواده به عنوان یک محیط طبیعی که تربیت کودک را برعهده دارد، رشد جسمانی، عاطفی و اجتماعی کودک را تحت تأثیر قرار میدهد. خانواده باید کانون محبت، توجه ، احترام و در عین حال مرکز اعمال نظم و انضباط باشد تا کودک بر اثر محبت شورانگیزی که از پدر و مادر میبیند، آنها را الگو قرار داده و خود را با آنها منطبق سازد.
کودک متأثر از تمام انگیزههای خانوادگی است و رفتار او از این محیط تأثیر میپذیرد. والدین به عنوان الگوهای اصلی زندگی کودک، احساسات، علایق، ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی و حتی منطق قضاوتی و ارزشی خود را به او منتقل میکنند و کودک با علاقه و وجد تمام این معیارها را درونی میکند و شخصیت در حال تکوین خود را با آن وفق میدهد. ارتباط میان کودک و والدین نیرومندترین و قویترین نوع ارتباط است. بنابراین وقتی محیط سالم و سرشار از عاطفه و محبت باشد، وجدان کودک رشد مطلوب خود را آغاز میکند و احساس امنیت در او شکل میگیرد.
وجود آرامش و اطمینان خاطر در خانواده و حسن معاشرت والدین با فرزندان و با یکدیگر ضمن آنکه زمینه اجتماعی شدن را در کودک آماده میکند، بزرگترین درس تربیتی را نیز که همان شیوه برخورد و ارتباط صحیح اجتماعی است، به کودکان میآموزد.
خانواده در رشد اخلاقی کودک نیز سهم مهمی دارد. رفتار والدین اولین الگوی اخلاقی برای کودکان محسوب میشود، آموزش عملی دستورات اخلاقی پسندیده به کودک و بازداشتن مناسب او از ارتکاب کارهای زشت و ناپسند در رشد اخلاقی کودک حائز اهمیت فراوان است. اخلاقی بودن والدین و روابط بهنجار آنان با یکدیگر و با کودک عامل مهم تکوین شخصیت اوست. نوع رابطهای که کودک در محیط خانواده با والدین برقرار میکند،اساس و پایه روابط بعدی او با دوستان، همکاران و خانوادهای که بعدها تشکیل خواهد داد، قرار میگیرد. در ضمن این روابط است که کودک به هویت و ارزش خود پی میبرد و توانایی برقراری ارتباط با دیگران را کسب میکند.
با توجه به این مسائل است که میتوان ادعا کرد، خانواده خمیرمایه شخصیت انسان را شکل میدهد و نگرشها، رغبتها و رفتارهای خوشایند و ناخوشایند نسبت به پدیدههای مختلف از خانه سرچشمه میگیرد و تربیت صحیح اولین و اساسیترین پایه سعادت فردی و اجتماعی کودک است.
روانشناسی مشهور به نام گزل معتقد است که کودک در 5 سالگی نسخه کوچک جوانی است که در آینده خواهد شد. البته او نمیخواهد منکر تربیت در دوره نوجوانی و جوانی شود بلکه میخواهد بر نقش و اهمیت حیاتی تربیت در خانواده و در خردسالی تأکید کند. به نظر وی بسیاری از رفتارهایی که در نوجوانان و جوانان مشاهده میکنیم، متأثر از تجارب تربیتی کودک قبل از ورود به مدرسه است.
بنابراین باید به خانواده به عنوان اولین مدرسه کودک اهمیت فوقالعاده داد و محیطی فراهم آورد تا خانواده با دقت، صبر، آگاهی و عشق در تربیت کودکان بکوشد. در غیر اینصورت عوارض غیرقابل جبرانی در شخصیت کودکان به وجود خواهد آمد و علاوه بر شخص، جامعه نیز متضرر خواهد شد.
خانوادهها نباید با سادهاندیشی وظیفه تربیت کودکان را به عهده سازمانهای تربیتی محول کنند. مسئولیت خود را تنها در مهیا کردن امکانات مادی بدانند، زیرا مراکز تربیتی علیرغم نقش مهمی که برعهده دارند، هرگز قادر نیستند به جای والدین و محیط خانواده این نقش را ایفا کنند. بهعلاوه وقتی کودک وارد مدرسه شد، دیگر بسیاری از خصوصیات روانی و شخصیتی او شکل گرفته و هسته اصلی شخصیت او ساخته شده است و مدرسه تنها به عنوان تقویتکننده یا تثبیتکننده الگوهای شخصیتی او میتواند عمل کند.
بعد از ورود کودک به مدرسه باید بین خانه و مدرسه نیز در زمینه مسائل آموزشی و تربیتی هماهنگی و همکاری لازم وجود داشته باشد. مسئولان مدرسه باید خانوادهها را در روند تربیتپذیری دانشآموزان سهیم سازند و آنان را نسبت به آتیه فرزندانشان ترغیب کنند، همچنین والدین را به عنوان نیروهای مثبت و جزء جدائیناپذیر برنامههای مدرسه قبول داشته باشند و آنها را به عنوان عضو تیم آموزشی پذیرا باشند، چرا که آنها میتوانند تکمیلکننده خدمات آموزش و حامی دستاندرکاران مدرسه در مسائل تربیتی به حساب آیند.
از آنجا که بخش وسیعی از وقت دانشآموز در خانه و بخش دیگری در مدرسه میگذرد، هماهنگی بین این دو نهاد رسمی و غیررسمی میتواند موجب تسهیل رفتارهای تربیتی باشد. بدون همگامی خانواده با مدرسه نمیتوان به یک رفتار فرهنگی معتدل بین دانشآموزان امید داشت. نبود همکاری و هماهنگی و وجود تعارضات بین روابط پدر و مادر و اولیاء مدرسه عواقب وخیمی را به همراه خواهد داشت. فلسفه و هدف تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدارس نیز ایجاد هماهنگی و همفکری بین خانواده و مدرسه بوده است و یکی از اصول آن ایجاد تغییرات لازم برای ایفای نقش پرورش صحیح است.
بینش غلط والدین و اولیاء مدرسه در مورد ارتباطات خانه و مدرسه موجب از هم گسستگی روابط خانه و مدرسه میشود، بهگونهای که والدین از تمام توان فکری خود در راستای بهبود مسائل آموزشی و تربیتی مدرسه بهره نمیگیرند و بیتوجهی آنان به مسائل تربیتی دانشآموزان و ناهمگونی ارتباط خانه و مدرسه خودبخود بر دوگانگی رفتاری دانشآموزان دامن میزند. لازمه حفظ تعادل شخصیت و تعادل روانی فرد، هماهنگی بین الگوهای ارائه شده مدرسه و خانه است، بنابراین همگامی خانواده با مجموعه آموزش و پرورش است که میتواند سازندگی فرد، سازندگی جامعه و در نهایت پیشرفت جامعه را به همراه داشته باشد.
سازندگی، سلامت و پویایی جامعه آینده مبتنی بر نگرشها، ادراکها و توانمندیهایی است که کودکان امروز در خانه و مدرسه کسب میکنند؛ بنابراین تلاش خانوادهها و مسئولان مدرسه و مراکز تربیتی میتواند با هماهنگی و همفکری، هم ساختن فرد و هم ساختن اجتماع آینده را تضمین کند. اگرچه باز هم یادآور میشویم که در این رابطه مهمترین نقش را خانواده ایفا میکند. بیشترین فرصت و زمان لازم برای رشد کودک در اختیار خانواده اوست بنابراین محیط خانواده در تعلیم و تربیت فرد مهمترین نقش را برعهده دارد.
امید است جامعه ما هم برای تحکیم نهاد خانواده کوشش بسیار مبذول داشته و خانوادهها نیز تمام تلاش خود را در جهت تربیت درست کودکان که در اصل سرمایه فردای مملکت هستند، مصروف دارند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکنند.
اسماعیل برقی
فوق لیسانس علوم تربیتی
منبع : روزنامه اطلاعات
نقـش تربیتـی خانـواده
مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.
نظر شیخ محمد حرز الدین درباره آیت الله محمد هادی تهرانی
14 آذر 1404, 18:27
التّبیان فى تفسیرالقرآن (در ده جلد)
14 آذر 1404, 18:27
جواب المسائل المدنیات
14 آذر 1404, 18:27
آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛ تهدید کار انسانهای بی منطق است
14 آذر 1404, 18:27
قرآن و عترت
14 آذر 1404, 18:27
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
نقـش تربیتـی خانـواده
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
خانواده
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
مجالست با بدان در فضای مجازی
فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
15 فروردین 1397, 23:0
چهار اصل برتر در زندگی
از نظر قرآن مهم ترين اصولي که انسان در فلسفه و سبک زندگي خود در دنيا بايد به آن توجه داشته و اهتمام ورزد، چهارچيز است که عبارتند از :
9 فروردین 1397, 6:48
بررسی راهكار رسيدن به آسايش و آرامش در زندگی
انسان در زندگي اجتماعي در شرايط و موقعيت هايي قرار مي گيرد که بايد خود را تعريف و بازتعريف کند، زيرا بدون تعريف خود نسبت به موقعيت نمي تواند کنش و واکنش درستي بروز دهد.
7 فروردین 1397, 2:31
دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام
متن سخنرانی دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی در این بخش قرار دارد.
3 فروردین 1394, 3:46
کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع)
در این بخش متن سخنرانی با عنوان کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع) در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی آورده شده است.
3 فروردین 1394, 3:46
پر بازدیدترین ها
بررسی راهكار رسيدن به آسايش و آرامش در زندگی
انسان در زندگي اجتماعي در شرايط و موقعيت هايي قرار مي گيرد که بايد خود را تعريف و بازتعريف کند، زيرا بدون تعريف خود نسبت به موقعيت نمي تواند کنش و واکنش درستي بروز دهد.
7 فروردین 1397, 2:31
چهار اصل برتر در زندگی
از نظر قرآن مهم ترين اصولي که انسان در فلسفه و سبک زندگي خود در دنيا بايد به آن توجه داشته و اهتمام ورزد، چهارچيز است که عبارتند از :
9 فروردین 1397, 6:48
کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع)
در این بخش متن سخنرانی با عنوان کلیات سبک زندگی در نصایح نورانی امیرالمؤمنین(ع) در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی آورده شده است.
3 فروردین 1394, 3:46
مجالست با بدان در فضای مجازی
فضاي مجازي هرچند که به نظر مي رسد که مجاز باشد و حقيقت نيست، ولي اگر دقت شود معلوم مي شود که حقيقت است نه مجاز؛ زيرا فضايي که امروز از آن به مجازي ياد مي شود، جلوه اي از دنياي حقيقي و واقعي است.
15 فروردین 1397, 23:0
دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام
متن سخنرانی دستورات بهداشتی و پزشکی اسلام در موضوع مصادیقی از سبك زندگی اسلامی در این بخش قرار دارد.
3 فروردین 1394, 3:46
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS